Management 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 305MNG1 | zápočet | 2 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra produkce
Obsah
OSNOVA
Sám sobě manažerem. Co je management, historie managementu. Kdo je manažer. Manažerské funkce a role. Plánování a organizace času, sebeřízení. Digitální nástroje pro time management.
Manažer a komunikace. Základní rysy a funkce komunikačního managementu. Dorozumění a nedorozumění. Komunikační kanály včetně digitálních platforem. Porada jako nástroj vedení lidí a budování týmu. Hybridní a vzdálená komunikace.
Manažer ve skupině a v týmu. Rozdíl mezi skupinou a týmem, stadia rozvoje skupiny, velikost skupiny. Tým, funkční a týmové role, synergie. Týmová spolupráce v digitálním prostředí. Hra – Belbinovy týmové role.
Moc, pravomoc, vliv, autorita, vedení, vůdcovství. Vedení jako dělání správných věcí, řízení jako dělání věcí správně. Moc, pravomoc, vliv, autorita v kulturních a kreativních průmyslech. Situační leadership.
Řízení a motivace. Co je organizační chování. Teorie motivace, motivační modely. Motivace v prostředí flexibilních forem práce. Well-being zaměstnanců.
Konflikt. Typy věcných vztahů – spolupráce, konflikt, soutěž. Chování při konfliktu, strategie zvládání konfliktu. Spor a problém, dialog a trialog, vyjednávání, mediace a facilitace. Řešení konfliktů na dálku.
Personalistika a lidské zdroje. Získávání pracovníků, nábor, výběr. Analýza, popis a specifikace práce. Projektování práce. Flexibilní formy práce (home office, hybrid work, gig economy). Hodnocení, zásady odměňování. Řízení podle cílů. Psychologická smlouva. Vliv AI na personalistiku.
Organizační struktura a kultura. Podstata organizování organizace. Typy organizačních struktur. Hierarchie a pověřování, tým, matice, sítě. Neformální organizace. Organizační kultura. Agilní přístupy k organizačnímu designu.
Marketing v praxi. Marketing jako manažerský proces v kulturních a kreativních průmyslech. Produkt a služba. Marketingová strategie. Marketingové mixy. Životní cyklus produktu. Komunikační mix. Digital marketing a jeho nástroje.
Výsledky učení
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy a teoretickými modely managementu s důrazem na specifika kulturních a kreativních průmyslů. Studenti získají prakticky využitelné znalosti, které jim pomohou porozumět manažerským situacím, rozhodovat se na základě odborných poznatků a vyhnout se typickým chybám začínajících manažerů.
Absolvent předmětu získá především tzv. měkké manažerské dovednosti (soft skills).
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Základní literatura:
ALLEN, David. Mít vše hotovo: umění produktivity bez stresu. Vydání druhé, přepracované. Přeložil David KRÁSENSKÝ. Žádná velká věda. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2016. ISBN 978-80-7555-000-2.
LARSON, Barbara Z. Remote and Hybrid Work: What Everyone Needs to Know. Oxford University Press, 2024. ISBN 9780197684955.
BARTÁK, Jan. Osobnostní management. Grada, 2021. ISBN 978-80-271-4616-1.
CIKÁNEK, Martin. Kreativní průmysly: příležitost pro novou ekonomiku II. Nové, rozš. a rev. vyd. V Praze: Institut umění, 2013. ISBN 978-80-7008-274-4.
DRUCKER, Peter Ferdinand. To nejdůležitější z Druckera v jednom svazku. 2. vydání. Praha: Management Press, 2016. ISBN 978-80-7261-397-7.
ELSMORE, Peter. Organisational culture. Burlington, VT: Taylor & Francis Group, 2017. ISBN 1138734845.
GRINT, Keith a SMOLOVIĆ-JONES, Owain. Leadership: limits and possibilities. 2nd edition. Management, work and organisations. London: Bloomsbury Academic, 2023. ISBN 978-1-350-33313-0.
GRUBER, David. Time management. Management Press, 2017. ISBN 9788072614875.
HAGOORT, Giep. Umělecký management v podnikatelském stylu. Disk. Velká řada. V Praze: KANT pro AMU, 2009. ISBN 9788074370083.
HELUS, Zdeněk. Úvod do psychologie. 2., přepracované a doplněné vydání. Grada Publishing a.s, 2018. ISBN 9788024729855.
HOE, Siu Loon. Digital transformation: strategy, execution and technology. Boca Raton: CRC Press, Taylor & Francis Group, 2023. ISBN 978-1-032-31795-3.
LAZZARETTI, Luciana a VECCO, Marilena. Creative Industries and Entrepreneurship: Paradigms in Transition from a Global Perspective. Edward Elgar Publishing, 2018. ISBN 9781786435927.
MIROSLAV, Karlíček a kol. Marketingová komunikace: Jak komunikovat na našem trhu - 2., aktualizované a doplněné vydání. Grada Publishing a.s, 2016. ISBN 9788027190645.
PLAMÍNEK, Jiří. Vedení lidí, týmů a firem: praktický atlas managementu. 5., aktualizované a rozšířené vydání. Manažer. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0629-5.
RYU, Sunghan, XIANG, Yong a ZHANG, Weimin. Guide to Digital Innovation in the Cultural and Creative Industry. Sage Publications, Incorporated, 2024. ISBN 1071909983.
ŠIKÝŘ, Martin. Personalistika pro manažery a personalisty. 2., aktualizované a doplněné vydání. Manažer. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5870-1.
ŠULC, Stanislav. Umělá inteligence: vítejte v nové realitě : výzva pro celé lidstvo. Praha: Práh, 2024. ISBN 978-80-7696-037-4.
Doporučená literatura:
ALLEN, David a HALL, Brandon. Mít vše hotovo v praxi: Cvičebnice produktivity bez stresu. Jan Melvil Publishing, 2021. ISBN 9788075551214.
Film Marketing [online]. Dostupné z: https://www.filmdaily.tv/marketing/film-marketing
FRANCO, Mário. Outsourcing and Offshoring. BoD – Books on Demand, 2021. ISBN 9781839684692.
JAKUBÍKOVÁ, Dagmar a JANEČEK, Petr. Strategický marketing: strategie a trendy. 3. přepracované a rozšířené vydání. Expert. Praha: Grada Publishing, 2023. ISBN 978-80-271-3722-0.
KNIHOVÁ, Ladislava. AI marketing playbook: jak ChatGPT a umělá inteligence mění svět marketingu. Praha: Grada, 2024. ISBN 9788027152261.
SVOZILOVÁ, Alena. Projektový management: systémový přístup k řízení projektů. 3., aktualizované a rozšířené vydání. Expert. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-271-0075-0.
TAUŠL PROCHÁZKOVÁ, Petra a JELÍNKOVÁ, Eva. Podniková ekonomika – klíčové oblasti. Grada Publishing a.s, 2018. ISBN 9788027109449.
URBANCOVÁ, Hana a VRABCOVÁ, Pavla. Strategický management lidských zdrojů: moderní trendy v HR. Expert. Praha: Grada Publishing, 2023. ISBN 978-80-271-3675-9.
VEBER, Jaromír a kol. Management inovací. Management Press, 2016. ISBN 9788072614240.
VEBER, Jaromír a ŠVECOVÁ, Lenka. Produkční a provozní management. Grada, 2021. ISBN 978-80-271-4620-8.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínky pro absolvování předmětu: Minimálně 70% účast na přednáškách (povinné pro obě varianty).
Způsob hodnocení – student volí jednu ze dvou variant:
Varianta A: Znalostní test
Test s 25 uzavřenými otázkami se čtyřmi možnými odpověďmi, jedna odpověď správně
Minimum 18 správných odpovědí pro získání zápočtu
Test se koná v závěru semestru v řádném termínu
Varianta B: Aktivní účast a průběžné úkoly
Aktivní zapojení do diskuzí a práce na přednáškách
Plnění průběžných domácích úkolů (krátké případové studie, osobnostní testy, kreativní úkoly, reflexe témat)
Celkem 4-5 úkolů za semestr, všechny musí být odevzdány včas a v požadované kvalitě
Poznámka
-
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje