Realizační dílna 4
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
302RDV4 | zápočet | 2 | 3 hodiny DÍLEN týdně (45 minut), 19 až 29 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra režie
Obsah
Cílem Realizační dílny 4 je příprava Bakalářského filmu na základě Scénáře bakalářského filmu. Student by si měl
osvojit všechny fáze přípravy krátkého filmového díla, což je základem pro profesionální samostatnou práci
absolventa katedry režie. Součástí je rovněž kultivace schopností týmové práce, schopností pojmenovat tvůrčí cíle a
aktivně komunikovat v rámci dílen i vlastních filmových štábů. Dokončení umělecké dílo je sice zásadním výstupem
pro hodnocení studenta, ale k hodnoceným dovednostem patří i schopnost projekt vyvíjet a měnit na základě
konzultací.
Realizační dílna 4 se zaměřuje především na přípravu Bakalářského filmu, jeho natáčení a následnou postprodukci.
Specifikem Bakalářského filmu je, že narozdíl od Hraného filmu 2. ročníku (se zaměřením především na rozvíjení
dramatické situace a plnohodnotnost postav) jde již o krátkometrážní až středometrážní komplexní autorské dílo
s prvky výrazné autorské stylizace.
Náplň práce dílny
Fáze vývoje
• Práce na režijním pojetí Bakalářského filmu, určení režijního klíče a autorského stylu.
Hledání adekvátního filmového jazyka pro daný projekt. Výstupem je režijní explikace
• Proces vizualizace Bakalářského filmu – student je veden k určení dramatické funkce
prostoru, určení vizuální koncepce, vizualizace postav a jejich představitelů. Výstupem jsou
moodboardy a vizualizace.
• Konzultace castingu - student nachystá kamerové a herecké zkoušky, určí styl hereckého
projevu, vedení herců ve vztahu ke kompozici a pohybu kamery. Vede ke schválení castingu.
• Hledání adekvátního filmového jazyka – student určí styl vedení herců ve vztahu ke
kompozici a pohybu kamery
• Režijní koncept zvukové a hudební složky, rytmizace a filmový pohyb, určení stylu střihové
skladby.
• Dramaturgie a stavba technického scénáře. Výstupem je schválený technický scénář
• Práce na storyboardu a rozzáběrování scén s rozestavěním kamery, plán půdorysů, určení
základní optiky vyprávění: Kdo se dívá? Proč? Subjektivní/Objektivní perspektiva.
Výstupem je schválený storyboard popřípadě jiná forma režijního scénáře.
• Schválení Bakalářského filmu na předrealizační poradě
Před natáčením praktického cvičení má mít student vyjasněný autorský záměr a finální koncept mizanscény
Fáze postprodukce
• Konzultace natočeného materiálu, výběr pro obrazovou a zvukovou postprodukci
• Střihová dramaturgie natočeného materiálu
• Zvuková dramaturgie natočeného materiálu
• Práce na první verzi střihu -obraz/zvuk
• Práce na dalších verzí střihu – obraz/zvuk
• Schválení finální verze střihu a zvukového mixu
• Schválení finální podoby Bakalářského filmu ke klauzurní zkoušce
Metoda výuky
Prezentace domácí přípravy a konzultace jednotlivých fází práce na semestrálním filmovém cvičení. Probíhá každý
týden a je vyžadován kontinuální progres mezi jednotlivými dílnami.
Charakter studia
Po studentech je vyžadováno, aby byli kreativní a produktivní, plnili dílčí úkoly a realizovali v rámci časového plánu
všechny fáze přípravy krátkých filmových útvarů, respektovali určené termíny a byli kontinuálně zapojeni do tvůrčího
i výrobního procesu.
Princip dílen
V rámci bakalářského a magisterského oboru existuje několik paralelních dílen (nejčastěji 4), které zpravidla zajišťují
dva pedagogové. Pedagogové jsou vyhraněné autorské osobnosti, které v rámci jednotlivých dílen reprezentují
rozmanité pohledy na filmovou tvorbu. Dílen se společně účastní studenti 2. a 3. ročníků bakalářského programu
filmové režie (a studenti 1. a 2. ročníků oboru magisterského). Do konzultací a výuky se aktivně zapojují i studenti
z jiných ročníků, kteří v rámci svých studijních programů řeší svá cvičení. Studenti si tak osvojují uvažování nejen
nad problematikou vlastních látek, ale zlepšují své dramaturgicko-režijní přemýšlení nad látkami spolužáků ze
stejného i jiných ročníků. Studenti si svoji dílnu volí a mohou ji dle svých potřeb změnit. Případně požádat o
konzultaci v paralelní dílně.
Struktura práce v dílně je určená ročníkem i semestrem studenta a k tomu navázanými cvičeními. Přes odlišné
estetické preference a autorských přístupů jednotlivých pedagogů, student musí postupovat podle předem určených
kroků a vykazovat jednotlivé (výše popsané) fáze procesu přípravy a výroby konkrétních cvičení.
Výsledky učení
• Student si osvojí koncepční a režijní uvažování při přípravě uceleného autorského krátkometrážního díla
• Student chápe rozmanité možnosti a specifické potřeby při vyprávění komplexního autorského díla.
• Student plně rozumí jednotlivým fázím přípravy filmového díla
• Student rozvíjí své osobité autorské uvažování
• Student se seznamuje s různými přístupy ke tvorbě
Předpoklady a další požadavky
Student musí prokázat znalosti z oblasti filmu, divadla, literatury, hudby, výtvarného umění a zároveň osobní tvůrčí orientaci.
Literatura
aktuálně dodává pedagog
Hodnoticí metody a kritéria
● Na základě úspěšnosti realizace režijního konceptu a zapracování zpětných vazeb z týdenních konzultací
s pedagogy / na základě schopnosti pružně a tvůrčím způsobem reagovat na připomínky, které vznikly
v rámci dílny
● Na základě aktivní účasti na kreativní diskusi v rámci dílny
● Na základě docházky
Poznámka
-
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Režie - bakalář_2021 (Povinné předměty)