Manažer v informační společnosti 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
305MIS2 | ZK | 3 | 28S | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem interaktivní přednášky je seznámit studenty s terminologií teorie managementu a řízení a na praktických příkladech vysvětlit nejdůležitější teoretické modely.
Druhý semestr předmětu Management seznamuje studenty s problematikou, které se v organizacích typicky věnuje vrcholový management, vedení firmy: strategie, řízení financí, řízení výroby, řízení kvality, řízení změny, organizační učení a v neposlední řadě hospodářská etika.
Forma studia
interkativní přednáška, diskuse, projekce výukových filmů, analýza webových stránek
Předpoklady a další požadavky
Úspěšné absolvování přednášky Manažer v informační společnosti 1.
Obsah kurzu
- Úvod do strategického řízení. Pojem strategie. Strategické cíle. Vize, mise, firemní hodnoty a kréda. Hierarchie firemních strategií. Vymezení SBU. Strategická analýza okolí firmy, s.a. vnitřního prostředí firmy. Tržní nika aneb strategie modrého oceánu.
- Řízení financí. Zvyky a praxe účetních při přípravě finančních výkazů (výkaz zisků a ztrát, peněžních toků, rozvaha). Provozní kapitál. Manažerské účetnictví. Kalkulace nákladů. Rozpočet jako řídící prvek.
- Řízení financí II. Transakční náklady, relevantní a irelevantní náklady, náklady obětovaných příležitostí, vázané náklady, cílové náklady, náklady životního cyklu, společenské náklady, negativní a pozitivní externality.
- Řízení výroby neboli operací. Operace. 3Ú - účinnost, účelnost a úspornost. Produktivita a hospodárnost. Moderní přístupy k řízení výroby. Moderní přístupy k řízení výroby- MRP, OPT, Just In Time, řízení štíhlé výroby. Uspořádání pracovišť, kusová, sériová , hromadná a proudová výroba
- Kvalita aneb jakost. Operační, finanční a zákaznické ukazatele kvality. Náklady na kontrolu, na prevenci a na selhání. Techniky plánování, řízení a neustálého zvyšování kvality. Norma kvality ISO 9000 a EMS norma ISO 14 000, standardy Six Sigma a TQM.
- Řízení změny . Pochopení organizační změny jako procesu, který je třeba řídit. Vnější a vnitřní faktory vyvolávající změnu. Reakce na změnu. Systémový přístup ke změnám. Lewinova analýza silových polí. Úvod do projektové plánování a řízení.
- Organizační učení, inovace, řízení znalostí. Ideál učící se organizace. Model zkušenostního učení. Vzdělávací styly. Organizační učení. Knowledge Management. Vlastnictví znalosti, cena znalosti. Řízení informací, informační systémy.
- Tvorba byznysplánu. Byznysplán jako investiční projekt: realizační resumé, charakteristika firmy a jejích cílů, organizace řízení a manažerský tým, technicko-ekonomická studie projektu (feasibility study). Analýza citlivosti vůči rizikům.
- Projektové řízení. Hlavní zásady plánování a řízení projektů. Trojimperativ. Projektové cíle, plánování, realizace, ukončení, vyhodnocení projektu. Metoda logického rámce. Ganttovy diagramy a kritická cesta.
- Hospodářská etika. Image / reputace firmy, důvěra jako kapitál. Etický kodex. Společenská odpovědnost organizací (CSR) a její certifikace SA 8000 aj.. Tři „P“. Hnutí Fair Trade.
Doporučená nebo povinná literatura
Ppt texty Kurzové materiály pro VOX (dostupné na sladecek.webnode.cz)
1.Bláha, J.- Dytrt, Z.: Manažerská etika, Management Press, Praha 2003
2.Fotr, J.: Podnikatelský plán a investiční rozhodování, Grada, Praha 1999
3.Green, K.- Hanke,O.: Řízení v krizových situacích, Management Press, Praha 2002
4.Hammer, M. - Champy, J.: Reingeneering - radikální proměna firmy. Management Press, Praha 2000
5.Horáková, I. - Stejskalová, D. - Škapová, H.: Strategie firemní komunikace, Management Press, Praha 2000
6.Keřkovský, M.- Vykypěl,O.: Strategické řízení. Teorie pro praxi, C.H.Beck, Praha, 2003
7.Keřkovský, M.: Moderní přístupy k řízení výroby, C.H. Beck pro praxi, Praha 2001
8.Kim, W. Chan - Mauborgne, R: Strategie modrého oceánu, Management Press, Praha 2005
9.Kotter, J.P.: Vedení procesu změny. Osm kroků úspěšné transformace podniku v turbulentní ekonomice, Management Press, Praha 2000
10.Král,B. a kol.: Manažerské účetnictví, Management Press, Praha 2002
11.Plura, J.: Plánování a neustálé zlepšování jakosti, Computer Press, Praha 2001
12.Přibová, M. - Mlynářová,L. - Hindls, R. - Hronová, S.: Strategické řízení značky - Brand Management, Ekopress, Praha 2000
13.Rolný, I.: Etika v podnikové strategii, Albert, Boskovice 1998
14.Rosenau, M.D.: Řízení projektů, Computer Press, Brno 2003
15.Senge, P.: Pátá disciplína. Teorie a praxe učící se organizace, Management Press, Praha 2007
16.Svozilová, A.: Projektový management, Grada Publishing, Praha 2006
17.Tichá, I.: Učící se organizace, Alfa Publishing, Praha 2005
Hodnoticí metody a kritéria
Přednáška bude hodnocena na konci semestru zkouškou. Zkouška sestává ze dvou povinných semestrálních prací (cca 20 + 20% výsledné známky), ze znalostního testu (cca 20% výsledné známky) a z ústní zkoušky (cca 40% výsledné známky).
Zadání semestrálních prací je k dispozici na sladecek.webnode.cz. Pvní seminární práci v rozsahu tří normostran (5400 znaků včetně mezer, tolerance +- 20%) studenti vypracují na jedno ze třinácti témat, jež jsou k dispozici na sladecek.webnode.cz. Druhá seminární práce je konspektem jedné knihy ze seznamu 70 vhodných titulů (k dispozici na sladecek.webnode.cz) v rozsahu pěti normostran (9000 znaků včetně mezer, tolerance + - 20%). Obsahem konspektu musí být hutný výpis / popis / výklad nejdůležitějších myšlenek díla, nikoli subjektivní studentova interpretace. Obsahem konspektu nemohou být jenom stručná hesla v odrážkách. Studentovo vlastní hodnocení textu může být uvedeno pouze okrajově. Pro inspiraci lze na sladecek.webnode.cz najít ukázkový konspekt (Huizinga, J.: Homo ludens) a pravidla pro psaní konspektů od prof. Jana Sokola (FHS UK).
Studenti, kteří včas neodevzdají semestrální práci, popř. semestrální práce nevyhoví rozsahem či kvalitou, nemohou absolvovat závěrečný test a ústní zkoušku, popř. ztrácejí termín, na nějž se přihlásili, s hodnocením F - nevyhověl (a).
Test obsahuje 20 otázek, odpovědi a), b), c), d), jedna správně, 15 správných odpovědí ze 20 je minimem. Orientační výsledek testu: 20 a 19 bodů A, 18 a 17 bodů B, 16 bodů C, 15 bodů D.
Ústní přezkoušení proběhne formou diskuse / kolokvia. Nejlépe budou v ústní zkoušce hodnoceni ti studenti, kteří budou látku nejen bezpečně znát, ale budou schopni ji též kvalifikovaně kriticky posoudit, kteří budou umět teoretické koncepty a modely přesvědčivě odprezentovat popř. i graficky znázornit, a kteří budou schopni pro vše teoretické najít výstižné příklady z praxe.
Webová stránka předmětu
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 14:50–16:25 | Petr SLÁDEČEK | Učebna 5 (FAMU) Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Hudební produkce (Mg) od 2016/17 (volitelný předmět)
- Produkce (M.A.) (povinně volitelný předmět)
- Produkce - magistr-1819 (povinný předmět)
- Produkce - magistr-1819_1_rok (povinný předmět)