Divadlo v české kultuře 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207DCK2 | ZK | 3 | 2T | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
● Student se po absolvování předmětu orientuje ve vývoji českého divadla od poloviny 20. století do současnosti.
● Student vnímá a dokáže popsat významné inscenační principy a proměny institucionální i nezávislé české divadelní kultury.
● Student je schopen samostatně pracovat se zadanou povinnou literaturou.
● Student prokáže schopnost vnímat dobový stav českého divadelního umění i v souvislosti se současnou podobou divadla a v rámci svého konkrétního oboru studia.
Forma studia
přednáška
Předpoklady a další požadavky
Absolvování předmětu 207DCK1 Divadlo v české kultuře 1.
Obsah kurzu
Seznámit studenty se základními principy, tvůrci, díly, která určovala podobu českého divadla po druhé světové válce až k současnosti, a zároveň jim zprostředkovat domácí, politický i umělecký kontext, který podobu českého divadla ovlivňoval.
Výklad se bude soustředit na významné osobnosti a východiska jejich tvorby na pozadí dobového divadelního (a literárního) provozu. Kurz představí studentům vývojové proměny jednotlivých historických poetik divadla a dramatu a na konkrétních příkladech jim ukáže, jak se takové proměny promítají do současného divadla.
Tematické okruhy:
- Poválečné české divadlo v 50. letech
- Alfréd Radok
- Otomar Krejča
- Jan Grossman
- Hudební divadlo ve 20. století.
- Brněnský brechtovský program
- Malé scény v 60. letech
- Studiová divadla v 70.- 80. letech
- Vývojové tendence po roce 1989
Doporučená nebo povinná literatura
BÁR, Pavel. Od operety k muzikálu: zábavně hudební divadlo v Československu po roce 1945. Praha: KANT, 2013.
ISBN 978-80-7437-115-8.
CÍSAŘ, Jan. Divadla, která našla svou dobu. Praha: Orbis, 1966.
HANÁKOVÁ, Klára. Posedlost divadlem: Evžen Sokolovský: inscenační tvorba v Mahenově činohře v šedesátých letechv 20. století. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2008. ISBN 978-80-86928-48-7.
HEDBÁVNÝ, Zdeněk. Alfréd Radok: zpráva o jednom osudu. Praha: Národní divadlo v Praze, Institut umění – Divadelní ústav, 1994. ISBN 80-7008-043-4 ·
HERCÍKOVÁ, Iva (ed.). Začalo to Redutou. Praha: Orbis, 1964.
JUST, Vladimír. Divadlo v totalitním systému: příběh českého divadla (1945-1989) nejen v datech a souvislostech. Praha: Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1720-8.
MUSILOVÁ, Martina. Fauefekt: vlivy Brechtova epického divadla a zcizujícího efektu v českém moderním herectví. Praha: NAMU, Brkola, 2010. ISBN 978-80-7331-201-5.
VOSTRÝ, Jaroslav. Činoherní klub 1965–1972: dramaturgie v praxi. Praha: Divadelní fakulta AMU, Institut umění – Divadelní ústav, 1997. ISBN 80-7008-061-2.
Divadelní hry:
Česká divadelní hra 90.let. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-151-1.
DRÁBEK, David. Aby se Čechům ovary zachvěly: hry 2003-2011. Praha: Akropolis, 2011. ISBN 978-80-87481-44-8
HAVEL, Václav. Zahradní slavnost: Odcházení. Praha: Artur, 2015. ISBN 978-80-7483-044-0.
HRUBÍN, František. Srpnová neděle. Praha: ARTUR, 2011. ISBN 978-80-87-128-59-6.
PITÍNSKÝ, Jan Antonín. Všecko napsané: hry, prózy, básně, hrůzy. Brno: Větrné mlýny, 2010. ISBN 978-80-86907-86-4.
SMOČEK, Ladislav. Činohry a záznamy. Brno: Větrné mlýny, 2002. ISBN 80-86151-51-4 ·
TOPOL, Josef. Konec masopustu. Praha: Artur, 2011. ISBN 978-80-87128-74-9.
UHDE, Milan. Desítka her. Brno: Atlantis, 1995. ISBN 80-7108-111-6.
Hodnoticí metody a kritéria
Klasifikace a udělení kreditů je podmíněno absolvováním zkoušky z probíraného období: zkouška probíhá ústně a ověřuje zvládnutí látky na úrovni, na které byla odpřednášena, dále znalost předepsané povinné literatury (odborných publikací i dramatických textů) a orientaci v širších společenských souvislostech.
V LS 2019/2020 proběhne zkouška formou testu.
Otázky vycházejí ze sylabů a materiálů od pedagogů (viz. filr.amu.cz) a ze seznamu povinné četby.
Opravný termín proběhne ve formě ústní zkoušky.
Bodové hodnocení pro klasifikaci testu:
A: 45-40
B:39-34
C:33-28
D:27-22
E:21-16
F:15-X
Divadlo v české kultuře – Letní semestr
Otázky ke zkoušce:
- Poválečné české divadlo v 50. letech (generace 45, divadelní zákon, socialistický realismus v dramatu a divadle, proměna dramaturgie a scénických konvencí)
- Alfréd Radok (počátky tvorby, inscenace v ND, MDP, spolupráce s Josefem Svobodou, koncept Laterny Magiky)
- Otomar Krejča (herecké počátky, umělecký program v ND, založení Divadla za branou, spolupráce s Josefem Svobodou, Karlem Krausem, dramatická dílna ND: M. Kundera, F. Hrubín, J. Topol)
- Jan Grossman (působení v Divadle Na zábradlí, dramaturgický program společenského apelu, zásadní inscenace, spolupráce s Liborem Fárou, společenskokritické absurdní drama V. Havla)
- Hudební divadlo ve 20. století
- Moderní česká scénografie (směry, představitelé, přístupy, inscenace)
- Brněnský brechtovský program (tvorba Evžena Sokolovského v Mahenově činohře)
- Malé scény v 60. letech (založení Divadla Na zábradlí, Semafor, Činoherní klub, Večerní Brno – absurdní dramatik M. Uhde)
- Studiová divadla v 70.- 80. letech (Studio Ypsilon, HaDivadlo, Husa na provázku, Divadlo na okraji, Činoherní studio Ústí n. Labem, koncept nepravidelné dramaturgie, autorské herectví, kolektivní improvizace), autoři (A. Goldflam, K. Steigerwald), režiséři (Goldflam, P. Scherhaufer, E. Tálská, Z. Potužil, I. Rajmont), inscenace
- Vývoj českého loutkového divadla
- Vývojové tendence po roce 1989 (změna politického systému a její odraz v českém divadle, nástup nové generace české režie a dramatiky, vznik nezávislých divadelních scén, alternativní principy v českém divadle)
Seznam literatury:
Primární literatura (výběr):
- Albertová: Josef Svoboda - scénograf
- Bár: Od operety k muzikálu
- Císař: Divadla, která našla svou dobu
- Černý: Otomar Krejča
- Dubská: Dvě století českého loutkářství
- Hanáková: Posedlost divadlem
- Hedbávný: Divadlo Větrník
- Hedbávný: Alfréd Radok - zpráva o jednom osudu
- Janoušek: Přehledné dějiny české literatury 1945-1989 (s. 68-82, 160-178, 269-292, 422-458)
- Jirásková, Jirásek: Umění loutky
- Just: Divadlo v totalitním systému
- Just: Proměny malých scén
- Kraus: Divadlo ve službách dramatu
- Krejča: Divadlo jsou herci
- Městská divadla pražská v éře Oty Ornesta
- Musilová: Fauefekt
- Sílová: Disk a generace 1945
- Skripta Y
- Vostrý: Činoherní klub 1965-1972
- Začalo to Redutou
Sekundární literatura (výběr):
- Alfréd Radok 100
- Alfréd Radok mezi filmem a divadlem
- Alfréd Radok - tři scénáře, tři inscenace
- Bylo jich pět a půl
- Česká divadla : encyklopedie divadelních souborů
- Čunderle, Roubal: Hra školou - dvakrát o Ivanu Vyskočilovi
- Drozd: Příběhy dlouhého nosu
- Dvořák: Alt. divadlo
- Grossman: Drama a režisérův sloh, Glosy k práci Národního divadla, Svět malého divadla In. Analýzy
- HaDivadlo - hry, studie, scénáře, dokumenty
- Hanáková: Na Pohádku máje
- Hvězdy nad Kabinetem múz - HaDivadlo II 1990-2003
- Hyvnar: Hry s hercem v poválečných diskusích, Radokova kritika divadelní teatrálnosti a hledání intenzívní scéničnosti, Herec v Krejčově uměleckém divadle, Herci Činoherního klubu v živlu hry In. O českém dramatickém herectví 20. století
- Chalupecký: Konec moderní doby In. Obhajoba umění 1934-1948
- Josef Topol a Divadlo za branou
- Jirásek, Jirásková: Loutka a moderna
- Jirásek, Blecha: Česká loutka
- Kovalčuk, Oslzlý: Společný projekt Divadla na okraji, Divadla na provázku, HaDivadla a Studia Ypsilon Cesty (křižovatky, jízdní řády, setkání)
- Lazorčáková: Depeše na kolečkách
- Miholová: Král Ubu
- Mukařovský: K umělecké situaci dnešního českého divadla In. Studie I.
- Otomar Krejča In. Disk 39
- Oslzlý: Commedia dell'arte Divadla na provázku (1974-1985)
- Oslzlý: Peter Scherhaufer v Divadle (Husa) na provázku
- Rut: Ivan Vyskočil - Vždyť přece létat je o hubu
- Sílová: Otomar Krejča herec In. Generace a kontinuita
- Smoláková: Fenomén Lébl I+II
Hry:
- Bondy: Nic jsem si nemyslel
- Drábek: Akvabely
- Fischerová: Hodina mezi psem a vlkem, Báj
- Goldflam: Návrat ztraceného syna, Písek
- Havel: Vyrozumění, Zahradní slavnost, Audience, Largo desolato
- Hrubín: Srpnová neděle, Křišťálová noc
- Kundera: Majitelé klíčů
- Lagronová: Terezka
- Landovský: Hodinový hoteliér
- Pitínský: Matka, Pokojíček
- Pokorný: Taťka střílí góly
- Rychetský: Nevinní jsou nevinní
- Smoček: Podivné odpoledne dr. Zvonka Burkeho, Piknik
- Steigerwald: Neapolská choroba
- Tobiáš: Jaurés (nebo Vojcev)
- Topol: Kočka na kolejích, Konec masopustu
- Uhde: Král Vávra
- Volánková: Stísněná 22
Poznámka
Harmonogram kurzu v letním semestru 2020/2021 najdete zde:
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2019/2020:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 12:00–13:30 | Pavel JANOUŠEK | Hallerův sál Karlova 26, Praha 1 |
přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví činoherního divadla (M.A.) (volitelný předmět)
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (B.A.) (volitelný předmět)
- Herectví činoherního divadla (M.A.) (volitelný předmět)
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (B.A.) (volitelný předmět)
- Scénografie (B.A.) (volitelný předmět)
- Herectví alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět)
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (povinný předmět)
- Scénografie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět)
- Herectví alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět)
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět)
- Dramatická výchova - tříleté prezenční (B.A.) (povinný předmět)
- Produkce (B.A.) (povinný předmět)
- Produkce (B.A.) (povinný předmět)
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Teorie a kritika (B.A.) (povinný předmět, volitelný předmět)