Distribuce 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 305DIS2 | zkouška | 3 | 2 hodiny výuky jednou za 14 dní (45 minut), 65 až 80 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra produkce
Obsah
Předmět se zaměřuje na fenomén distribuce audiovizuálních děl prostřednictvím VOD (Video on Demand) platforem, a to jak globálních (Netflix, Amazon Prime, Disney+, MUBI) tak regionálních (HBO Max, One Play, Dramox, Česká televize iVysílání). Studenti se seznámí s ekonomickými modely (SVOD, TVOD, AVOD), legislativním rámcem v EU i ČR. Důraz bude klade n na téma změn diváckého chování a marketingové strategie, které jsou specifické pro online distribuci.
Předmět kombinuje teoretické přehledy s praktickými case studies a cvičeními, v nichž studenti připraví distribuční a marketingový plán pro konkrétní audiovizuální projekt.
Tematická osnova
- Terminologie a přehled modelů alternativní distribuce, současná situace audiovizuální distribuce ve světě a na domácím trhu
- Alternativní distribuce dokumentárních filmů, případové studie z českého prostředí (OnePlay, iVysílání, DAFILMS)
- Day and date releases a site specific – příklady tohoto typu distribuce, vyhodnocení úspěšnosti, legislativa
- VOD platformy – terminologie, modely, přehled, situace na trhu
- Distribuční a marketingové strategie u alternativních distribučních modelů
Výsledky učení
Cílem předmětu je prohloubit znalost studujících v oblasti fungováním různých způsobů a modelů současné alternativní audiovizuální distribuce.
Výsledky učení
- Student se seznámí s podobou současných distribučních metod a kanálů distribuce mimo hlavní proud klasické kinodistribuce, chápe rozdíly mezi SVOD, TVOD, AVOD a hybridními modely
- Student se orientuje v prostředí, ve kterém vznikají strategie distribuce současné lokální a také evropské kinematografie
- Student si osvojuje v rámci společných rozborů jednotlivých strategií přemýšlení nad dominantními prvky a specifiky současné distribuce audiovizuálních projektů
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
PARKS, Stacey. The Insider's Guide to Independent Film Distribution. Focal Press, 2007. ISBN 978-0240817552.
ULIN, Jeff. The Business of Media Distribution: Monetizing Film, TV, and Video Content: American Film Market Presents Series. Focal Press, 2010. ISBN 978-0240812007.
REISS, Jon. Think Outside the Box Office: The Ultimate Guide to Film Distribution and Marketing for the Digital Era. Hybrid Cinema, 2009. ISBN 978-0982576205.
SZCZEPANIK, Petr, ed; ZAHRÁDKA, Pavel, ed; MACEK, Jakub, ed a STEPAN, Paul, ed. Digital peripheries : the online circulation of audiovisual content from the small market perspective. Cham: Springer Open, [2020] ISBN 978-3-030-44852-3.
ZAHRÁDKA, Pavel a SZCZEPANIK, Petr. Význam teritoriality pro audiovizuální průmysl v České republice: rekonstrukce postojů českých distributorů ke strategii pro vytvoření jednotného digitálního trhu v Evropě a analýza dopadu legislativních změn na obchodní modely audiovizuálního průmyslu na malém trhu. Olomouc: Univerzita Palackého, 2019. Dostupné na WWW: http://elements.studiofamu.cz/auth/fast-lane/3418eb27-fc00-4d63-b626-ba382522797c. ISBN 978-80-244-5530-3.
MITRIĆ, Petar – SZEPANIK, Petr. Pomůže Netflix českému filmu? Výzvy a příležitosti implementace článku 13 revidované směrnice o audiovizuálních mediálních službách. Praha Olomouc: Univerzita Karlova Univerzita Palackého, 2020. Dostupné na WWW: https://www.researchgate.net/publication/349279003_Pomuze_Netflix_ceskemu_filmu_Vyzvy_a_prilezitosti_implementace_clanku_13_revidovane_smernice_o_audiovizualnich_medialnich_sluzbach
SLAVÍK, Lukáš and Klára SMEJKAL. Negotiating Organizational Cultures. The Evolution of the VOD Platform Implementation in Czech Public Service Television. Iluminace 36(1), 5-28. DOI: https://doi.org/10.58193/ilu.1775.
MACDONALD, Kevin; SMITH-ROWSEY, Daniel, eds. The Netflix effect: technology and entertainment in the 21st century. New York, London: Bloomsbury Academic, 2018. ISBN 978-1-5013-4018-5.
JENNER, Mareike. Netflix and the re-invention of television. Cham: Palgrave Macmillan, 2018. ISBN 978-3-030-06831-8.
JOHNSON, Derek, ed. From networks to netflix: a guide to changing channels. New York: Routledge, Taylor & Francis, 2018. ISBN 978-1-138-99851-3.
Hodnoticí metody a kritéria
Studijní výsledky jsou ověřovány písemně, splnění předmětu je podmíněno 75% docházkou a domácí praktickou prací.
Poznámka
-
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje