Filozofické myšlení: Aparáty filmu
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 376APF | zápočet | 2 | 50 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 13 až 23 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Jindřiška BLÁHOVÁ, Petr FISCHER
Katedra
Předmět zajišťuje Kabinet teorie a historie audiovize
Obsah
Kinematografie je průmyslový vynález moderní doby, proto se také jeho produkty, kterým ještě pořád říkáme filmy, podobají výrobkům složité a drahé aparatury. Technologické sestavy, které mají různé přípojné moduly s mnoha nastavitelnými parametry. Film je kouzlo, v němž se mechanika přetváří v organismus. S odkazy na inspirace pojetím aparátu Viléma Flussera, Louise Althussera a dalších myslitelů se kurz pokouší otevřít otázku aparátů Filmu, jež se obvykle berou jako neproblematické předporozumění jinak svobodné tvorby. Na jakých aparátech je dnes film nejvíce závislý? Jak „filozoficky“ modelujeme stereotypy vidění, slyšení a myšlení? A lze vůbec tvořit skrze či mimo, navzdory aparátu?
Harmonogram kurzu:
- 06.11. - Zrození aparátu z pojmu obrazu
- 13.11. - Aparáty nemyšlení vs. adornovská kritika
- 20.11. - Film a ideologické aparáty státu
- 27.11. - Vidím, tedy filmuji
- 04.12. - Slyším, ale nenaslouchám
- 11.12. - Rezonující montáže – vzpoura proti programu
Výsledky učení
Základní orientace ve filozofickém nazírání na současná média, počínaje dějinnou kritikou Waltera Benjamina po pozdní postfenomenology a poststrukturalisty. Pomoc při hledání tvorby ve světě, kde je svobodné tvůrčí gesto téměř znemožněno programy moderních technologií a průmyslem...
Předpoklady a další požadavky
Základní orientace v moderní kritice médií výhodou.
Literatura
- V. Flusser: Za filosofii fotografie, Fra (2013)
- W. Benjamin: Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti
- M. Horkenheimer, T.W. Adorno: Dialektika osvícenství, Oikoymenh (2009)
- T.W. Adorno: Sociologie hudby; Poznámky k literatuře I., Karolinum (2024)
- L. Althusser: Ideologie a ideologické aparáty státu
- J.-L. Nancy: Listening, Fordham University Press (2007)
- H. Rosa: Resonance. A Sociology of Relationship to the World, Polity Press (2021)
- G. Deleuze: Film 1: Obraz-pohyb. Film 2: Obraz-čas, Národní filmový archiv (2000 / 2006)
- N. Luhmann: Realita masmédií, Academia (2014)
Hodnoticí metody a kritéria
- 80% účast a aktivita na semináři
- 2NS kritického textu na jedno z témat semináře, který by měl doložil orientaci v pojmech a pokusy myslet
Poznámka
Petr Fischer je český novinář, scenárista a filozof. Vystudoval Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy (absolvoval prací Na cestě (z) metafyziky: Heidegger a Derrida.) Pracoval v deníku Lidové noviny, v české redakci BBC, vedl kulturní rubriku deníku Hospodářské noviny a České televize a zastával pozici šefredaktora stanice Českého rozhlasu - Vltava. Podílel se na pořadech Před půlnocí (2006), Kultura a Konfrontace Petra Fischera (2014). Je autorem knihy fejetonů Veřejné osvětlení a knihy Pravda a lež dokumentu: Eseje o filmu, který prý neumí lhát (2025). Spoluautor scénářů dokumentárních filmů Papírový měsíc (2007) a Drnovické catenaccio aneb Cesta do pravěku ekonomické transformace (2010).
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
|
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
|---|---|
| Po |
|
| Út |
|
| St |
|
| Čt |
|
| Pá |
|
| Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Čt | 09:00–10:35 | Jindřiška BLÁHOVÁ | Učebna 1 (FAMU) Lažanský palác |
začíná 6.11./ 13.11./ 20.11./ 27.11./ 4.12./ 11.12.2025 | přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven