Nevidomý fotograf
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
307DINF | Z | 3 | 12S | anglicky, česky | zimní i letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem dílny je nabídnout studentům zkušenost s alternativními možnostmi spolupráce na vlastních uměleckých projektech a seznámit je se základy problematiky inkluze v oblasti produkce a prezentace audio-vizuálního umění.
Forma studia
Výuka je vedena formou konzultací vlastních uměleckých projektů studentů a jejich rozvíjením v podobě dílčích workshopů.
Předpoklady a další požadavky
Dílna nemá žádné speciální požadavky.
Obsah kurzu
Dílna má sloužit jako diskusní platforma a série workshopů rozvíjející zejména alternativní možnosti spolupráce na vlastních projektech studentů. Jedním z klíčových diskutovaných témat je téma inkluze, a to jednak v rámci uměleckého vzdělávání, tak v rámci spolupráce na audio-vizuálním uměleckém díle. Záměrem semestrálních setkání je vytvořit prostředí, kde lze chápat individuální indispozice jako příležitosti k vytváření nových komunikačních kanálů. Tato omezení totiž mohou podmiňovat odlišné kulturní zkušenosti, jimiž jsou determinovány možnosti vzájemného porozumění.
Osnova kurzu:
- Úvodní kurz kolektivního psaní scénáře má skrze sérii cvičení představit individuální zájmy studentů v pracovním kolektivu. To má posloužit k podrobnějšímu generování námětů a definovat směřování dalších setkání.
- Dílna dále nabídne praktické prozkoumání možností, jak do procesu tvorby zapojit osoby, jimž různé typy sociálního či zdravotního omezení neumožňují standardní začlenění do umělecké sféry.
- Jak může vypadat audio-vizuální dílo, pokud jeho (spolu)tvůrce nevidí nebo neslyší? Prozkoumání možností kompenzačních pomůcek pro nevidomé a neslyšící nám nabídne způsoby, jak nacházet specifické možnosti komunikace skrze současné technologie.
- Video workshop se bude zabývat možnostmi, jak se dá zacházet s kamerou bez zrakové kontroly snímaného objektu.
- Zvukový workshop prozkoumá syntezátory vhodné pro užívání nevidomými hudebníky. Charakter zvukové skladby bude generován s ohledem na preference přizvaných neslyšících příjemců.
- Závěrečná část bude zaměřená na kompozici audiovizuálního díla z materiálů pořízených během předchozích cvičení.
Doporučená nebo povinná literatura
HEDVA Johana – KOMANICKÁ Daniela – LAZARD Carolyn – PATSAVAS Alyson, Iné telá.txt, Praha: Display, 2018
FULKA Josef, Když ruce mluví. Gesto a znakový jazyk v dějinách západního myšlení, Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2017
LANE Harlan, Pod maskou benevolence. Zneschopňování neslyšící komunity, Praha: Karolinum, 2013
NIELSEN Kim E., The Radical Lives od Helen Keller, New York: New York University Press, 2004
KLEEGE Georgina, Blind Rage. Letters to Helen Keller, Washington D.C.: Gallaudet University Press, 2006
Hodnoticí metody a kritéria
Kritériem pro úspěšné absolvování dílny je aktivní účast na setkáních. Jako výsledek studenti odprezentují vzniklé audiovizuální projekty.
Poznámka
Životopis přednášejícího:
Alžběta Bačíková (narozena 1988) pracuje jako umělkyně a kurátorka. Její doktorský výzkum se soustředil na reflexi dokumentárních strategií v pohyblivém obraze v současném umění. Svůj teoretický zájem se promítá do její vlastní umělecké praxe, která je silně spojená s médiem videa. Absolvovala v Ateliéru malby na Fakultě výtvarných umění v Brně v roce 2014. Mezi léty 2013 a 2014 spolukurátorovala Galerii 209 a v současnosti je kurátorkou etc. galerie v Praze. V roce 2018 byla nominována na Cenu Jindřicha Chalupeckého.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Fotografie CZ - bakalář-1819 (povinně volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr-1819 (povinně volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr-1819_1_rok (povinně volitelný předmět)
- Fotografie EN - bakalář-1819 (povinně volitelný předmět)
- Fotografie EN - magistr-1819 (povinně volitelný předmět)