Dramatická výchova (8203R007)
bakalářský obor
Požadavky na přijetí
Úplné střední nebo úplné střední odborné vzdělání; výjimečně lze též přijmout uchazeče bez dosažení úplného středního nebo úplného středního odborného vzdělání nebo vyššího odborného vzdělání poskytovaného v konzervatořích.
Přijímací řízení probíhá dvoukolově. U posluchače jsou zjišťovány múzické předpoklady pro studium, předpoklady pro pedagogickou práci, základní znalosti oboru a motivovanost ke studiu.
První kolo:
Přednes předem připravené básně nebo prózy, případně divadelního monologu v rozsahu do pěti minut a jeho variace.
Písemná práce týkající se problematiky dramatické výchovy, jejíž téma bude zadáno na místě.
Druhé kolo:
Vypracování domácí písemné práce, v níž má uchazeč prokázat schopnost analyzovat a interpretovat umělecký text a schopnost uvažovat o něm jako o zdroji pro divadelní a interní dramatickovýchovnou práci. Konkrétní zadání bude zasláno každému uchazeči ihned po úspěšném absolvování 1. kola.
Praktická talentová zkouška zaměřená na zjišťování předpokladů pro divadelně kreativní a pedagogickou práci v dramatických hrách zadávaných a vedených zkoušejícími a na pohybově hudební dovednosti.
Pohovor zaměřený na zjištění motivace, zkušeností a předběžné informovanosti či orientovanosti uchazeče v problematice dramatické výchovy, divadla, krásné literatury (s důrazem na literaturu pro děti a mládež) a v pedagogicko-psychologických otázkách vztahujících se k dramatické výchově. Uchazeči k pohovoru přinesou seznam v poslední době přečtené krásné literatury (se zřetelem k literatuře pro děti a mládež) a literatury odborné (viz oblasti výše uvedené).
Požadavky na uznání předchozího vzdělání
Postup uznávání na AMU se řídí články č. 89 a č. 90 Zákona o vysokých školách č. 111/1998 Sb. v platném znění a Studijním a zkušebním řádem AMU (články 8, 14, 18).
Kvalifikační požadavky a předpisy
Úplné střední nebo úplné střední odborné vzdělání; výjimečně lze též přijmout uchazeče bez dosažení úplného středního nebo úplného středního odborného vzdělání nebo vyššího odborného vzdělání poskytovaného v konzervatořích.
Předpisy: Český vzdělávací systém je upraven Zákonem o vysokých školách v platném znění (zákon č. 111/1998 Sb.) a vnitřními předpisy Akademie múzických umění v Praze.
Profil oboru
Dramatická výchova je jedním z nejkomplexnějších oborů estetické výchovy, který využívá prostředků a postupů dramatického umění. Jde o systém sociálně-uměleckého učení dětí, mládeže, příp. též dospělých, jehož cílem je jednak estetická kultivace a získávání divadelních dovedností, jednak rozvoj osobnosti a prosociálního chování.
Bakalářské studium dramatické výchovy je zaměřeno především na získávání základních zkušeností s dramatickými aktivitami, na budování dovedností v psychosomatických disciplinách a na rozvíjení kreativních schopností při přednesové a divadelní skupinové prací. Tyto kurzy mají i úroveň metodologickou - student se učí didaktické transformaci získaných znalostí, dovedností do edukačního procesu zejména s dětmi, studenty. Praktické kurzy jsou doplňovány teoretickými strukturujícími vstupy a postupným seznamováním s různými typy dramatické výchovy.
Vzhledem k zaměření oboru (příprava na pedagogicko-uměleckou práci především s dětmi a mládeží) jsou i v učebním plánu bakalářského studia zastoupeny předměty zaměřené na pedagogické a psychologické aspekty dramatické výchovy, na literární teorii a historii literatury pro děti a na některé důležité teatrologické kapitoly.
Celé studium provází vícestupňový reflektivní model praxe, která probíhá pod supervizí pedagogů k vlastní dlouhodobé systematické práci se skupinou a její reflexi.
Hlavní výsledky učení
Absolvent studia:
Umí srozumitelně a věcně objasnit podstatu oboru, odborného problému, argumentačně obhajovat vlastní řešení. Zná a definuje různé podoby dramatické výchovy, rozumí možnostem jejich uplatnění v souvislosti s objektivními podmínkami praxe i v souvislosti se subjektivními činiteli procesu.
Je vybaven znalostmi zejména z pedagogiky, psychologie, teorie a historie divadla a literatury pro děti a mládež, kterým rozumí v kontextu oboru dramatické výchovy.
Je vybaven rozsáhlými kompetencemi jak v oborech uměleckých, tak i v oborech souvisejících se vzděláváním, edukací. Je rozvinut ve všech složkách osobnosti s důrazem na tvořivost, interpersonální a intrapersonální inteligenci, komunikační kompetenci a další specifické schopnosti a dovednosti zaměřené na umělecko-pedagogický proces (múzičnost, pohybově prostorová inteligence, schopnost. organizovat, motivovat a inspirovat ke tvořivé umělecké práci...).
Rozumí souvislostem mezi oborem dramatické výchovy, obory uměleckými a současným pojetím edukace.
Umí plánovat, uskutečňovat a hodnotit dramaticko-výchovný proces zejména s dětmi a studenty.
Vlastní zkušenosti s uměleckou tvorbou a dovednosti v oblasti vlastní kreativní práce převádí do edukačního procesu. Při takovéto didaktické transformaci využívá poznatků z pedagogiky, psychologie a didaktiky oboru.
Svých osobních kvalit a profesních kompetencí využívá k facilitaci edukačního procesu, respektu k jeho účastníkům, k navození pozitivního klimatu, k tvorbě příležitostí pro kreativní proces.
V případě interní dramatickovýchovné práce i v případě inscenační práce volí takové způsoby práce, které umožňují rozvoj tvořivého potenciálu dětí, jejich osobnostních, sociálních kvalit i kompetencí v rovině umělecké tvorby. Sám je schopen tvořivého a osobitého přístupu při hledání cest k cíli.
Své znalosti z oboru divadla/dramatu využívá k rozvoji dovedností účastníků v oblasti percepce umění.
Profesní profil absolventů s příklady
Absolvent studia je připraven vést dramatickovýchovný proces v rámci institucí zaměřených na vzdělávání (výuka literárně-dramatického oboru ZUŠ, volitelné a volnočasové aktivity v rámci MŠ, ZŠ, SŠ, DDM a dalších institucí zaměřených na volnočasové aktivity dětí a mládeže), případně ve střediscích volného času, dramacentrech, kulturních centrech apod.
Přístup k dalšímu vzdělávání
Navazující magisterské studium oboru Dramatická výchova na DAMU nebo Divadlo a výchova na JAMU.
Organizace a pravidla zkoušek, hodnocení a hodnocení (známkování)
např.
Formami kontroly studia jsou zápočet a zkouška, stanovené studijními plány.
Student má právo na dva opravné termíny. Neuspěje-li ani v těchto případech, může mu výjimečně děkan povolit třetí opravný, tzv. děkanský termín. Děkanský termín je zkouška komisionální, které se zúčastní děkan nebo jím pověřený proděkan. U hlavních předmětů a u klauzurních zkoušek není přípustný opravný termín.
Zápočet je neklasifikovaná forma kontroly studia. Uděluje se za splnění povinností stanovených pro jednotlivé předměty a zapisuje do informačního systému slovem Započteno (Z). Zkouška je klasifikovaná forma kontroly studia, jíž se prověřují vědomosti i míra tvořivosti v příslušném předmětu. Muže být praktická, písemná, ústní, nebo kombinovaná. V případě hlavních předmětu probíhají zkoušky obvykle před komisí.
Zkoušky jsou klasifikovány podle stupnice A, B, C, D, E, F.
Požadavky pro úspěšné absolvování
- Student splní požadavky odpovídající studijnímu plánu.
- Student složí státní závěrečnou zkoušku.
Státní magisterská zkouška prověřuje schopnosti používat aktivně, samostatně a tvořivě dovedností, znalostí nezbytných pro pedagoga dramatické výchovy.
Má tyto části:
Bakalářská zkouška Má tyto částí:
- Bakalářská práce a její obhajoba.
- Teorie a historie divadla.
- Teorie a didaktika dramatické výchovy, pedagogika a psychologie.
Podmínkou připuštění k bakalářským zkouškám je úspěšné absolvování oboru v rozsahu studijního plánu.
Forma studia
prezenční / kombinované
Garant oboru
Obor je součástí studijního programu
- Dramatická umění – (B8203)
- Dramatická umění – (B8203)
- Dramatická umění – (B8216)