Western Theatre History 2

Display Schedule

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
201DZK2 ZK 3 2T Czech summer

Subject guarantor

Zuzana SÍLOVÁ, Jaroslav VOSTRÝ

Name of lecturer(s)

Jana CINDLEROVÁ, Jakub KORČÁK, Jana KUDLÁČKOVÁ, Zuzana SÍLOVÁ, Jaroslav VOSTRÝ

Learning outcomes of the course unit

The course result is to be a basic bearing in the covered tendencies of Western culture theatre when the presentation covers not only the historigraphic progress from one topic identical to the appropriate historical period but a glimpse into the „overall“ development in the discussion of each topic. This bearing serves, primarily, as a study of some bases or subjects corresponding to the various tendencies in western drama theatre.

Mode of study

Lextue linked to pra proseminar.

A combination of instructor presentation with contributions by students , discussing those figures, respectively (in particuar direction/dramaturgy students) tendencies which are or may be interesting to them. Contributions come from independent study of selected and/or instructor recommended (from a fundamental perspective, supplementary) literature including commemorative books.

Prerequisites and co-requisites

Completion of the exam based on class work.

Course contents

The aim of the course is to provide 1st year Drama Dept acting, directing and dramaturgy students with an idea of the basic tendencies of theatre in Western culture in the context of narration in which they are to find their place. This, as well, requires an idea of the individual tendencies and their conflicts as open events, where facts and issues that arise from that are equally important.

Summer semester topics:

  1. The servant and development of European comedy and comedic acting from Marivaux to Beaumarchais and from the Rococo stylization to modern comedy 'of the present'.
  2. Beginnings of ensemble theatre in the 19th century (from Weimar classicism to Meiningen
  3. From the introduction of plays to staging: historical requirements for the rise of modern directing
  4. From Romantism to the modern and from the the national theatre to the boulevard
  5. From Salon comedies to Ibsens and from the presentation of problems to artistic theatre
  6. From public spaces to rooms and from environments to drama spaces
  7. Stanislavsky and modern theatre
  8. Stanislavsky and Mejerchold
  9. Brecht and modern theatre
  10. From portrayal to expression
  11. Artaud and his successors: anthropology and theatre
  12. From existentialism to absurdity: Western theatre 1945-1968
  13. Theatre in the age of general staging

Recommended or required reading

Literature:

Brockett, O. A. Dějiny divadla, Praha 1999

Plays:

Schiller: Úklady a láska; Marie Stuartovna nebo Panna orleánská;

Beaumarchais: Figarova svatba

Musset: S láskou nejsou žádné žerty, Lorenzaccio

Hugo: Lucrecia Borgia, Hernani

Ibsen: Nepřítel lidu, Nora nebo Hedda Gablerová, Peer Gynt

Strindberg: Slečna Julie

Čechov: Višňový sad či/a Tři sestry

Brecht: Matka Kuráž a/či jiná jeho hra (Muž jako muž, Dobrý člověk ze Sečuanu, Kdo říká ano, kdo říká ne)

Pirandello: Šest postav hledá autora

Sartre: S vyloučením veřejnosti

Beckett: Čekání na Godota nebo Konec hry

Ionesco: Plešatá zpěvačka

Literature for individual topics::

  1. Diderot, D. O umění, Praha 1983 („Herecký paradox“ a stati podle vlastního výběru), resp. Diderot o divadle, Praha 1950 („Paradox o herci“ a zvolené stati); Lessing, G. E. Hamburská dramaturgie. Láokoón. Stati, Praha 1980
  2. Balvín, J. / Pokorný, J. /Scherl, A. (eds.) Vídeňské lidové divadlo od Stranitzkého k Nestroyovi, Praha 1990: 145–418 (vybrané pasáže z kapitol o Raimundovi a Nestroyovi); Hugo, V. Předmluva ke Cromwellovi, Praha 2006 (s předmluvou D. Jobertové); Stanislavskij, K. S. Můj život v umění, Praha 1983 (‘Meiningenští’ z kap. „Herecké mládí“); Vostrý, J. / Sílová, Z. Je dnes ještě možné herecké umění? Praha 2009: 49–70 („Jak hrát ‘velkého’ Schillera“)
  3. Hyvnar, J. Divadlo, in Perkner, S. / Hyvnar, J. Řeč dramatu. I. Divadlo a rozhlas, Praha 1987: 80–102 (Od osvícenství k realismu [Divadlo 18. a 19. století]; Vostrý, J. Od výjevu k obrazu jednání (Dva předchůdci ze 16. století), in (týž) Režie je umění, Praha 2009, resp. 2001: 9–36, resp. 9–37

Vostrý, J. O hercích a herectví (2. vyd.), Praha 2014: 122–135, 148–154, 266–267 [O Diderotově Hereckém paradoxu]

  1. Hugo, V. Předmluva ke Cromwellovi, Praha 2006 (včetně úvodní studie D. Jobertové); Hyvnar, Jan: Virtuosové. K evropskému herectví 19. a počátku 20. století, Praha 2011: před. 9–39 (Les Monstres sacrés); 64–100 (Dvě herecké virtuosky z období fin de siècle); Kraus, Karel: Doslov k překladu hry S láskou nejsou žádné žerty, Praha 1956: 115–144
  2. Ibsen, H. Hry I a II, Praha: Divadelní ústav 2006 (+ poznámky překladatelů a editorů včetně studie Vigdis Ystadové); program k inscenaci Divoké kachny v ND 1993; Mertinová, P. „Ibsen na českých jevištích 1870–1918“, in Disk 4–červen 2003: 103–119
  3. Pörtner, P. Experimentální divadlo, Praha 1965: 10–16 (Appia), 17–23 (Craig), 84–85 a 86–89 (jejich texty); Vostrý, J. Činoherní klub 1965–1972 (Dramaturgie v praxi), Praha 1996: 184–189 („Herecký přístup k roli a struktura hry“); Vostrý, J. Scénologie dramatu, Praha 2010: 138–152 („Slečna Julie /1888/: Scéna a scénografie“) a 176–191 („Tři sestry /1901/: Drama jako scénický projekt“)
  4. Stanislavskij, K. S. Můj život v umění, Praha 1983; Lukavský, R. Stanislavského metoda herecké práce, Praha 1978; Grotowski, J. „Odpověď Stanislavskému“, in Pilátová, J. (ed.) Texty (teatr-laboratorium), třetí část: 158–177; Honzl, J. „Herecká postava“, in (týž) K novému významu umění, Praha 1956: 239–245 a v dalších výborech; Hyvnar, J. O českém dramatickém herectví 20. století, Praha 2008: 143–163, Hyvnar, J. Herec v moderním divadle (K divadelním reformám 20. století), Praha 2011; Vostrý, J. „Přiznání ke Stanislavskému“, in (týž) Činoherní klub 1965–1972, Praha 1996: 173–180
  5. Mejerchold, V. E. Rekonštrukcia divadla, Bratislava 1978; Honzl, J. Divadelní a literární podobizny, Praha 1959: 50–58 („Vsevolod Mejerchold a revoluční Okťjabr divadla“ 1928) a 59–75 („Největší sovětský i světový divadelní revolucionář“ 1937); Hyvnar, J. Herec v moderním divadle, Praha 2011: 146–168 („Mejerchold a biomechanika“); Vostrý, J. Stanislavského objev herecké kreativity a jeho sociokulturní souvislosti, Praha 2018: 142–182 (5. Stanislavskij a Mejerchold: Modernita a tvořivost); Vostrý, J. Režie je umění, Praha 2001 n. 2009: 189–194 a 195–200 n. 184–189 a 190–195 (z Ejzenštejnových lekcí divadelní režie: „Odvratný pohyb: Dramatičnost a divadelnost“ a „Biomechanika a možnosti tělesného výrazu“)
  6. Brecht, B. Myšlenky, Praha 1958: především 39–60 („Zcizující efekty v čínském hereckém umění“, „Pouliční scéna“)` Hyvnar, J. Herec v moderním divadle (K divadelním reformám 20. století), Praha 2011: 169–182 (Brechtovo zpochybnění samozřejmostí); Piscator, E. Politické divadlo, Praha 1971; Vostrý, J. O hercích a herectví, Praha 2014 (2. rozš. vyd.): 184–192 (brechtovské herectví); Brockett, O. G. Dějiny divadla, Praha 1999 [příslušné pasáže z kap. 15 a 16]
  7. Hyvnar, J. Herec v moderním divadle (K divadelním reformám 20. století), Praha 2011: 79–97 [Appia a Craig], 118–130 [Decroux a Lecoq], 133–137 [Expresionistické herectví], 169–182 [Brecht] a 205–214 [Artaud]; Styan, J. L. Černá komedie, Praha 1967: 123–167 (Část III: Směrem k tragickému zvratu); Völker, K. / Grimm, R. / Esslin, M. / Harder, H.-B. Smysl nebo nesmysl? (Groteskno v moderním dramatu), Praha 1966; Vostrý, J. Scénologie dramatu, Praha 2010: 196–214 (Šest postav hledá autora) a 215–232 (Krejcarová opera); Vostrý, J. O hercích a herectví, Praha 2014 (2. rozš. vyd.): 184–192 [brechtovské herectví]
  8. Hyvnar, J. Herec v moderním divadle (K divadelním reformám 20. století), Praha 2011: 205–256 [kap. V. Antropologové divadla]; Artaud, A. Divadlo a jeho dvojenec, Praha 1994 „Divadlo krutosti, První manifest“); Aronson, A. Americké avantgardní divadlo, Praha 2011; Barba, E. Slovník divadelní antropologie, Praha 2000 [vybrané pasáže]; Pilátová, J. Jerzy Grotowski a Teatr laboratorium - texty I.-III. Praha 1990
  9. Hyvnar, J. Francouzská divadelní moderna, Praha 1996; Hyvnar, J. Herec v moderním divadle (K divadelním reformám 20. století), Praha 2011: 118–130 [kap. III., podkap. o E. Decrouxovi a J. Lecoquovi]; Hořínek, Z. Divadlo mezi modernou a postmodernou, Praha 1998; Kotte, A. Divadelní věda. Úvod, Praha 2010: 73–76 (Postdramatické divadlo); Lehmann, H.-T. Postdramatické divadlo, Bratislava 2007; Gajdoš, J. Postmoderné podoby divadla, Brno 2001; Císař, J. „Od modernosti k modernosti po modernosti“, in Sílová, Z. (ed.) Generace a kontinuita (K českému scénickému umění 20. století), Praha 2009: 143–174; Vostrý, J. Od modernismu k postmoderně: expresionismus, Disk 1 (červen 2002): 6–19
  10. Hostinský, O. „O klasifikaci uměn“, in (týž) O umění, Praha 1956: 190–209; Gajdoš, J. Od inscenace k instalaci a od herectví k performanci, Praha 2010 (pasáže podle vlastního výběru); Vojtěchovský, M. / Vostrý, J. , Obraz a příběh (Scéničnost ve výtvarném a dramatickém umění), Praha 2008:257–264 (z doslovu „Divadlo neboli kouzlo proměny“); Vostrý, J. Scénování v době všeobecné scénovanosti (Úvod do scénologie), Praha 2012: 104–108 (o performanci z kap. Herectví a hra) a 261–274 (o herectví a performativitě ze studie „Od teatristiky ke scénologii“); Zich, O. , Estetika dramatického umění (Teoretická drama-turgie) [1931], Praha 1986: 13–25 (Povaha dramatického díla) a 106–111 (z podkap. Herecká postava)

Assessment methods and criteria

Grading based on the submitted course paper on a selected topic.

Note

A course originating in the need for students with an interest in drama, which may serve other departments, ex: Set Design Dept if there is interest - maybe because from a basic perspective - in the one-time tradition of the successful lectures by Prof. F Goetze - it is not theatrological but dramaturgical.

Further information

This course is an elective for all students of this school

Schedule for winter semester 2018/2019:

The schedule has not yet been prepared

Schedule for summer semester 2018/2019:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon
Tue
Wed
Thu
Fri
room S201
Hallerův sál

(Karlova 26, Praha 1)

10:00–11:30
(lecture parallel1)
Date Day Time Tutor Location Notes No. of paralel
Fri 10:00–11:30 Hallerův sál
Karlova 26, Praha 1
lecture parallel1

The subject is a part of the following study plans