Audiovizuální producentství 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 305ADVP1 | zkouška | 3 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra produkce
Obsah
TEMATICKÁ OSNOVA
a) Současný stav audiovizuálního průmyslu v ČR a v zahraničí (výroba, distribuce, vysílání)
b) Producent v současné audiovizi (postavení, právní rámec, obsah práce, vývoj po roce 1990)
c) Development audiovizuálního díla z pozice producenta (zajištění práv, vývoj scénáře, ekonomická rozvaha, rozpočet)
d) Financování audiovizuálního díla (smluvní zajištění, veřejné zdroje, koprodukce, předprodeje)
e) Koprodukční spolupráce při výrobě AV díla (struktura koprodukce, rozdělení práv, Evropská koprodukční úmluva)
f) Výroba audiovizuálního díla z pozice producenta (producentská strategie, kreativní kontrola, sledování nákladů, cashflow, účetní a daňové aspekty)
g) Distribuce filmu (licenční smlouvy, distribuční strategie, marketing, zahraniční distribuce, festivaly)
h) Fungování produkční společnosti (středně- a dlouhodobá strategie, business plán, finanční zdroje společnosti, rezervy a rizika)
V hodinách budeme podrobně analyzovat roli producenta v jednotlivých etapách vzniku filmu a producentskou strategii, vždy především s ohledem na konkrétní situaci v audiovizuálním průmyslu v České republice. Zvláštní důraz bude věnován ekonomickým vztahům mezi producentem a jeho partnery (koproducenty, fondy, vysílateli a distributory). Rozebereme základní obchodní modely vhodné pro jednotlivé typy filmů a produkčních společností.
Seminář bude doplněn o sdílení teoretických poznatků pedagoga i posluchačů získaných během studia povinně volitelných předmětů a z vlastní praxe nezávislého producenta a o case studies vybraných příkladů celovečerních filmů.
Výsledky učení
Cílem semináře je prohloubit znalosti studujících v právních, organizačních, ekonomických i tvůrčích aspektech producentské práce při vývoji, výrobě a distribuci audiovizuálních děl vznikajících primárně v nezávislé produkci.
Absolvent předmětu bude schopen vypracovat ekonomickou analýzu výroby a distribuce celovečerního filmu a porozumí všem ekonomickým, právním a tvůrčím aspektům producentské práce při vývoji, výrobě a distribuci filmu v nezávislé produkci.
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
DAVID, Ivan a SZCZEPANIK, Petr. Smluvní vztahy mezi tvůrci a producenty v audiovizi. Olomouc: Univerzita Palackého, 2019. Dostupné z: http://elements.studiofamu.cz/auth/fast-lane/90147bd6-fbd6-4198-9bbb-43b6ae6977a6. ISBN 978-80-244-5526-6.
LEE, John J. The producer's business handbook: the roadmap for the balanced film producer. 2 ed. Burlington: Focal Press, 2011. ISBN 978-0-240-81463-6.
RICHIE, Joseph; VINCENT, Airielle; WINSTON, Tameka. An introduction to film and TV production: from concept to market. New York London: Routledge, Taylor & Francis, 2022. ISBN 978-1-03-202994-8.
OFFENBERG, David: Independent Film Finance A Research-Based Guide to Funding Your Movie. Routledge, Taylor & Francis, 2024, ISBN 978-1-032-42605-1
MITRIC, Petar: The Co-production Landscape in Europe: From Eurimages to Netflix. Palgrave Macmillan Cham, 2025, ISBN 978-3-031-92343-2
Zveřejňované aktuální analýzy jednotlivých producentských case studies (oborové podcasty, av záznamy industry programů, rozhovory s producenty apod.).
Webové stránky:
https://www.kulturniprumysly.cz/
https://asociaceproducentu.cz/studie
https://fondkinematografie.cz/o-fondu#o-fondu (sekce Studie)
https://www.obs.coe.int/en/web/observatoire/publications
https://www.obs.coe.int/en/web/observatoire/industry/focus
Hodnoticí metody a kritéria
Studenti budou hodnoceni na základě účasti a aktivity v hodinách a semestrální práce ve formě ekonomické analýzy výroby a distribuce celovečerního filmu. Podmínkou pro udělení zkoušky je min. 75% docházka.
Poznámka
-
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje