Ateliér imaginativní fotografie 9
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
307ATIF9 | zkouška | 4 | 24 hodiny CVIČENÍ za celý semestr (45 minut), 82 až 102 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra fotografie
Obsah
Ateliér imaginativní fotografie pracuje napříč žánrovým i výrazovým spektrem. Je syntézou vizualistického a konceptuálního uvažování, výtvarného, dokumentárního, multimediálního, či jiného přístupu. Hranice mezi jednotlivými typy sdělení se tu programově anulují- to proto, aby bylo akcentováno sdělení samo.
Imaginativní ateliér vytváří tvůrčí prostor pro studenty pracující napříč celým fotografickým spektrem. Znalost fotografického řemesla zde vytváří pevnou bázi pro nástavbu autonomního obrazového sebevyjádření.
Klíčová slova Ateliéru Imaginativní fotografie jsou:
•Autenticita
•Individualita
•Osobnost
•Syntéza
Hlavní témata
1 – 2/ zadání tématu pro ateliérové cvičení, upřesnění programu (návštěvy ateliérů, výstav, zvaní hostů, doplňkové moduly a workshopy
3/ společná diskuze nad tématem – výsledky vlastního výzkum dle pokynů vedoucího ateliéru
4 – 6/ individuální a společné konzultace výstavních projektů – ideové návrhy, koncepce, konzultace procesu
7-8/ doplňkové aktivity ateliéru dle zadání z počátku semestru
9 – 10/ individuální a společné konzultace projektů v procesu, reflexe, kritická analýza, diskuze, inspirační návrhy
11/ realizace výstavního projektu a knihy – korektura finální podoby, způsoby řešení technických obtíží
12/ postprodukce, tisk, adjustace, zkušební instalace
Výsledky učení
Po absolvování kurzu posluchač získává ucelené znalosti a zkušenosti v tvorbě autorských výstavních projektů. Nároky na jejich rozsah a kvalitu, poměr vedení pedagogy a samostatné práce, vycházejí z určitého semestru, který posluchač právě studuje. Posluchač je schopen reflektovat svojí práci v psané explikaci, jíž se připravuje na obhajobu závěrečné práce. V semestrálním cvičení se procvičuje své prezentační schopnosti, práci v kolektivu, autentičnost autorského přístupu a schopnost téma organizovat do formátu knihy. Důraz je kladen na myšlenkové zázemí, senzibilitu a autentický individuální tvůrčí postoj každého posluchače.
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Povinná literatura:
Alberro, Alexander, Sabeth Buchmann: Art After Conceptual Art, MIT Press,
Cambridge and London, 2006
Fried Michael: Why Photography Matters as Art as Never Before, Yale University
Press, New Haven 2008
Bourriaud, Nicolas: Postprodukce, Praha: Tranzit, 2004
Bourriaud, Nicolas: Relational Aesthetics, Dijon: Les presses du réel, 2002
Cotton Charlotte: The Photography as Contemporary Art, London, Thames
Hudson, 2004
Císař, Karel (ed): Co je to fotografie? Herrmann a synové, Praha 2004
Grygar Štěpán, Konceptuální umění a fotografie, Praha, AMU, 2004
Petříček Miroslav: Myšlení obrazem, Herrmann a synové, Praha 2009
Silverio, Robert: Postmoderní fotografie, Praha: AMU, 2007
Wells, Liz: The Photography Cultures Reader: Representation, Agency and Identity, London: Routledge, 2019
Láb, Filip: Postdigitální fotografie, Praha: Karolinum, 2021
Mirzoeff, Nicholas: Jak vidět svět, přeložila Andrea Průchová Hrůzová, přeložil Jan J. Škrob, Praha: ArtMap, 2018
Mitchell, W. J. T.: Teorie obrazu: eseje o verbální a vizuální reprezentaci, přeložila Lucie Chlumská, přeložila Andrea Průchová Hrůzová, přeložil Ondřej Hanus. Praha: Karolinum, 2016
Doporučená literatura:
Aranda, Julieta; Wood, Brian Kuan; Vidokle, Anton (ed.): E-flux journal, What is Contemporary Art?, Berlin: Sternberg Press, 2010
Kuc, Kamila; Zylinska, Joanna (ed.): Photomediations: A Reader, 2016
Statzer, Mary (ed.): The Photographic Object 1970, Oakland: University of California Press, 2016
Tomáš Pospěch (ed.): Role fotografie: rozhovory o různé fotografii, Praha: Positif, 2019
Durczak, Ondřej: Důkazy objevů: fotografie ve vědě v letech 1839–1939, V Ostravě: Ondřej Durczak - Fotod, 2017
Dekker, Annet: Curating digital art: From presenting and collecting digital art to networked co-curation, Amsterdam: Valiz, 2021
Hodnoticí metody a kritéria
Splnění ateliérového cvičení – kniha na zadané téma, realizace výstavního projektu, rozvíjení obecné znalosti historie výtvarného umění a fotografie a teorie současného vizuálního umění, rozvíjení schopností analytické reflex tvorby
Poznámka
-
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 09:00–17:00 | Rudolf PREKOP | Ateliér A KF Lažanský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Fotografie CZ - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty)