Management 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 305MNG2 | zkouška | 3 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra produkce
Obsah
OSNOVA
Úvod do strategického řízení. Pojem strategie. Strategické cíle. Vize, mise, firemní hodnoty a kréda. Hierarchie firemních strategií. Vymezení SBU. Strategická analýza okolí firmy, s. a. vnitřního prostředí firmy. Tržní nika aneb strategie modrého oceánu. Digitální transformace a její vliv na strategické řízení.
Řízení financí. Zvyky a praxe účetních při přípravě finančních výkazů (výkaz zisků a ztrát, peněžních toků, rozvaha). Provozní kapitál. Manažerské účetnictví. Kalkulace nákladů. Rozpočet jako řídící prvek. Finanční řízení v digitálním prostředí.
Řízení financí II. Transakční náklady, relevantní a irelevantní náklady, náklady obětovaných příležitostí, vázané náklady, cílové náklady, náklady životního cyklu, společenské náklady, negativní a pozitivní externality. ESG reporting a udržitelné financování.
Řízení výroby neboli operací. Operace. 3Ú – účinnost, účelnost a úspornost. Produktivita a hospodárnost. Moderní přístupy k řízení výroby – Just In Time, řízení štíhlé výroby, agilní řízení. Uspořádání pracovišť, kusová, sériová, hromadná a proudová výroba. Automatizace a digitalizace procesů.
Kvalita aneb jakost. Operační, finanční a zákaznické ukazatele kvality. Náklady na kontrolu, na prevenci a na selhání. Techniky plánování, řízení a neustálého zvyšování kvality. Norma kvality ISO 9000, Six Sigma a EFQM. Kvalita v digitálních službách a produktech.
Řízení změny. Pochopení organizační změny jako procesu, který je třeba se pokoušet řídit. Vnější a vnitřní faktory vyvolávající změnu. Reakce na změnu. Systémový přístup ke změnám. Lewinova analýza silových polí. Úvod do projektového plánování a řízení podle IPMA. Change management v digitální transformaci.
Organizační učení, inovace, řízení znalostí. Tvořivost, invence, inovace. Ideál učící se organizace. Informace, znalost, dovednost, kompetence a organizační učení. Knowledge Management. Vlastnictví znalosti, cena znalosti. Vliv umělé inteligence na řízení znalostí a organizační procesy.
Tvorba byznys plánu. Byznys plán jako investiční projekt – realizační resumé, charakteristika firmy a jejích cílů, organizace řízení a manažerský tým, technicko-ekonomická studie projektu (feasibility study). Analýza citlivosti vůči rizikům. Digitální nástroje pro tvorbu byznys plánů.
Projektové řízení. Hlavní zásady plánování a řízení projektů. Trojimperativ. Projektové cíle, plánování, realizace, ukončení, vyhodnocení projektu. Metoda logického rámce. Ganttovy diagramy a kritická cesta. Agilní projektový management a moderní metodiky.
Hospodářská etika. Image/reputace firmy, důvěra jako kapitál. Etický kodex. Společenská odpovědnost organizací (CSR) a její certifikace SA 8000 aj. Firemní Public Relations a stakeholder management. Etika v digitálním prostředí, využívání AI a ochrana osobních údajů.
Výsledky učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s terminologií teorie managementu a řízení a na praktických příkladech z oboru kulturních a kreativních průmyslů vysvětlit nejdůležitější přístupy a modely.
Absolvent předmětu pochopí problematiku, již řeší producent jako podnikatel: strategie, řízení financí, řízení výroby, řízení kvality, projektové řízení, organizační učení a v neposlední řadě hospodářská etika. Studenti si osvojí široké základy znalostí, jež poté v praxi budou moci uplatnit v konkrétních dovednostech.
Předpoklady a další požadavky
--
Literatura
Základní literatura:
DOLEŽAL, Jan; MÁCHAL, Pavel a LACKO, Branislav. Projektový management podle IPMA. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Expert. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4275-5.
FINCH, Brian. Jak napsat dobrý podnikatelský záměr: postupy a tipy, které vám pomohou získat podporu pro vaše nápady a podnikatelské plány. Přeložil Petr FLORIAN. Vstříc úspěchu. V Brně: Lingea, 2020. ISBN 978-80-7508-623-5.
FORMANOVÁ, Lucie a ANDRLÍK, Břetislav. Finanční účetnictví v příkladech: včetně řešení praktických příkladů k procvičování. 3. aktualizované vydání. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2024. ISBN 978-80-7623-128-3.
HANÁK, Michal. Jak snadné je vytvořit podnikatelský plán. 2020. ISBN 8090699375.
JANIŠOVÁ, Dana a KŘIVÁNEK, Mirko. Velká kniha o řízení firmy: [praktické postupy pro úspěšný rozvoj]. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4337-0.
JAROSLAV NENADÁL a kol. Moderní management jakosti. Management Press, 2015. ISBN 9788072613922.
KAISER, Michael M. Strategické plánování v umění: praktický průvodce. Praha: Institut umění – Divadelní ústav v Praze, 2009. ISBN 978-80-7008-236-2.
KIM, W. Chan a MAUBORGNE, Renée. Nová strategie modrého oceánu: pět kroků jak se posunout do modrého oceánu, vyhnout se konkurenci a zajistit si tak ziskový růst. V nakladatelství Management Press vydání 1. Přeložil Petr SOMOGYI. Knihovna světového managementu. Praha: Management Press, 2018. ISBN 978-80-7261-547-6.
KOTTER, John P. Vedení procesu změny: osm kroků úspěšné transformace podniku v turbulentní ekonomice. 2. aktualizované vydání. Přeložil Hana ŠKAPOVÁ, přeložil Michal ČAKRT. Knihovna světového managementu. Praha: Management Press, 2015. ISBN 978-80-7261-314-4.
KRÁL, Bohumil. Manažerské účetnictví. 4. rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Management Press, 2018. ISBN 978-80-7261-568-1.
LAZZARETTI, Luciana a VECCO, Marilena. Creative Industries and Entrepreneurship: Paradigms in Transition from a Global Perspective. Edward Elgar Publishing, 2018. ISBN 9781786435927.
MÁČE, Miroslav. Účetnictví, analýza a řízení financí. Brno: Klemm Václav - vydavatelství a nakladatelství, 2020. ISBN 978-80-87713-20-4.
RYU, Sunghan, XIANG, Yong a ZHANG, Weimin. Guide to Digital Innovation in the Cultural and Creative Industry. Sage Publications, Incorporated, 2024. ISBN 1071909983.
SEKNIČKA, Pavel a PUTNOVÁ, Anna. Etika v podnikání a hodnoty trhu. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5545-8.
SENGE, Peter M. Pátá disciplína: teorie a praxe učící se organizace. Přeložil Irena GRUSOVÁ. Knihovna světového managementu. Praha: Management Press, 2016. ISBN 978-80-7261-428-8.
ŠAFAŘÍK, Dalibor; HLAVÁČKOVÁ, Petra a BŘEZINA, David. Finanční řízení podniku. Vydání: první. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2015. ISBN 978-80-7509-266-3.
VEBER, Jaromír a kol. Management inovací. Management Press, 2016. ISBN 9788072614240.
Doporučená literatura:
CLEVÉ, Bastian. Film prodcution management: how to budget, organize, and successfully shoot your film. Fourth edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2018. ISBN 978-0-415-78877-9.
Film Marketing [online]. Dostupné z: https://www.filmdaily.tv/marketing/film-marketing
FORMANOVÁ, Lucie a ANDRLÍK, Břetislav. Finanční účetnictví v příkladech: včetně řešení praktických příkladů k procvičování. 3. aktualizované vydání. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2024. ISBN 978-80-7623-128-3.
KARLÍČEK, Miroslav. Marketingová komunikace: jak komunikovat na našem trhu. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5769-8.
KERRIGAN, Finola. Film marketing. Second edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2017. ISBN 978-1-138-01336-0.
MARTINOVIČOVÁ, Dana, KONEČNÝ, Miloš a VAVŘINA, Jan. Úvod do podnikové ekonomiky. 2., aktualizované vydání. Expert. Praha: Grada Publishing, 2019. ISBN 978-80-271-2034-5.
MINGANT, Nolwenn; TIRTAINE, Cecilia a AUGROS, Joël. Film Marketing into the Twenty-First Century. Bloomsbury Publishing, 2015. ISBN 9781844578412.
TOMEK, Gustav a Věra VÁVROVÁ. Výrobek a jeho úspěch na trhu. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0053-0.
ZEISER, Anne. Transmedia marketing: from film and tv to games and digital media. New York: Focal Press, 2015. ISBN 978-0-415-71610-9.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínky pro absolvování předmětu: Minimálně 70% účast na přednáškách (povinné pro obě varianty).
Způsob hodnocení – student volí jednu ze dvou variant:
Varianta A: Průběžný test + ústní zkouška
Průběžný znalostní test (20 otázek, minimum 14 správných odpovědí)
Závěrečná ústní zkouška (20-25 minut) skládající se z:
Teoretická část: výklad tématu ze sylabu (12-15 minut)
Praktická část: diskuze nad konkrétní situací z praxe managementu (8-10 minut)
Varianta B: Aktivní účast + ústní zkouška
Aktivní zapojení do výuky po celý semestr (diskuze, prezentace, skupinové práce)
5-6 průběžných domácích úkolů za semestr (analýzy, krátké eseje, reflexe)
Závěrečná ústní zkouška (15-20 minut) - pouze teoretická část: výklad tématu ze sylabu
Poznámka
-
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje