Film sobě – film všem
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
303MFSFV | Z | 2 | 12S | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Tereza Reichová, Alice RŮŽIČKOVÁ, Apolena Rychlíková
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Laboratoř, která hledá ideální společný mentální a možná i fyzický umělecký prostor.
Mají filmaři dostatečné pracovní nebo finanční podmínky pro tvorbu filmů? A co čeká člověka po FAMU? Jak fungují instituce - televize nebo produkce, a jaký vztah k nim můžou umělci zaujímat? S jakými problémy se umělecké scény potýkají a je vůbec v silách jednotlivců je nějak vyřešit? Modul Film sobě - Film všem chce participativní cestou hledat odpovědi na otázky, které se dnes diskutují ve většině umělecký oborů. A film by v promýšlení odpovědí neměl sedět v koutě!
V první fázi chtějí lektorky představit různé úspěšně projekty z jiných uměleckých oblastí, nabídnout vhled do motivací a praktických cest k vytvoření nezávislých uměleckých struktur - institucí, skupin, nebo ateliérů. Feministická instituce, Ateliér bez vedoucího, Mothers Artlovers, Institut úzkosti nebo Mánes umělcům vznikli z různých pohnutek - všechny ale spojuje snaha nové umělecké generace vypořádat se s problematickými aspekty současného uměleckého provozu, ať jimi jsou nedostatečné mzdy a nespravedlivé odměňování na poli umění, špatná podpora ze strany institucí, absence postgraduálních dílen pro další intelektuální i praktický rozvoj nebo přetrvávající nerovnosti na umělecké scéně. Každá z prezentovaných skupin nabídne unikátní uchopení dané problematiky a na vlastním příkladu popíše, jak se s ním vyrovnala.
Druhý den lektorky představí své příspěvky, které se již vztahují ryze k filmovému prostředí a přirozeně naváží na debatu se studenty, ze které by měly vzejít základní informace o tom, co oni sami považují na největší nedostatky a problémy stávajícího filmového provozu. V druhé části debaty se diskuze zaměří na hledání ideální formy právě pro filmový prostor.
Výstupem modulu budou krátké texty studentů jednoduše shrnující jejich pohled na největší problémy a návrhy řešení. Tyto výstupy nebudou sloužit jen k započtení modulu, ale i jako materiály k další, otevřené konferenci, která by byla součástí modulové výuky v letním semestru.
Forma studia
Modulová výuka KDT ZS 2018/19
Přednášející/Lecturer: Tereza Reichová, Apolena Rychlíková (garant Alice Růžičková)
Termíny a místo konání/Date and time: pátek a sobota, 23. 11. 10-15h a 24. 11. 10-16h, učebna 2
Podmínky atestace/Assignement: zá/2 – 90% účast na obou dnech + aktivita na semináři + 1-2 strany eseje
Kapacita/Capacity: 40
Volitelný pro/Optional for: AMU
Jazyk výuky/Language of teaching: česky
Předpoklady a další požadavky
žádné
Obsah kurzu
Laboratoř, která hledá ideální společný mentální a možná i fyzický umělecký prostor.
Mají filmaři dostatečné pracovní nebo finanční podmínky pro tvorbu filmů? A co čeká člověka po FAMU? Jak fungují instituce - televize nebo produkce, a jaký vztah k nim můžou umělci zaujímat? S jakými problémy se umělecké scény potýkají a je vůbec v silách jednotlivců je nějak vyřešit? Modul Film sobě - Film všem chce participativní cestou hledat odpovědi na otázky, které se dnes diskutují ve většině umělecký oborů. A film by v promýšlení odpovědí neměl sedět v koutě!
V první fázi chtějí lektorky představit různé úspěšně projekty z jiných uměleckých oblastí, nabídnout vhled do motivací a praktických cest k vytvoření nezávislých uměleckých struktur - institucí, skupin, nebo ateliérů. Feministická instituce, Ateliér bez vedoucího, Mothers Artlovers, Institut úzkosti nebo Mánes umělcům vznikli z různých pohnutek - všechny ale spojuje snaha nové umělecké generace vypořádat se s problematickými aspekty současného uměleckého provozu, ať jimi jsou nedostatečné mzdy a nespravedlivé odměňování na poli umění, špatná podpora ze strany institucí, absence postgraduálních dílen pro další intelektuální i praktický rozvoj nebo přetrvávající nerovnosti na umělecké scéně. Každá z prezentovaných skupin nabídne unikátní uchopení dané problematiky a na vlastním příkladu popíše, jak se s ním vyrovnala.
Druhý den lektorky představí své příspěvky, které se již vztahují ryze k filmovému prostředí a přirozeně naváží na debatu se studenty, ze které by měly vzejít základní informace o tom, co oni sami považují na největší nedostatky a problémy stávajícího filmového provozu. V druhé části debaty se diskuze zaměří na hledání ideální formy právě pro filmový prostor.
Výstupem modulu budou krátké texty studentů jednoduše shrnující jejich pohled na největší problémy a návrhy řešení. Tyto výstupy nebudou sloužit jen k započtení modulu, ale i jako materiály k další, otevřené konferenci, která by byla součástí modulové výuky v letním semestru.
Program:
pátek 23. 11. 2018 – učebna 217 KDT
10:00-12:00 a 13:00-15:00 Prezentace inspirativních projektů s diskuzí
Hosté z Feministické instituce, Ateliéru bez vedoucího, Mothers Artlovers, Institut úzkosti a Mánes umělcům.
Jejich prezentace budou zaměřeny na důvody vzniku a přesný popis vytváření konceptu a praktické podoby jejich fungování. Proč vznikli? Co byla motivace? Jak šla cesta od idejí k praxi? K čemu jsou dnes alternativou? Co se jim podařilo proměnit na poli umění, galerií, vysokých škol?
sobota 24. 11. 2018 – učebna 217 KDT
10:00-12:00 Příspěvky lektorek
Tereza Reichová:
- Kde skončila diskuze nad hledáním společného prostoru dokumentaristů po škole? Představení proudů, které se v ní objevily a vize, u které se bohužel v roce 2015 jen skončilo.
- Kauza Budvar a ČEZ v prostoru filmu. Kritika zneužití subkultur, která rozbouřila nejen dokumentaristické vody a končila dopisem pro představitele České televize s apelem na zlepšení pracovních podmínek. Konkrétno, které se rozteklo v obecnosti.
- Závěry z diplomové práce “Hledání podoby filmového družstva 2.0” ve vztahu k novým podobám sdílení a pomáhání si.
Apolena Rychlíková:
- Co mě naučilo natáčení filmu „Hranice práce“? Jak si vážit sama sebe a co je to sociální kapitál.
- Co dlouhodobě chybí ve filmové komunitě? Vzájemnost proti individualismu, spolupráce proti konkurenci. Příklady z jiných odvětví.
- Možnosti změny na základě diplomové práce „Dokument s.r.o.“: odbory, družstvo, platforma nebo hnutí?
13:00-16:00
Otevřený diskusní kruh se studenty na téma jejich vlastního pohledu na instituce, podmínek pro tvorbu, nerovnosti. Hledání nových cest.
Doporučená nebo povinná literatura
RAVENTÓS, Daniel. Materiální podmínky svobody. Praha: Rubato, 2015. Eseje (Rubato).
JOHANISOVÁ, Naďa. Kulturní družstva. Kulturní noviny. 2009, listopad/prosinec Film. 1934,
David GRAEBER, Práce na hovno https://a2larm.cz/2013/09/prace-na-hovno/
Rychlíková Apolena, Dokument s.r.o. Aneb když dokumentaristé zakládají filmové produkce, FAMU, 2018
Reichová Tereza, Hledání podoby filmového družstva 2.0., FAMU, 2016
Linky na sdružení:
Ateliér bez vedoucího http://abv.451.cz/prohlaseni-statement/
Institut úzkosti http://institutuzkosti.cz/front
Feministická insituce http://feministinstitution.cz/kodex/
Mathers Artlovers https://mothersartlovers.tumblr.com/
Mánes umělcům a spolek Skutek https://www.spolekskutek.cz/
Hodnoticí metody a kritéria
K započtení modulu je třeba účasti na obou dnech a odevzdání vlastního krátkého textu, který přichází s vlastním pohledem na současné problémy a návrhem řešení.
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
23.11.2018 | 10:00–15:00 | Tereza Reichová | Učebna 2 (FAMU) Lažanský palác |
spolu s Apolenou Rychlíkovou | paralelka 1 | |
24.11.2018 | 10:00–16:00 | Tereza Reichová | Učebna 2 (FAMU) Lažanský palác |
spolu s Apolenou Rychlíkovou | paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář-1819 (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr-1819_1_rok (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1819 (volitelný předmět)
- Režie - magistr-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Režie - magistr-1819_1_rok (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1819_1_rok (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Kamera - bakalář-1819 (volitelný předmět)
- Kamera - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Kamera - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Produkce - bakalář-1819 (volitelný předmět)
- Produkce - magistr-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Produkce - magistr-1819_1_rok (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář-1819 (volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr-1819_1_rok (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1819 (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr-1819_1_rok (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ: Restaurování fotografie- 2013 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář-1819 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr-1819_1_rok (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář-1819 (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr-1819_1_rok (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář-1819 (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr-1819_1_rok (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)