Management 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
305MNG2 zkouška 3 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra produkce

Obsah

OSNOVA

Úvod do strategického řízení. Pojem strategie. Strategické cíle. Vize, mise, firemní hodnoty a kréda. Hierarchie firemních strategií. Vymezení SBU. Strategická analýza okolí firmy, s. a. vnitřního prostředí firmy. Tržní nika aneb strategie modrého oceánu. Digitální transformace a její vliv na strategické řízení.

Řízení financí. Zvyky a praxe účetních při přípravě finančních výkazů (výkaz zisků a ztrát, peněžních toků, rozvaha). Provozní kapitál. Manažerské účetnictví. Kalkulace nákladů. Rozpočet jako řídící prvek. Finanční řízení v digitálním prostředí.

Řízení financí II. Transakční náklady, relevantní a irelevantní náklady, náklady obětovaných příležitostí, vázané náklady, cílové náklady, náklady životního cyklu, společenské náklady, negativní a pozitivní externality. ESG reporting a udržitelné financování.

Řízení výroby neboli operací. Operace. 3Ú – účinnost, účelnost a úspornost. Produktivita a hospodárnost. Moderní přístupy k řízení výroby – Just In Time, řízení štíhlé výroby, agilní řízení. Uspořádání pracovišť, kusová, sériová, hromadná a proudová výroba. Automatizace a digitalizace procesů.

Kvalita aneb jakost. Operační, finanční a zákaznické ukazatele kvality. Náklady na kontrolu, na prevenci a na selhání. Techniky plánování, řízení a neustálého zvyšování kvality. Norma kvality ISO 9000, Six Sigma a EFQM. Kvalita v digitálních službách a produktech.

Řízení změny. Pochopení organizační změny jako procesu, který je třeba se pokoušet řídit. Vnější a vnitřní faktory vyvolávající změnu. Reakce na změnu. Systémový přístup ke změnám. Lewinova analýza silových polí. Úvod do projektového plánování a řízení podle IPMA. Change management v digitální transformaci.

Organizační učení, inovace, řízení znalostí. Tvořivost, invence, inovace. Ideál učící se organizace. Informace, znalost, dovednost, kompetence a organizační učení. Knowledge Management. Vlastnictví znalosti, cena znalosti. Vliv umělé inteligence na řízení znalostí a organizační procesy.

Tvorba byznys plánu. Byznys plán jako investiční projekt – realizační resumé, charakteristika firmy a jejích cílů, organizace řízení a manažerský tým, technicko-ekonomická studie projektu (feasibility study). Analýza citlivosti vůči rizikům. Digitální nástroje pro tvorbu byznys plánů.

Projektové řízení. Hlavní zásady plánování a řízení projektů. Trojimperativ. Projektové cíle, plánování, realizace, ukončení, vyhodnocení projektu. Metoda logického rámce. Ganttovy diagramy a kritická cesta. Agilní projektový management a moderní metodiky.

Hospodářská etika. Image/reputace firmy, důvěra jako kapitál. Etický kodex. Společenská odpovědnost organizací (CSR) a její certifikace SA 8000 aj. Firemní Public Relations a stakeholder management. Etika v digitálním prostředí, využívání AI a ochrana osobních údajů.

Výsledky učení

Cílem předmětu je seznámit studenty s terminologií teorie managementu a řízení a na praktických příkladech z oboru kulturních a kreativních průmyslů vysvětlit nejdůležitější přístupy a modely.

Absolvent předmětu pochopí problematiku, již řeší producent jako podnikatel: strategie, řízení financí, řízení výroby, řízení kvality, projektové řízení, organizační učení a v neposlední řadě hospodářská etika. Studenti si osvojí široké základy znalostí, jež poté v praxi budou moci uplatnit v konkrétních dovednostech.

Předpoklady a další požadavky

--

Literatura

Základní literatura:

DOLEŽAL, Jan; MÁCHAL, Pavel a LACKO, Branislav. Projektový management podle IPMA. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Expert. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4275-5.

FINCH, Brian. Jak napsat dobrý podnikatelský záměr: postupy a tipy, které vám pomohou získat podporu pro vaše nápady a podnikatelské plány. Přeložil Petr FLORIAN. Vstříc úspěchu. V Brně: Lingea, 2020. ISBN 978-80-7508-623-5.

FORMANOVÁ, Lucie a ANDRLÍK, Břetislav. Finanční účetnictví v příkladech: včetně řešení praktických příkladů k procvičování. 3. aktualizované vydání. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2024. ISBN 978-80-7623-128-3.

HANÁK, Michal. Jak snadné je vytvořit podnikatelský plán. 2020. ISBN 8090699375.

JANIŠOVÁ, Dana a KŘIVÁNEK, Mirko. Velká kniha o řízení firmy: [praktické postupy pro úspěšný rozvoj]. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4337-0.

JAROSLAV NENADÁL a kol. Moderní management jakosti. Management Press, 2015. ISBN 9788072613922.

KAISER, Michael M. Strategické plánování v umění: praktický průvodce. Praha: Institut umění – Divadelní ústav v Praze, 2009. ISBN 978-80-7008-236-2.

KIM, W. Chan a MAUBORGNE, Renée. Nová strategie modrého oceánu: pět kroků jak se posunout do modrého oceánu, vyhnout se konkurenci a zajistit si tak ziskový růst. V nakladatelství Management Press vydání 1. Přeložil Petr SOMOGYI. Knihovna světového managementu. Praha: Management Press, 2018. ISBN 978-80-7261-547-6.

KOTTER, John P. Vedení procesu změny: osm kroků úspěšné transformace podniku v turbulentní ekonomice. 2. aktualizované vydání. Přeložil Hana ŠKAPOVÁ, přeložil Michal ČAKRT. Knihovna světového managementu. Praha: Management Press, 2015. ISBN 978-80-7261-314-4.

KRÁL, Bohumil. Manažerské účetnictví. 4. rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Management Press, 2018. ISBN 978-80-7261-568-1.

LAZZARETTI, Luciana a VECCO, Marilena. Creative Industries and Entrepreneurship: Paradigms in Transition from a Global Perspective. Edward Elgar Publishing, 2018. ISBN 9781786435927.

MÁČE, Miroslav. Účetnictví, analýza a řízení financí. Brno: Klemm Václav - vydavatelství a nakladatelství, 2020. ISBN 978-80-87713-20-4.

RYU, Sunghan, XIANG, Yong a ZHANG, Weimin. Guide to Digital Innovation in the Cultural and Creative Industry. Sage Publications, Incorporated, 2024. ISBN 1071909983.

SEKNIČKA, Pavel a PUTNOVÁ, Anna. Etika v podnikání a hodnoty trhu. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5545-8.

SENGE, Peter M. Pátá disciplína: teorie a praxe učící se organizace. Přeložil Irena GRUSOVÁ. Knihovna světového managementu. Praha: Management Press, 2016. ISBN 978-80-7261-428-8.

ŠAFAŘÍK, Dalibor; HLAVÁČKOVÁ, Petra a BŘEZINA, David. Finanční řízení podniku. Vydání: první. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2015. ISBN 978-80-7509-266-3.

VEBER, Jaromír a kol. Management inovací. Management Press, 2016. ISBN 9788072614240.

Doporučená literatura:

CLEVÉ, Bastian. Film prodcution management: how to budget, organize, and successfully shoot your film. Fourth edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2018. ISBN 978-0-415-78877-9.

Film Marketing [online]. Dostupné z: https://www.filmdaily.tv/marketing/film-marketing

FORMANOVÁ, Lucie a ANDRLÍK, Břetislav. Finanční účetnictví v příkladech: včetně řešení praktických příkladů k procvičování. 3. aktualizované vydání. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2024. ISBN 978-80-7623-128-3.

KARLÍČEK, Miroslav. Marketingová komunikace: jak komunikovat na našem trhu. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5769-8.

KERRIGAN, Finola. Film marketing. Second edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2017. ISBN 978-1-138-01336-0.

MARTINOVIČOVÁ, Dana, KONEČNÝ, Miloš a VAVŘINA, Jan. Úvod do podnikové ekonomiky. 2., aktualizované vydání. Expert. Praha: Grada Publishing, 2019. ISBN 978-80-271-2034-5.

MINGANT, Nolwenn; TIRTAINE, Cecilia a AUGROS, Joël. Film Marketing into the Twenty-First Century. Bloomsbury Publishing, 2015. ISBN 9781844578412.

TOMEK, Gustav a Věra VÁVROVÁ. Výrobek a jeho úspěch na trhu. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0053-0.

ZEISER, Anne. Transmedia marketing: from film and tv to games and digital media. New York: Focal Press, 2015. ISBN 978-0-415-71610-9.

Hodnoticí metody a kritéria

Podmínky pro absolvování předmětu: Minimálně 70% účast na přednáškách (povinné pro obě varianty).

Způsob hodnocení – student volí jednu ze dvou variant:

Varianta A: Průběžný test + ústní zkouška

Průběžný znalostní test (20 otázek, minimum 14 správných odpovědí)

Závěrečná ústní zkouška (20-25 minut) skládající se z:

Teoretická část: výklad tématu ze sylabu (12-15 minut)

Praktická část: diskuze nad konkrétní situací z praxe managementu (8-10 minut)

Varianta B: Aktivní účast + ústní zkouška

Aktivní zapojení do výuky po celý semestr (diskuze, prezentace, skupinové práce)

5-6 průběžných domácích úkolů za semestr (analýzy, krátké eseje, reflexe)

Závěrečná ústní zkouška (15-20 minut) - pouze teoretická část: výklad tématu ze sylabu

Poznámka

-

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů