Žánry v počítačových hrách

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
312ZVPH zkouška 2 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra herního designu

Obsah

Přednáška se zaměří interdisciplinárním způsobem na problematiku žánrů ve videohrách. V čem jsou herní žánry specifické, v čem se liší od žánrů, jak je známe z literatury nebo filmu? Jaká je historie herních žánrů, jak se vyvíjely a postupně proměňovaly? Co jsou definující znaky jednotlivých herních žánrů? Jakou hrají žánry roli v rámci hráčských očekávání a preferencí, v herním designu, v marketingu her? Při rozboru vybraných herních žánrů a tvůrců, kteří s nimi promyšleně pracují, se zaměříme primárně na estetickou rovinu, tedy na to, jak je možné žánry v rámci herního vývoje využívat inovativním a umělecky působivým způsobem.

V rámci přednášky budou probírány mj. tyto oblasti:

Výsledky učení

Studující se seznámí s obecnou teorií žánrů a následně proniknou do specifik žánrů v digitálních hrách. Získají také historický přehled vyjevující proměny a hybridizace herních žánrů. Naučí se základní postupy žánrové analýzy.

Předpoklady a další požadavky

Nejsou.

Literatura

Doporučená literatura:

K žánrům obecně:

Altman, Rick. Film/Genre. Bloomsbury, 1999.

DiMaggio, Paul. “Classification in Art.” American Sociological Review 52 (1987): 440.

Duff, David; Alexander Stewart (eds.). Modern Genre Theory. Routledge,1999.

Fowler, Alastair. Kinds of Literature. Harvard University Press, 1982.

Frye, Northrop. Anatomie kritiky. Host, 2003.

Grodal, Torben. Moving Pictures: A New Theory of Film Genres, Feelings, and Cognition. 1997.

Miller, Carolyn R. “Genre as social action.” Quarterly Journal of Speech 70 (1984): 151-167.

Miller, Carolyn R. “Genre Innovation: Evolution, Emergence, or Something Else?” The Journal of Media Innovations (2016).

Rosch, Eleanor. “Principles of Categorization.” In: Rosch, Eleanor and Lloyd, Barbara B. (eds.). Cognition and categorization. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum, 1978.

Todorov, Tzvetan. Úvod do fantastické literatury. Karolinum, 2010.

K herním žánrům:

Aarseth, Espen, Solveig Marie Smedstad and Lise Sunnanå. “A multidimensional typology of games.” DiGRA Conference (2003).

Aarseth, Espen. “Genre trouble : narrativism and the art of simulation.” (2004).

Apperley, Tom. “Genre and game studies: Toward a critical approach to video game genres.” Simulation & Gaming 37 (2006): 23 - 6.

Arsenault, Dominic. “Video Game Genre, Evolution and Innovation.” Eludamos: Journal for Computer Game Culture (2009): n. pag.

Bycer, Joshua. Game Design Deep Dive: Horror. CRC Press, 2021.

Bycer, Joshua. Game Design Deep Dive: Roguelikes. CRC Press, 2021.

Bycer, Joshua. Game Design Deep Dive: Platformers. CRC Press, 2020.

Clarke, Rachel Ivy, Jin Ha Lee and Neils Clark. “Why Video Game Genres Fail.” Games and Culture 12 (2017): 445 - 465.

Clearwater, David A. “What Defines Video Game Genre? Thinking about Genre Study after the Great Divide.” (2011).

Despain, Wendy (ed.). Writing for Video Game Genres: from FPS to RPG. AK Peters, 2009.

Giappone, Krista Bonello Rutter, Majkowski, Tomasz Z., Švelch, Jaroslav (eds.) Video Games and Comedy. Palgrave Macmillan, 2022.

Juul, Jesper. A Casual Revolution: Reinventing Videogames and Their Players. The MIT Press, 2009.

Klabbers, Jan H. G. “The gaming landscape: a taxonomy for classifying games and simulations.” DiGRA Conference (2003).

McDonald, Peter. Run and Jump: The Meaning of the 2D Platformer. The MIT Press, 2024.

Miller, Kiri. Playable Bodies: Dance Games and Intimate Media. Oxford University Press, 2017.

Perron, Bernard. The World of Scary Videogames: A Study in Videoludic Horror. Bloomsbury, 2018.

Peterson, Jon. Elusive Shift: How Role-Playing Games Forged Their Identity. The MIT Press, 2020.

Qaffas, Alaa A.. “An Operational Study of Video Games' Genres.” Int. J. Interact. Mob. Technol. 14 (2020): 175-194.

Reed, Aaron A., Murray, John, Salter, Anastasia. Adventure Games: Playing the Outsider. Bloomsbury, 2020.

Scharkow, Michael, Ruth Festl, Jens Vogelgesang and Thorsten Quandt. “Beyond the „core-gamer“: Genre preferences and gratifications in computer games.” Comput. Hum. Behav. 44 (2015): 293-298.

Sjöblom, Max, Maria Törhönen, Juho Hamari and Joseph Macey. “Content structure is king: An empirical study on gratifications, game genres and content type on Twitch.” Comput. Hum. Behav. 73 (2017): 161-171.

Vargas-Iglesias, Juan J.. “Making Sense of Genre: The Logic of Video Game Genre Organization.” Games and Culture 15 (2020): 158 - 178.

Wolf, Mark J. P., Perron, Bernard (eds.). Routledge Companion of Video Game Studies. Routledge, 2023.

Wolf, Mark J. P. (ed.). The Videogame Explosion: A History form Pong to Playstation and Beyond. Greenwood Press, 2007.

Hodnoticí metody a kritéria

Podmínkou udělení atestace je odevzdání seminární práce o rozsahu 4 normostrany - mělo by se jednat o analýzu buď nějakého obecnějšího aspektu vztaženého k teorii a historii herních žánrů anebo o analýzu tvůrce, studia, proudu her, jednotlivé hry, zajímavých a inspirativních co se týče práce s žánrovými charakteristikami. Vedle toho bude známka odrážet také aktivní účast na hodinách.

Poznámka

Kurz se nekoná v hlavní budově FAMU na Smetanově nábřeží, ale v učebně Katedry herního designu, Klimentská 6.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů