Projekce současného autorského filmu - filmová řeč 4

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
302PAF4 zápočet 2 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jasmina BLAŽEVIČ, Tomáš JANÁČEK, David JAŘAB, Václav KADRNKA, Zuzana KIRCHNEROVÁ, Petr MAREK, Bohdan SLÁMA

Obsah

Projekce katedry režie jsou zaměřeny na moderní autorský film, jeho nejvýraznější režijní osobnosti a tvůrčí postupy,

kterými filmovou řeč obohacují.

Rozbory promítaných filmů se dotýkají především dramaturgie a výstavby autorského filmu, práce s prostorem a

výtvarným klíčem, práce s hereckým projevem, práce se zvukem a hudební složkou, dále způsobu nazírání na

filmovou realitu a pozic autorského filmu v současném kontextu evropské kinematografie ( distribuce, festivaly,

pitching, koprodukce, atd.)

Okruh filmů k projekcím vychází ze současných trendů a reflektuje světovou kinematografii posledních max. 30 let.

Jde převážně o tento okruh filmových tendencí: Rumunská nová vlna, berlínská škola, asijský současný film se

zaostřením na taiwanský filmový zázrak, íránskou kinematografii, francouzský film nové extremity, jihoamerický film

se zaměřením na argentinské nové kino a další.

Příklad promítaných filmů a probíraných témat:

Kasaba (1997), r. Nuri Bilge Ceylan – turecký nový film, zvuková dramaturgie, funkce postsynchronu v AV díle.

Zama (2017), r. Lucrecia Martel – jihoamerický film, adaptace literární předlohy Antonia di Benedetta, zvuková

dramaturgie a režijní pojetí audio složky filmového díla.

Little Joe (2020), r. Jessica Hausner – budování filmového napětí, zvuková gradace v AV díle.

Chlapci z Fengkuei (1983), r. Hou Hsiao Hsien – taiwanský filmový zázrak, autentický herecký projev ve vztahu k

filmovému záběru v AV díle.

Le Quattro Volte (2010), r. Michelangelo Frammartino – zobrazení krajiny v AV díle, funkce dlouhého záběru.

The Old Man and the Gun (2018), r. David Lowery – možnosti žánrové kinematografie, budování narativních

žánrových prvků a jejich hybridní podoby v AV díle.

Loveless (1981), r. Kathryn Bigelow – typologie postav v návaznosti na vývoj filmového žánru a tradici.

The Wild Boys (2018), r. Bertrand Mandico – tělesnost, gender, erotismus a funkce symbolu.

a další

Výsledky učení

● Student se seznámí s podoby současného autorského filmu

● Student v souvislosti se současným autorským filmem získává orientaci v prostředí, ve kterém vznikají

současné autorské evropské filmy (pitchingy, koprodukce, festivaly, distribuce)

● Student si osvojuje v rámci společných rozborů jednotlivých děl přemýšlení nad dominantními prvky a

specifiky v současném autorském filmu

Předpoklady a další požadavky

Před zapsáním předmětu je nutná orientace a základní znalosti z doporučené literatury, která je uvedena ve studijních materiálech.

Literatura

Jména doporučených režisérů a jejich filmy:

Rumunská nová vlna - Cristi Puiu (Aurora, Smrt pana Lazarecsu, Cigarety a káva, a další), Radu Muntean (Úterý po

Vánocích, Boogie), Cristian Mungiu (4 měsíce, 3 týdny a 2 dny, Na druhé straně kopců, Zkouška dospělosti, a další)

Radu Jude (Aferim!, Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři, a další)

Berlínská škola - Christian Petzold ( Yella, Fénix, Barbara, a další), Angela Schanelec ( Marseille, Odpoledne, Orly,

a další)

Thomas Arslan ( Dealer, Prázdniny, Světlé noci, a další)

Asijský film: Hou Hsiao Hsien (Město smutku, Millenium Mambo, Café Lumiere, Assassin, a další), Edward Yang

(Tajpejský příběh, Yi Yi, Jasnější letní den, a další), Tsai Ming Liang ( Kolik je tam hodin?, Toulaví psi, Sbohem

Dragon Inn, a další), Lav Diaz ( Norte, konec dějin, Tak, která odešla, Období ďábla, a další), Apichatpong

Weerasethakul ( Tropická nemoc, Světlo století, Strýček Búnmí, Láska z Khon Kaen) a další.

Íránský film: Abbas Kiarostami (Kde je dům mého přítele?, Chuť třešní, Odnese nás vítr, a další), Forough

Farrokhzad (Dům je černý), Mohsen Makhmalbaf (Nevinný okamžik, Ticho, Gabbeh, Kandahar, a další), a další.

Francouzský film nové extremity: Claire Denis (Dobrá práce, Páteční večer, Vetřelec, a další), a další.

Jihoamerický film: Lucrecia Martel (Bažina, Žena bez hlavy, Zama, a další), Pablo Trapero ( Svět jeřábů, Bílý slon,

Rodina na cestě), Lisandro Alonso (Svoboda, Mrtví, Liverpool, Jauja) a další.

a další:

Béla Tarr (Satanské tango, Werckmeisterovy harmonie, Turínský kůň, a další), Kornél Mundruczó (Delta, Bílý bůh,

Měsíc jupitera, a další), Szabolcs Hajdu (Bílé dlaně, Bibliotéka Pascal, Rodinné štěstí, a další), Benedek Fliegauf (

Dealer, Mléčná dráha, Je to jen vítr), Sharunas Bartas ( Vzpomínka na uplynulý den, Tři dny, Dům, a další), José

Luis Guérin (V Sylviině městě, Stavba, Akademie múz, a další), Alexander Sokurov (Druhý kruh, Matka a syn, Otec

a syn, Ruská archa, a další).

Seznam se dál doplňuje a rozvíjí podle promítaných titulů.

Další doporučená studijní literatura:

Jennifer M. Barker: The Tactile Eye: Touch and the Cinematic Experience

András Kovács: The Cinema of Béla Tarr: The Circle Closes

András Kovács: Screening Modernism

Sylviane Agacinski: Time Passing

Angela Dalle Vacche, Brian Price: Color, The Film Reader

Emre Caglayan: Poetics of Slow Cinema: Nostalgia, Absurdism, Boredom

Lutz Koepnick: The Long Take: Art Cinema and the Wondrous

Lutz Koepnick: On Slowness: Toward an Aesthetic of the Contemporary (Columbia Themes in Philosophy, Social

Criticism, and the Arts)

Lutz Koepnick: Berlin School Glossary: An ABC of the New Wave in German Cinema

Tiago De Luca: Slow Cinema

Jason Haladyn: Boredom and Art: Passions of the Will to Boredom

Erwin Panofsky: Perspective as Symbolic Form

Martine Beugnet: Cinema and Sensation (French Film and the Art of Transgression)

Thom Andersen: Slow Writing – T.A. on Cinema

Paul Cronin: Be Sand - Not Oil: The Life and Work of Amos Vogel

Marc Auge: Non-places - Introduction to an Anthropology of Supermodernity

Laura U. Marks: The Skin of Film, Intercultural Cinema, Embodiment and the Sences

Mark Cousins: The Story of Looking

Mark Cousins: The Story of Film

Pamela Cohn: Lucid Dreaming: Conversations with 29 Filmmakers

Vivian Sobchack: The Address of the Eye: A Phenomenology of Film Experience

Danijela Kulezic-Wilson: Sound Design is the New Score: Theory, Aesthetics, and Erotics of the Integrated

Soundtrack

Danijela Kulezic-Wilson: The Musicality of Narrative Film

Ennio Moriccone: In His Own Words (Chyť ten zvuk)

Toru Takemitsu: Confronting Silence

Peter Burt: The Music of Toru Takemitsu

David Toop: Ocean of Sound

James A. Steintrager: Sound Objects

Byung Chul Han: The Scent of Time

Byung Chul Han: Saving Beauty

Byung Chul Han: Vyhořelá společnost

Byung Chul Han: The Disappearing of Rituals: The Topology of the Present

Patti Smith: Devotion (Oddanost)

Slavoj Žižek: Lacrimae Rerum

Abbas Kiarostami: In the Shadow of Trees

Abbas Kiarostami, Paul Cronin: Lessons with Kiarostami

Jeremi Szaniawski: The Cinema of Alexander Sokurov

David Lynch: Room to Dream

Hodnoticí metody a kritéria

Podmínkou zápočtu je alespoň 80% účast na projekcích a aktivní zapojení v navazující debatě

Poznámka

-

Další informace

Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty

Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2023/2024:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost 124
Projekce FAMU

(Lažanský palác)
JANÁČEK T.
15:00–17:15
LICHÝ TÝDEN

(přednášková par. 2)
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Út 15:00–17:15 Tomáš JANÁČEK Projekce FAMU
Lažanský palác
přednášková par. 2

Předmět je součástí následujících studijních plánů