Současný umělecký film 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373SUF1 | ZK | 3 | 4T | anglicky, česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Přednáška o současné světové artové kinematografii představí výrazné trendy a tvůrce natáčející v posledních 10 letech.
Forma studia
Přednáška doplněná o ukázky a promítání celých filmů.
Předpoklady a další požadavky
Znalost anglického jazyka – na přednášce budou promítány ukázky a filmy s anglickými titulky.
Obsah kurzu
Kurz bude kombinovat přehledové shrnutí obecnějších produkčních, distribučních, technologických, stylistických a tematických tendencí současného artového filmu s analytickými ponory do tvorby jednotlivých zemí a tvůrců. Předmět se omezí na uměleckou část kinematografie, s důrazem na díla a tvůrce oceňované v minulých letech na prestižních festivalech, jako jsou Cannes, Benátky, Rotterdam či Sundance; zahrnuta budou jen díla maximálně 10 let stará. V plánu je několik obecnějších přednášek (o aktuálních tendencích ve filmovém vyprávění, o produkčních a distribučních strategiích, o dokumentu, experimentu, animaci atd.) a vedle toho geograficky rozdělené přednášky (umožňujících pochopit produkční a společenský diapozitiv dané kinematografie a zároveň se věnovat vybraným inovativním tvůrcům a dílům).
V rámci kurzu bude přednášet několik pedagogů, specializujících se na jednotlivé oblasti: Helena Bendová, Jindřiška Bláhová, Andrea Slováková, Eliška Děcká, Kamila Dolotina, Aleš Stuchlý.
4.10. Helena Bendová – Obecné trendy artové kinematografie
projekce: The Last Time I Saw Macao (2012, r. Joao Pedro Rodrigues, Francie/Portugalsko/Macao)
11.10. Jindřiška Bláhová – Rumunská kinematografie
projekce: 12:08 na východ od Bukurešti (2006, r. Corneliu Porumboiu, Rumunsko)
18.10. Andrea Slováková – Dokumentární kinematografie
projekce: The Visit (2015, r. Michael Madsen, Dánsko)
25.10. přednáška odpadá
1.11. Andrea Slováková – Experimentální film
projekce: We Make Couples (2016, r. Mike Hoolboom, Kanada)
8.11. Helena Bendová – Japonská kinematografie
klíčová jména: Naomi Kawase, Kiyoshi Kurosawa, Takashi Miike, Hirokazu Kore-eda, Šion Sono aj.
projekce: Hanezu (2011, r. Naomi Kawase, Japonsko)
15.11. přednáška odpadá kvůli FAMUfestu
22.11. Aleš Stuchlý – Asie I: Tchajwan / Čína
klíčová jména: Hou Hsiao-hsien + Tsai Ming-liang; Gan Bi, Jia Zhang-Ke, Wang Bing (zmíněni budou ale i další)
projekce: Kaili Blues (2015, r. Gan Bi, Čína)
29.11. Aleš Stuchlý – Asie II: Jižní Korea / Thajsko / Filipíny
klíčová jména: Lee Chang-dong + Hong Sang-Soo, Bong Joon-ho; Apichatpong Weerasethakul; Lav Diaz (zmíněni budou ale i Brillante Mendoza, Ratanaruang a další)
projekce: Skryté paprsky slunce (2007, r. Lee Chang-dong, Jižní Korea)
6.12. Kamila Dolotina – Kinematografie Ruska a postsovětských republik
projekce: Náklad 200 (2007, r. Alexej Balabanov, Rusko)
13.12. Aleš Stuchlý – Maďarská kinematografie
klíčová jména: Béla Tarr, Laszlo Nemes, Bence Fliegauf, Kornél Mundruczó, György Pálfi, János Szász, Agnés Kocsis
projekce: Mléčná dráha (2007, r. Bence Fliegauf, Maďarsko) (+ ukázky z děl Bély Tarra a dalších)
20.12. Andrea Slováková – Produkce a distribuce
Doporučená nebo povinná literatura
Doporučená literatura
•Judith Aston – Sandra Gaudenzi – Mandy Rose (eds.): I-Docs: The Evolving Practices of Interactive Documentary. Columbia University Press, 2017.
•Brian Baker: Contemporary Masculinities in Fiction, Film and Television. Bloomsbury, 2016.
•Doris Baltruschat (ed.): Independent Filmmaking Around the Globe. University of Toronto Press, 2015.
•Mattias Frey: Extreme Cinema: The Transgressive Rhetoric of Today's Art Film Culture. Rutgers Unviersity, 2016.
•Rosalind Galt – Karl Schoonover (eds.): Queer Cinema in the World. Duke University Press, 2016.
•André Gaudreault – Philippe Marion: The End of Cinema?: A Medium in Crisis in the Digital Age. Columbia University press, 2015.
•Joel Gwynne (ed.): Transgression in Anglo-American Cinema: Gender, Sex, and the Deviant Body. Columbia University Přes, 2016.
•Kate Ince: The Body and the Screen: Female Subjectivities in Contemporary Women’s Cinema. Continuum, 2017.
•Aaron Kerner – Jonathan Knapp (eds.): Extreme Cinema: Affective Strategies in Transnational Media. Edinburgh Unviersity press, 2016.
•Geoff King: Indie 2.0 : Change and Continuity in Contemporary American Indie Film. I.B. Tauris, 2014.
•Remi Fournier Lanzoni: French Cinema: From Its Beginnings to the Present. Continuum, 2015.
•Mariana Liz: Euro-Visions: Europe in Contemporary Cinema. Bloomsbury, 2016.
•Tiago de Luca – Nuno Barradas Jorge (eds.): Slow Cinema. Edinburgh Unviersity press, 2016.
•Nikolaj Lübecker: The Feel-bad film. Edinburgh University press, 2015.
•Dominique Nasta: Contemporary Romanian Cinema. Columbia University press, 2013.
•Michele Schreiber: American Postfeminist Cinema: Women, Romance and Contemporary Culture. Edinburgh University press, 2015.
•Holly Willis: Fast Forward: The Future(s) of the Cinematic Arts. Columbia University Press, 2016.
•Brian Winston et al. (eds.): The Act of Documenting: Documentary Film in the 21st Century. Bloomsbury, 2017.
•Jason Wood: Last Words: Considering Contemporary Cinema. Columbia University Press, 2014.
Hodnoticí metody a kritéria
Atestace proběhne formou ústní zkoušky, při níž se pobavíme o promítaných snímcích a o přednášené látce.
Poznámka
žádné
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Režie - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Režie - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Kamera - bakalář-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Kamera - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Kamera - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Produkce - bakalář-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Produkce - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Produkce - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Fotografie CZ: Restaurování fotografie- 2013 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr-1819_1_rok (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)