Kapitoly z dějin světového divadla 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207KDS2 | ZK | 3 | 2ST | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
● Student je schopen číst dramatický text v kontextu doby jeho vzniku a daných divadelních konvencí, případně (pokud mu to jazykové možnosti dovolí) i srovnat překlad s originálem.
● Student dokáže reagovat na dotazy, které se týkají konkrétního dramatického textu, uvědomuje si odlišnosti mezi vývojovými etapami dějin divadla na příkladech vybraných dramat.
● Student dokáže uvažovat nad dramatickým textem, verbálně formulovat názor nebo polemiku.
● Student prokáže, že je schopný písemně formulovat názory v daných souvislostech, tj. dle specifikovaného zadání písemné práce, i s ohledem na formální náležitosti odborného textu. Na základě reflexe pedagoga je pak následně student schopný písemnou práci revidovat a upravit do další verze.
Forma studia
seminář
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizita: Kapitoly z dějin světového divadla 1
Obsah kurzu
Seminář je zaměřen na vybrané významné autory a jejich dramata jednotlivých podstatných epoch dějin divadla. Cílem semináře je především na základě četby a výkladu jednotlivých dramatických textů, a to zejména v souvislostech a kulturně-historických kontextech doby a vývojovém stadiu divadla, porozumět jejich dramatické výstavbě ale také ideovým kontextům, které hry obsahují.
Témata seminářů:
● Proměny archetypu Dona Juana ve vybraných dramatických textech
● Don Juan v českém divadle: inscenace DNz (režie: Jan Grossman) a ND (režie: Jan Nebeský)
● Francouzský klasicismus
● Francouzský romantismus v teorii a praxi
● Německá měšťanská truchlohra
● Německý romantismus
● Panelová diskuse nad semestrálními pracemi
● Ruská realistická společensko-kritická komedie
● A. P. Čechov a moderní divadlo
● Henrik Ibsen mezi naturalismem a symbolismem
● August Strindberg mezi naturalismem a symbolismem
● Alfred Jarry a jeho Ubu proti všem
● Absurdní drama a divadlo
Studenti povinně přečtou všechny zadané dramatické texty, případně doplňující teoretickou literaturu, aby byli schopni reagovat na okruh zadaných otázek, ale také na podněty pedagoga. Během semestru je jeden seminář věnovaný panelové diskusi nad zvolenými tématy semestrálních prací. Cílem je představit a obhájit vybrané téma, podat základní hypotézu a výběr z pramenů a literatury, které při psaní student využije, a také otevřená diskuse nad směřováním semestrální práce.
Příklad zadaných otázek na domácí přípravu semináře:
Při čtení her se zaměřte na:
(Anton Pavlovič Čechov)
● Kam je zasazen děj?
● Jak pracuje autor s motivy každodenního života a výjimečných událostí
● Co je primární touhou postav (v jednotlivých hrách)? Jak se ji snaží naplnit?
● Na čem autor staví dialogy? Jak probíhá komunikace postav? Jsou postavy aktivní? Reagují na sebe?
● Z jaké společenské vrstvy postavy pocházejí?
● Dá se najít hlavní hrdina hry? Proč ano/ne?
● Jak (jestli vůbec) pracuje autor se symboly?
● Jak (jestli vůbec) pracuje autor s motivy rituálů?
● Dodržují se ve hrách jednoty?
● Pracuje autor s možným cyklickým principem?
● Jaké jsou vztahy (pokud vůbec) třídně odlišně zařazených postav?
● Dá se na ve hrách sledovat odraz doby a společenské situace v Rusku?
● Souhlasí podle vás žánrové označení s obsahem?
Písemná práce:
Témata písemných prací vycházejí z probírané látky, jsou vždy jasně určena a specifikována názvem, rozsahem i termínem odevzdání v elektronické podobě. Po první verzi dostanou studenti písemnou reflexi pedagoga a na základě toho odevzdají druhou, upravenou verzi.
Příklady zadání písemných prací:
● Ivanov, Platonov, Lesní duch/Lesoduch – čechovovský antihrdina? Charakteristika raných her A. P. Čechova s ohledem na opakující se motivy v jeho další tvorbě, reflexe témat a motivů.
● Nora, Heda Gablerová, Alice – moderní severská hrdinka, spor konvencí a individuality.
● Konec hry, Šťastné dny, Židle, Domovník – motiv partnerského svazku, citové vazby a rodinného pouta v absurdním dramatu s ohledem na formální a obsahová specifika konkrétní divadelní kultury.
Doporučená nebo povinná literatura
Dramatické texty:
BECKETT, Samuel. Čekání na Godota. Praha: Artur, 2018. ISBN 978-80-7483-081-5.
BÜCHNER, Georg. Leonce a Lena; Vojcek. Překlad Ludvík Kundera. Praha: Artur, 2006. ISBN 80-86216-82-9.
CORNEILLE, Pierre. Cid. Praha: Artur, 2006. ISBN 80-86216-71-3.
CORNEILLE, Pierre. Magická komedie: hra o 5 dějstvích. Praha: Dilia, 1976.
ČECHOV, Anton Pavlovič. Aktovky. [Praha]: Dilia, 1985.
ČECHOV, Anton Pavlovič. Racek: komedie o čtyřech dějstvích. Praha: Artur, 2001. ISBN 80-86216-08-X.
ČECHOV, Anton Pavlovič. Strýček Váňa: výjevy z vesnického života ve čtyřech dějstvích. Praha: Artur, 2001. ISBN 80-86216-08-X.
DUMAS, Alexandre. Kean: hra o pěti dějstvích. Praha: Dilia, 1957.
EURIPIDÉS. Hippolytos. Praha: Společnost přátel antické kultury, 1941.
FRISCH, Max. Don Juan aneb Láska ke geometrii: komedie o pěti dějstvích. Praha: Dilia, 1964.
GOGOL', Nikolaj Vasil'jevič. Revizor: komedie o pěti dějstvích. Praha: Dilia, 1994.
GOGOĽ', Nikolaj Vasil'jevič. Ženitba. Překlad Leoš Suchařípa. Praha: Artur, 2010. ISBN 978-80-87128-42-8.
HUGO, Victor. Hernani: tragedie o pěti dějstvích. Praha: Dilia, 1958.
IBSEN, Henrik. Divoká kachna: [hra v pěti dějstvích]. Praha: Artur, 2011. ISBN 978-80-87128-61-9.
IBSEN, Henrik. Domeček pro panenky: (Nora): [hra ve třech dějstvích]. Překlad František Fröhlich. Praha: Artur, 2013. ISBN 978-80-7483-011-2.
IONESCU, Eugen. Plešatá zpěvačka: Židle. Praha: Artur, 2006. ISBN 80-86216-69-1.
JARRY, Alfred. Ubu. Překlad Petr Turek a Prokop Voskovec. Praha: Kra, 1993. ISBN 80-901527-3-2.
KLEIST, Heinrich von. Rozbitý džbán: veselohra o jednom dějství. Praha: Dilia, 1979.
LESSING, Gotthold Ephraim. Emilia Galotti: truchlohra o pěti dějstvích. Praha: Československé divadelní a literární jednatelství, 1957.
MOLINA, Tirso de. Sevillský svůdce a kamenný host. Praha: Odeon, 1984.
MOLIÉRE. Don Juan: komedie o 5 dějstvích. Praha: Dilia, 1978.
MUSSET, Alfred de. Lorenzaccio: [tragédie o pěti jednáních]. Překlad Karel Kraus. Praha: Artur, 2006. ISBN 80-86216-65-9.
OSTROVSKIJ, Aleksandr Nikolajevič. Výnosné místo: komedie o pěti dějstvích. Praha: Dilia, 1973.
PUŠKIN, Aleksandr Sergejevič. Kamenný host. Překlad Otokar Fischer. Brno: Tribun EU, 2013. ISBN 978-80-263-0287-2.
RACINE, Jean. Faidra: veršovaná tragédie o 5 dějstvích. Praha: Orbis, 1960.
SARTRE, Jean-Paul. 5 her a jedna aktovka. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury a umění, 1962.
SENECA, Faidra. Praha: Artur, 2011. ISBN 978-80-87-128-58-9.
SCHILLER, Friedrich. Úklady a láska: [občanská tragédie]. Praha: Artur, 2011. ISBN 978-80-87128-63-3.
SIMPSON, N. F., JELLICOE, Ann a PINTER, Harold. Anglické absurdní divadlo. Praha: Orbis, 1966.
STRINDBERG, August. Slečna Julie: naturalistická truchlohra. Praha: Artur, 2011. ISBN 978-80-87128-62-6.
STRINDBERG, August. Hra snů. In: Týž. Hry II. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2004. ISBN 80-7008-159-7.
Povinná literatura:
ESSLIN, Martin. Podstata, tradice a smysl absurdního divadla: kapitoly z knihy Absurdní divadlo. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1966.
FISCHER-LICHTE, Erika. Dejiny drámy: epochy identity v divadle od antiky po súčasnosť. Bratislava: Divadelný ústav, 2003. ISBN 80-88987-47-4. (vybrané kapitoly).
HUGO, Victor. Předmluva ke Cromwellovi. Praha: Akademie múzických umění v Praze KANT – Karel Kerlický, 2006. ISBN 80-86970-07-8.
KROLOP, Kurt. Eseje o německé romantice. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2013. ISBN 978-80-7465-061-1. (vybrané kapitoly).
SGALLOVÁ, Květa, ed. a KROUPA Jiří K., ed. O umění básnickém a dramatickém: (antologie). Praha: KLP-Koniasch Latin Press, 1997. ISBN 80-85917-31-9.
SZONDI, Peter. Teória modernej drámy. Bratislava: Tatran, 1969.
Výběr z doporučené literatury:
ESSLIN, Martin et al. Smysl nebo nesmysl?: groteskno v moderním dramatu. Praha: Orbis, 1966.
ČECHOV, Anton Pavlovič. Korespondence, články a výroky. Praha: Orbis, 1954.
HONZÍK, Jiří. Dvě století ruské literatury. Praha: Torst, 2000. ISBN 80-7215-104-5.
HYVNAR, Jan. Francouzská divadelní reforma: od Antoina k Artaudovi. Praha: Pražská scéna, 1996. ISBN 80-901671-7-9.
CHRISTOV, Petr. Tak pravil Jarryho zelený pták: (glosy ke třem překladům glos). Theatralia: revue současného myšlení o divadelní kultuře 15, 2012, č. 1, s. 151-168.
LESSING, Gotthold Ephraim a Stromšík, Jiří, ed. Hamburská dramaturgie; Láokoón; Stati. Praha: Odeon, 1980.
MIHOLOVÁ, Kateřina. Moderní rekonstrukce inscenace – Jarry/Grossman/Fára „Král Ubu“, Divadlo Na zábradlí 14.5.1964. Praha: KANT pro AMU, 2007. ISBN 978-80-86970-36-3.
MIKEŠ, Vladimír. Divadlo francouzského baroka. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2001. ISBN 80-85883-91-0.
STEHLÍKOVÁ, Karolína. (ed.): Ipse ipsa Ibsen: sborník ibsenovských studií. Soběslav: Elg, 2006. ISBN 80-239-6129-2.
Hodnoticí metody a kritéria
75% docházka - 30%
příprava na seminář a práce na hodině - 30%
písemná domácí práce na zadané téma - 30%
ústní pohovor (diskuse k průběhu semináře i reflexe písemných prací) - 10%
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (povinný předmět)