Management 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
305MNG1 zápočet 2 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra produkce

Obsah

OSNOVA

Sám sobě manažerem. Co je management, historie managementu. Kdo je manažer. Manažerské funkce a role. Plánování a organizace času, sebeřízení. Digitální nástroje pro time management.

Manažer a komunikace. Základní rysy a funkce komunikačního managementu. Dorozumění a nedorozumění. Komunikační kanály včetně digitálních platforem. Porada jako nástroj vedení lidí a budování týmu. Hybridní a vzdálená komunikace.

Manažer ve skupině a v týmu. Rozdíl mezi skupinou a týmem, stadia rozvoje skupiny, velikost skupiny. Tým, funkční a týmové role, synergie. Týmová spolupráce v digitálním prostředí. Hra – Belbinovy týmové role.

Moc, pravomoc, vliv, autorita, vedení, vůdcovství. Vedení jako dělání správných věcí, řízení jako dělání věcí správně. Moc, pravomoc, vliv, autorita v kulturních a kreativních průmyslech. Situační leadership.

Řízení a motivace. Co je organizační chování. Teorie motivace, motivační modely. Motivace v prostředí flexibilních forem práce. Well-being zaměstnanců.

Konflikt. Typy věcných vztahů – spolupráce, konflikt, soutěž. Chování při konfliktu, strategie zvládání konfliktu. Spor a problém, dialog a trialog, vyjednávání, mediace a facilitace. Řešení konfliktů na dálku.

Personalistika a lidské zdroje. Získávání pracovníků, nábor, výběr. Analýza, popis a specifikace práce. Projektování práce. Flexibilní formy práce (home office, hybrid work, gig economy). Hodnocení, zásady odměňování. Řízení podle cílů. Psychologická smlouva. Vliv AI na personalistiku.

Organizační struktura a kultura. Podstata organizování organizace. Typy organizačních struktur. Hierarchie a pověřování, tým, matice, sítě. Neformální organizace. Organizační kultura. Agilní přístupy k organizačnímu designu.

Marketing v praxi. Marketing jako manažerský proces v kulturních a kreativních průmyslech. Produkt a služba. Marketingová strategie. Marketingové mixy. Životní cyklus produktu. Komunikační mix. Digital marketing a jeho nástroje.

Výsledky učení

Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy a teoretickými modely managementu s důrazem na specifika kulturních a kreativních průmyslů. Studenti získají prakticky využitelné znalosti, které jim pomohou porozumět manažerským situacím, rozhodovat se na základě odborných poznatků a vyhnout se typickým chybám začínajících manažerů.

Absolvent předmětu získá především tzv. měkké manažerské dovednosti (soft skills).

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

Základní literatura:

ALLEN, David. Mít vše hotovo: umění produktivity bez stresu. Vydání druhé, přepracované. Přeložil David KRÁSENSKÝ. Žádná velká věda. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2016. ISBN 978-80-7555-000-2.

LARSON, Barbara Z. Remote and Hybrid Work: What Everyone Needs to Know. Oxford University Press, 2024. ISBN 9780197684955.

BARTÁK, Jan. Osobnostní management. Grada, 2021. ISBN 978-80-271-4616-1.

CIKÁNEK, Martin. Kreativní průmysly: příležitost pro novou ekonomiku II. Nové, rozš. a rev. vyd. V Praze: Institut umění, 2013. ISBN 978-80-7008-274-4.

DRUCKER, Peter Ferdinand. To nejdůležitější z Druckera v jednom svazku. 2. vydání. Praha: Management Press, 2016. ISBN 978-80-7261-397-7.

ELSMORE, Peter. Organisational culture. Burlington, VT: Taylor & Francis Group, 2017. ISBN 1138734845.

GRINT, Keith a SMOLOVIĆ-JONES, Owain. Leadership: limits and possibilities. 2nd edition. Management, work and organisations. London: Bloomsbury Academic, 2023. ISBN 978-1-350-33313-0.

GRUBER, David. Time management. Management Press, 2017. ISBN 9788072614875.

HAGOORT, Giep. Umělecký management v podnikatelském stylu. Disk. Velká řada. V Praze: KANT pro AMU, 2009. ISBN 9788074370083.

HELUS, Zdeněk. Úvod do psychologie. 2., přepracované a doplněné vydání. Grada Publishing a.s, 2018. ISBN 9788024729855.

HOE, Siu Loon. Digital transformation: strategy, execution and technology. Boca Raton: CRC Press, Taylor & Francis Group, 2023. ISBN 978-1-032-31795-3.

LAZZARETTI, Luciana a VECCO, Marilena. Creative Industries and Entrepreneurship: Paradigms in Transition from a Global Perspective. Edward Elgar Publishing, 2018. ISBN 9781786435927.

MIROSLAV, Karlíček a kol. Marketingová komunikace: Jak komunikovat na našem trhu - 2., aktualizované a doplněné vydání. Grada Publishing a.s, 2016. ISBN 9788027190645.

PLAMÍNEK, Jiří. Vedení lidí, týmů a firem: praktický atlas managementu. 5., aktualizované a rozšířené vydání. Manažer. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0629-5.

RYU, Sunghan, XIANG, Yong a ZHANG, Weimin. Guide to Digital Innovation in the Cultural and Creative Industry. Sage Publications, Incorporated, 2024. ISBN 1071909983.

ŠIKÝŘ, Martin. Personalistika pro manažery a personalisty. 2., aktualizované a doplněné vydání. Manažer. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5870-1.

ŠULC, Stanislav. Umělá inteligence: vítejte v nové realitě : výzva pro celé lidstvo. Praha: Práh, 2024. ISBN 978-80-7696-037-4.

Doporučená literatura:

ALLEN, David a HALL, Brandon. Mít vše hotovo v praxi: Cvičebnice produktivity bez stresu. Jan Melvil Publishing, 2021. ISBN 9788075551214.

Film Marketing [online]. Dostupné z: https://www.filmdaily.tv/marketing/film-marketing

FRANCO, Mário. Outsourcing and Offshoring. BoD – Books on Demand, 2021. ISBN 9781839684692.

JAKUBÍKOVÁ, Dagmar a JANEČEK, Petr. Strategický marketing: strategie a trendy. 3. přepracované a rozšířené vydání. Expert. Praha: Grada Publishing, 2023. ISBN 978-80-271-3722-0.

KNIHOVÁ, Ladislava. AI marketing playbook: jak ChatGPT a umělá inteligence mění svět marketingu. Praha: Grada, 2024. ISBN 9788027152261.

SVOZILOVÁ, Alena. Projektový management: systémový přístup k řízení projektů. 3., aktualizované a rozšířené vydání. Expert. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-271-0075-0.

TAUŠL PROCHÁZKOVÁ, Petra a JELÍNKOVÁ, Eva. Podniková ekonomika – klíčové oblasti. Grada Publishing a.s, 2018. ISBN 9788027109449.

URBANCOVÁ, Hana a VRABCOVÁ, Pavla. Strategický management lidských zdrojů: moderní trendy v HR. Expert. Praha: Grada Publishing, 2023. ISBN 978-80-271-3675-9.

VEBER, Jaromír a kol. Management inovací. Management Press, 2016. ISBN 9788072614240.

VEBER, Jaromír a ŠVECOVÁ, Lenka. Produkční a provozní management. Grada, 2021. ISBN 978-80-271-4620-8.

Hodnoticí metody a kritéria

Podmínky pro absolvování předmětu: Minimálně 70% účast na přednáškách (povinné pro obě varianty).

Způsob hodnocení – student volí jednu ze dvou variant:

Varianta A: Znalostní test

Test s 25 uzavřenými otázkami se čtyřmi možnými odpověďmi, jedna odpověď správně

Minimum 18 správných odpovědí pro získání zápočtu

Test se koná v závěru semestru v řádném termínu

Varianta B: Aktivní účast a průběžné úkoly

Aktivní zapojení do diskuzí a práce na přednáškách

Plnění průběžných domácích úkolů (krátké případové studie, osobnostní testy, kreativní úkoly, reflexe témat)

Celkem 4-5 úkolů za semestr, všechny musí být odevzdány včas a v požadované kvalitě

Poznámka

-

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů