Žánry v počítačových hrách
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 312ZVPH | zkouška | 2 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra herního designu
Obsah
Přednáška se zaměří interdisciplinárním způsobem na problematiku žánrů ve videohrách. V čem jsou herní žánry specifické, v čem se liší od žánrů, jak je známe z literatury nebo filmu? Jaká je historie herních žánrů, jak se vyvíjely a postupně proměňovaly? Co jsou definující znaky jednotlivých herních žánrů? Jakou hrají žánry roli v rámci hráčských očekávání a preferencí, v herním designu, v marketingu her? Při rozboru vybraných herních žánrů a tvůrců, kteří s nimi promyšleně pracují, se zaměříme primárně na estetickou rovinu, tedy na to, jak je možné žánry v rámci herního vývoje využívat inovativním a umělecky působivým způsobem.
V rámci přednášky budou probírány mj. tyto oblasti:
- Obecná teorie žánrů – definice, historie myšlení o žánrech, koncepty druhu/žánru/subžánru, vznik a evoluce žánrů, hybridizace, žánr z perspektivy filosofie, rétoriky, literární vědy a uměnověd, žánr jako psychologický a společenský fenomén
- Efekty herních žánrů – hra s konvencemi a očekáváním, souvislost s hráčskými motivacemi a potěšeními, dopady na produkci, marketing a distribuci
- Základní herní žánry: strategie, simulace, adventura, logická, RPG, akční, plošinovka, sportovní/závodní
- Specifické herní žánry a subžánry: idle hry, MMO hry, cosy games, seriózní hry, hry pro příležitostné hráče, experimentální hry
Výsledky učení
Studující se seznámí s obecnou teorií žánrů a následně proniknou do specifik žánrů v digitálních hrách. Získají také historický přehled vyjevující proměny a hybridizace herních žánrů. Naučí se základní postupy žánrové analýzy.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Doporučená literatura:
K žánrům obecně:
Altman, Rick. Film/Genre. Bloomsbury, 1999.
DiMaggio, Paul. “Classification in Art.” American Sociological Review 52 (1987): 440.
Duff, David; Alexander Stewart (eds.). Modern Genre Theory. Routledge,1999.
Fowler, Alastair. Kinds of Literature. Harvard University Press, 1982.
Frye, Northrop. Anatomie kritiky. Host, 2003.
Grodal, Torben. Moving Pictures: A New Theory of Film Genres, Feelings, and Cognition. 1997.
Miller, Carolyn R. “Genre as social action.” Quarterly Journal of Speech 70 (1984): 151-167.
Miller, Carolyn R. “Genre Innovation: Evolution, Emergence, or Something Else?” The Journal of Media Innovations (2016).
Rosch, Eleanor. “Principles of Categorization.” In: Rosch, Eleanor and Lloyd, Barbara B. (eds.). Cognition and categorization. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum, 1978.
Todorov, Tzvetan. Úvod do fantastické literatury. Karolinum, 2010.
K herním žánrům:
Aarseth, Espen, Solveig Marie Smedstad and Lise Sunnanå. “A multidimensional typology of games.” DiGRA Conference (2003).
Aarseth, Espen. “Genre trouble : narrativism and the art of simulation.” (2004).
Apperley, Tom. “Genre and game studies: Toward a critical approach to video game genres.” Simulation & Gaming 37 (2006): 23 - 6.
Arsenault, Dominic. “Video Game Genre, Evolution and Innovation.” Eludamos: Journal for Computer Game Culture (2009): n. pag.
Bycer, Joshua. Game Design Deep Dive: Horror. CRC Press, 2021.
Bycer, Joshua. Game Design Deep Dive: Roguelikes. CRC Press, 2021.
Bycer, Joshua. Game Design Deep Dive: Platformers. CRC Press, 2020.
Clarke, Rachel Ivy, Jin Ha Lee and Neils Clark. “Why Video Game Genres Fail.” Games and Culture 12 (2017): 445 - 465.
Clearwater, David A. “What Defines Video Game Genre? Thinking about Genre Study after the Great Divide.” (2011).
Despain, Wendy (ed.). Writing for Video Game Genres: from FPS to RPG. AK Peters, 2009.
Giappone, Krista Bonello Rutter, Majkowski, Tomasz Z., Švelch, Jaroslav (eds.) Video Games and Comedy. Palgrave Macmillan, 2022.
Juul, Jesper. A Casual Revolution: Reinventing Videogames and Their Players. The MIT Press, 2009.
Klabbers, Jan H. G. “The gaming landscape: a taxonomy for classifying games and simulations.” DiGRA Conference (2003).
McDonald, Peter. Run and Jump: The Meaning of the 2D Platformer. The MIT Press, 2024.
Miller, Kiri. Playable Bodies: Dance Games and Intimate Media. Oxford University Press, 2017.
Perron, Bernard. The World of Scary Videogames: A Study in Videoludic Horror. Bloomsbury, 2018.
Peterson, Jon. Elusive Shift: How Role-Playing Games Forged Their Identity. The MIT Press, 2020.
Qaffas, Alaa A.. “An Operational Study of Video Games' Genres.” Int. J. Interact. Mob. Technol. 14 (2020): 175-194.
Reed, Aaron A., Murray, John, Salter, Anastasia. Adventure Games: Playing the Outsider. Bloomsbury, 2020.
Scharkow, Michael, Ruth Festl, Jens Vogelgesang and Thorsten Quandt. “Beyond the „core-gamer“: Genre preferences and gratifications in computer games.” Comput. Hum. Behav. 44 (2015): 293-298.
Sjöblom, Max, Maria Törhönen, Juho Hamari and Joseph Macey. “Content structure is king: An empirical study on gratifications, game genres and content type on Twitch.” Comput. Hum. Behav. 73 (2017): 161-171.
Vargas-Iglesias, Juan J.. “Making Sense of Genre: The Logic of Video Game Genre Organization.” Games and Culture 15 (2020): 158 - 178.
Wolf, Mark J. P., Perron, Bernard (eds.). Routledge Companion of Video Game Studies. Routledge, 2023.
Wolf, Mark J. P. (ed.). The Videogame Explosion: A History form Pong to Playstation and Beyond. Greenwood Press, 2007.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínkou udělení atestace je odevzdání seminární práce o rozsahu 4 normostrany - mělo by se jednat o analýzu buď nějakého obecnějšího aspektu vztaženého k teorii a historii herních žánrů anebo o analýzu tvůrce, studia, proudu her, jednotlivé hry, zajímavých a inspirativních co se týče práce s žánrovými charakteristikami. Vedle toho bude známka odrážet také aktivní účast na hodinách.
Poznámka
Kurz se nekoná v hlavní budově FAMU na Smetanově nábřeží, ale v učebně Katedry herního designu, Klimentská 6.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herní design - magistr (Povinně volitelné předměty)
- Herní design - magistr_2025 (Povinně volitelné předměty)