Divadlo v kontextu vývoje západní kultury I. 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207DZA2 | ZK | 3 | 2PT | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Daniela JOBERTOVÁ, Eva KYSELOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky
● Student je schopen samostatně pracovat se zadanou povinnou literaturou.
● Student dokáže pojmenovat konkrétní historické epochy ve vývoji dějin divadla, proměny dramatického textu a inscenační praxe.
● Student dokáže vyložit reprezentativní díla a charakterizovat jejich specifické rysy, případně zhodnotit jejich aktualizační potenciál.
● Student prokáže schopnost vnímat dobový stav divadelního umění i v souvislosti se současnou podobou divadla a v rámci svého konkrétního oboru studia.
Forma studia
přednáška
Předpoklady a další požadavky
Absolvování předmětu 207DZA1 Divadlo v kontextu vývoje západní kultury I. 1
Obsah kurzu
Předmět v sobě propojí formu přednášky a semináře. Výuka je členěna do několika širších bloků, které se věnují nejdůležitějším epochám ve vývoji divadla a dramatu. Jednotlivé bloky jsou vybrány a strukturovány tak, aby studenti získali jednak dostatečný faktografický a historický (případně filozofický) náhled na danou epochu, který má posléze pomoct v dalším myšlení o divadle, aby byli schopni sami uvažovat v souvislostech, chápali kontinuitu vývoje dějin divadla. Každý blok je koncipován tak, aby v daném časovém horizontu (v souhrnu cca 4-5 vyučovacích hodin) směřoval od obecnějšího výkladu k praktické analýze vybraného díla, která má pomoct pochopit specifika konkrétního období, ale měl by být i zkušeností jak pracovat s dramatickým textem.
Cílem předmětu je nabídnout studentům dostatečnou myšlenkovou základnu, orientaci v historickém a kulturním kontextu a také jistou formu praktické zkušenosti s dramatickým textem a případně dalšími prameny, aby byli schopni dále v dalším, druhém roku v rámci předmětů Dějiny divadla v kontextu západní kultury II. 1 a 2 zvládnout systém tematizovaných bloků, které budou vyžadovat připravenost, povědomí, schopnost přesahového uvažování nejen v historických, ale i současných souvislostech divadla.
Tematické bloky:
- Osvícenství a romantismus
● Charakteristika epochy, od Sturm und Drang k výmarskému klasicismu: hnutí a jeho zdroje, vývoj dramatiky Goetha a Schillera
● Romantismus: charakteristika hnutí, kontext společensko-politických pohybů v Evropě (Německo, Rusko, Francie, Polsko), inscenační konvence, herectví, žánry
● Od měšťanské truchlohry k romantickému individuu/Texty na analýzu: Lessing: Emilia Galotti, Musset: Lorenzaccio
- Realismus
● Úvod: charakteristika uměleckého směru, reakce na romantismus, myšlenková východiska, realismus v divadle a dramatu (inscenační konvence)
● Ruská realistická společensko-kritická komedie /Texty na analýzu: Gogol: Revizor, Ostrovský: Výnosné místo
- Moderna
● Úvod: přelom 19.-20. století, tzv. fin de siecle, od realismu k naturalismu, pojem moderna, nástup moderních uměleckých směrů)
● Symbolismus a naturalismus v divadle a dramatu (vznik „svobodných divadel Freie Bühne, Theatre Libre, MCHT)
● Čechov a severské drama/Texty na analýzu: Čechov: Racek, Strindberg: Slečna Julie
- Avantgarda
● Úvod: spoločensko-politický kontext, pojem avantgarda v umění, nové vnímání divadelní reality)
● Ruská avantgarda (2 hodiny): Mejerchold, Tairov, Vachtangov, nové přístupy k herectví a režii
● Francouzská avantgarda (Kartel, Copeau, Artaud)
- Druhá divadelní reforma: výklad pojmu, nové vnímání prostoru, dramaturgie, vztahu herce a diváka)
● Absurdní divadlo: výklad pojmu, zdroje, autoři /Texty na analýzu: Beckett: Čekání na Godota, Ionesco: Plešatá zpěvačka
● Druhá divadelní reforma: Peter Brook – od kamenného divadla k multikulturnímu výzkumu
● Jerzy Grotowski a Tadeusz Kantor
Doporučená nebo povinná literatura
BRAUN, Kazimierz. Druhá divadelní reforma: studie. Brno, Praha: Městská knihovna v Praze, Akademie múzických umění v Praze, Janáčkova akademie múzických umění v Brně, Institut umění – Divadelní ústav, 1993. ISBN 80-7008-037-X.
BROCKETT, Oscar Gross. Dějiny divadla. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, Institut umění – Divadelní ústav, 2008. ISBN 978-80-7106-576-0.
BROOK, Peter. Prázdný prostor. Praha: Panorama, 1988.
CARLSON, Marvin A. Dejiny divadelných teórií. Bratislava: Divadelný ústav, 2006. ISBN 80-88987-23-7.
CRAIG, Edward Gordon. O divadelním umění. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2006. ISBN 80-7008-204-6.
FISCHER-LICHTE, Erika. Dejiny drámy: epochy identity v divadle od antiky po súčasnosť. Bratislava: Divadelný ústav, 2003. ISBN 80-88987-47-4.
HOŘÍNEK, Zdeněk. Cesty moderního dramatu. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1995. ISBN 80-900066-8-X.
HUGO, Victor. Předmluva ke Cromwellovi. Praha: Akademie múzických umění v Praze, KANT – Karel Kerlický, 2006. ISBN 80-86970-07-8.
HYVNAR, Jan. Francouzská divadelní reforma: od Antoina k Artaudovi. Praha: Pražská scéna, 1996. ISBN 80-901671-7-9.
KŁOSSOWICZ, Jan. Divadlo Tadeusze Kantora. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2017. ISBN 978-80-7008-394-9.
LINDOVSKÁ, Nadežda. Od Antona Čechova po Michaila Čechova: pohľady do dejín ruského divadla a drámy : A. Čechov, K. Stanislavskij, V. Nemirovič-Dančenko, V. Mejerchod, A. Blok, V. Ivanov, A. Tairov, M. Bulgakov, V. Majakovskij, S. Ejzenštejn, J. Vachtangov, M. Čechov. Bratislava: Vysoká škola múzických umení Bratislava. Divadelná fakulta, 2012. ISBN 978-80-89439-16-4.
PILÁTOVÁ, Jana. Hnízdo Grotowského: na prahu divadelní antropologie. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2009. ISBN 978-80-7008-239-3.
SCHERHAUFER, Peter. Čítanka z dejín divadelnej réžie. IV, Od Artauda po Brooka. Bratislava: Divadelný ústav, 2007. ISBN 978-80-88987-90-1.
Divadelní hry:
BECKETT, Samuel. Čekání na Godota. Brno: Větrné mlýny, 2010. ISBN 978-80-7443-002-2.
ČECHOV, Anton Pavlovič. Racek. Praha: Artur, 2001. ISBN 80-86216-08-X.
GOGOL', Nikolaj Vasil'jevič. Revizor. Praha: Artur, 2010. ISBN 978-80-87128-45-9.
IONESCO, Eugene. Plešatá zpěvačka: Židle. Praha: Artur, 2006. ISBN 80-86216-69-1.
LESSING, Gotthold Ephraim. Emilia Galotti. Praha: Československé divadelní a literární jednatelství, 1957.
MUSSET, Alfred de. Lorenzaccio. Praha: Artur, 2006. ISBN 80-86216-65-9.
OSTROVSKIJ, Aleksandr Nikolajevič. Výnosné místo. Praha: Dilia, 1986.
STRINDBERG, August. Slečna Julie. Praha: Artur, 2011.ISBN 978-80-87128-62-6.
Hodnoticí metody a kritéria
Klasifikace a udělení kreditů je podmíněno absolvováním ústní zkoušky z probraných témat, a ověřuje zvládnutí látky na úrovni, na které byla odpřednášena. Úspěšné absolvování předmětu závisí na pravidelné a aktivní účasti, připravenosti na konkrétní úkoly a zadání (přečíst zadané texty).
Poznámka
Harmonogram na zimní semestr 2020/2021 zde:
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2019/2020:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 09:00–10:30 | Eva KYSELOVÁ | Hallerův sál Karlova 26, Praha 1 |
přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Taneční věda (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Taneční věda (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Nonverbální divadlo (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Herectví činoherního divadla (M.A.) (volitelný předmět)
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (B.A.) (volitelný předmět)
- Herectví činoherního divadla (M.A.) (volitelný předmět)
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (B.A.) (volitelný předmět)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (povinný předmět)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku - 2leté (M.A.) (povinně volitelný předmět)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (povinný předmět)
- Scénografie - kostým a maska (M.A.) (volitelný předmět)
- Scénografie (B.A.) (volitelný předmět)
- Scénografie - Divadelní scénografie (M.A.) (volitelný předmět)
- Scénografie - Kostým a maska (M.A.) (volitelný předmět)
- Scénografie (M.A.) (volitelný předmět)
- Herectví alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět)
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (povinný předmět)
- Scénografie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět)
- Herectví alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět)
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět)
- Dramatická výchova - tříleté prezenční (B.A.) (povinný předmět)
- Produkce (B.A.) (povinný předmět)
- Produkce (B.A.) (povinný předmět)
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Teorie a kritika (B.A.) (povinný předmět, volitelný předmět)