Animace a grafika v počítačových hrách 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 312AGPH2 | zápočet | 2 | 26 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 10 hodiny CVIČENÍ za celý semestr (45 minut), 23 až 33 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra herního designu
Obsah
Plán předmětu:
- Artdirection (2 hod.) – Praktický přístup k výběru výtvarného stylu. Ukázky a jejich rozbor, doporučené pracovní postupy pro klauzurní projekty.
- Modelování – úvod (Blender) (2 hod.) – Seznámení s rozhraním Blenderu a základními modelovacími nástroji. Úvod do 3D terminologie a cvičení základních postupů.
3. 3D modelování postavy/objektu (Blender) (2 hod.) – Modelování podle předlohy se zaměřením na optimalizovanou topologii vhodnou pro hry.
- Rigging 1 (Blender) (2 hod.) – Tvorba kosterního systému a ovladačů. Cvičení na sestavení funkční hierarchie kostí s použitím IK kontrolerů.
- Rigging 2 (Blender) (2 hod.) – Práce s váhami (weight painting) a jejich optimalizace pro herní animaci. Iterace kostry.
- Texturování 1 (Blender) (2 hod.) – UV mapování a příprava modelu pro texturování.
- Texturování 2 (Substance / 3DCoat / Ucupaint) (2 hod.) – Využití ručně malovaných i generovaných textur v kontextu PBR materiálů.
- Animace 1 (Blender) (2 hod.) – Úvod do 12 principů animace. Cvičení animačních nástrojů Blenderu na základním pohybu objektu.
- Animace 2 (Blender) (2 hod.) – Tvorba zacyklených animačních klipů a jejich organizace v projektu.
- Export/import animovaných assetů (Blender / Unity) (2 hod.) – Příprava assetů pro herní engine: optimalizace, pojmenování, nastavení animací, přechody, vrstvy, state machine.
- Materiály a osvětlení (Unity) – Typy osvětlení, budování atmosféry scény, práce s materiály dle světelných podmínek, particle systémy, animované shadery, ladění finální herní estetiky.
- Trailer / promo materiály (Unity a Blender) – Záznam herního videa, střih, postprodukce a export.
Výsledky učení
Cílem předmětu je poskytnout studentům přehled v oblasti tvorby 3D animovaných herních assetů. Studenti se naučí orientovat v technologických postupech při tvorbě 3D prostředí, postav a animací a osvojí si dovednost volit vhodné nástroje pro realizaci vlastního herního projektu. Výuka zahrnuje kompletní proces přípravy grafických assetů – od koncepce přes modelování, rigging, animaci a texturování až po implementaci do herního enginu. Předmět zároveň slouží jako prostor pro konzultace vizuální stránky klauzurních projektů.
Není-li uvedeno jinak, výuku vede Lucie Tvarohová.
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Doporučená literatura:
BENDOVÁ, Helena. Umění počítačových her. Praha: NAMU, 2017. ISBN 978-80-7331-421-7.
KUBÍČEK, Jiří. Úvod do estetiky animace. Praha: NAMU, 2004. ISBN 80-7331-019-8.
COOPER, Jonathan, Video Game Animation Explained. 2021. ISBN 9780367707651.
THOMAS, Frank. The Illusion of Life. 1995. ISBN 9780786860708.
Hodnoticí metody a kritéria
Docházka minimálně 65 % a odevzdání všech praktických cvičení
Poznámka
Výuka 3h/týd
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herní design - magistr (Povinně volitelné předměty)
- Herní design - magistr_2025 (Povinně volitelné předměty)