Didaktika a metodika MST 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107KMMT1 Z 4 20SS česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Výsledky učení: Student získá hlubší přehled postupně o všech zásadních tématech a principech dvou ucelených metod výuky - techniky Marthy Grahamové a José Limóna. Cílem je poznání principiálních zákonitostí moderního tance, jejich propojení se současnými tanečními technikami a dosažení precizních znalostí nutných pro výuku v oboru.

Forma studia

seminář

Předpoklady a další požadavky

korekvizity - Pedagogický seminář MST

Obsah kurzu

Obsah výuky předmětu Didaktika a metodika MST 1 tvoří teoretická část, která směřuje k systematickému rozšiřování odborných znalostí z oblasti metodiky moderních tanečních technik rozborem jejich jednotlivých pohybových principů i didaktických postupů a praktická cvičení, sloužící k jejich ověření. Zároveň je ve výuce kladen důraz na způsob výstavby praktických lekcí různého typu, na zdatnost logicky řadit jednotlivé taneční prvky a smysluplně je propojovat v tanečních vazbách, určených pro různé úrovně interpretů.

Předmět je úzce propojen s Pedagogickým seminářem MST.

Cílem studia je rozvoj metodického myšlení, podpora a upevnění pedagogických dovedností, vlastní kreativity, pohybového výzkumu a analýzy.

Obsah výuky tvoří:

Výsledky učení: Student získá hlubší přehled postupně o všech zásadních tématech a principech dvou ucelených metod výuky - techniky Marthy Grahamové a José Limóna. Cílem je poznání principiálních zákonitostí moderního tance, jejich propojení se současnými tanečními technikami a dosažení precizních znalostí nutných pro výuku v oboru.

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná literatura:

HAAS, Jacqui Greene. Dance anatomy. Champaign, IL: Human Kinetics, c2010. Anatomy series (Human Kinetics (Organization). ISBN 0736081933.

+ vybrané VŠKP absolventů Pedagogiky tance:

HANNICHOVÁ, Ivana. Evoluce jazzového tance. Magisterská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2015.

JANATOVÁ, Simona. Martha Graham a její technika. Magisterská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 1998.

KRAMERIUSOVÁ, Lucie. Technika Marthy Graham center work, work in space. Magisterská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2001.

REBCOVÁ, Monika. Výuka modern dance ve vyšších ročnících HTŠ se zaměřením na techniku Marthy Graham a José Limona. Magisterská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 1989.

TURKOVÁ, Hana. Merce Cunningham a jeho technika. Magisterská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2013.

Doporučená literatura a články:

CALAIS-GERMAIN, Blandine. Anatomy of movement: Exercises. 2nd revised edition. Seattle: Eastland Press, c2008. 282 s. ISBN 978-0-939616-58-9.

PETIŠKOVÁ, Ladislava a Nina VANGELI. Čítanka světové choreografie 20. století. Praha: Konzervatoř Duncan Centre, 2005. 207 s. ISBN 80-339-6412-7

E-learning:

https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=312

Hodnoticí metody a kritéria

Zápočet je udělen na základě ústní a praktické prověrky probrané látky a prezentace dílčích úkolů (např. metodicko-didaktická prezentace jednotlivých principů vazeb a cvičení, rešerše k daným tématům a problémovým otázkám etc.) Součástí zápočtu je srovnávání výukových metod pedagogů ve školním nebo uměleckém profesním prostředí, které absolvoval v rámci hospitací (ústní podání) a diskuse nad dalšími záznamy ve studentově portfoliu.

Další požadavky: docházka 100%, aktivita ve výuce, tvorba portfolia.

Poznámka

Informace ke kombinované formě:

Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:4, tj. 80 hodin distančně, 20 hodin prezenčně za semestr.

Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium a

kritické myšlení studenta. Student je veden k tvorbě vlastního portfolia na základě získávání vlastních zkušeností a dovedností.

Kontakt v distanční formě bude zajištěn:

moodle atd.)

Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:

-nastudování zadané literatury k daným tématům, které jsou obsahem zkoušky v druhém semestru

-systematického a praktického ověřování si probraných témat ve své pedagogické praxi a následné konzultace s pedagogem daného předmětu na základě pořízených videozáznamů

-absolvování 2 observací u doporučených pedagogů nebo na institucích a vytváření strukturovaného záznamu evaluace metodického pojetí výuky

-vyhledávání internetových zdrojů k daným tématům a vypracování stručných rešerší

-příprava prezentace dílčích úkolů

Tematické okruhy pro samostatnou práci studenta:

-Historické a sociální souvislosti vzniku a vývoje techniky Marthy Graham, významné události v životě Marthy Grahamové, které formovaly její umělecký vývoj, choreografická tvorba a spojitost s vývojem techniky

-Princip contraction - release ve všech úrovních (ve vertikální i horizontální struktuře), vertikální = podle úrovně pokročilosti, horizontální = ve všech částech lekce)

-Princip spirály ve všech úrovních (viz contraction x release)

-Výuka dynamického postavení těla a principu shift of the weight se zaměřením na opozici v těle, propojení kostrče a temene a základních pohybových vzorců (BMC)

-Princip falls na zemi, ve stoje (sitting, knee, swing, travelling, side, on twelfe etc.), smysl a význam pádu v moderním tanci a pro vznik choreografie, následný prvek v tréninku, jejich užití v současnosti

-Využití principů techniky ve výuce v neprofesionálním prostředí (řazení prvků vzhledem k technické úrovni žáka, studenta, frekventanta etc.)

-Využití principů techniky v profesionálním školství (výběr úrovně podle zaměření školy a dispozic žáků, vytyčení cíle výuky, výběr nejpodstatnějších elementů techniky)

-Spolupráce s korepetitorem nebo využívání reprodukované hudby (jaká hudba je vhodná)

-Vývoj techniky M. Graham v současnosti (kde a proč se vyučuje, současná situace v MGSCD)

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů