Teorie divadla I. 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207TID1 | Z | 3 | 2PT | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
● student se orientuje ve východiscích české teorie divadla
● rozumí rozdílu ve formování divadelně-teoretického myšlení v Čechách a v Německu
● dokáže vysvětlit ústřední pojmy Zichovy Estetiky dramatického umění a vliv českého strukturalismu na divadelní teorii
Forma studia
přednáška
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Obsah kurzu
Přednáškový a seminární cyklus Teorie divadla je profilovým předmětem bakalářského stupně výuky teorie divadla. Studenti se seznámí s elementárními teatrologickými pojmy užívanými v české divadelní vědě a také s vymezením těchto pojmů v souvislostech obecné teorie umění, estetiky a teorie ostatních uměleckých druhů.
Cíl předmětu:
Studenti se během přednáškového cyklu v ZS seznámí s počátečními východisky české teorie divadla.
Osnova předmětu:
Obsahová náplň přednášek vychází především z tradice české strukturálně-sémiotické školy, která počínaje šedesátými léty dvacátého století syntetizovala dvě (původně odlišné) teoretické linie vzniklé v Čechách a dnes tvoří hlavní metodologickou a terminologickou osu českého teoretického myšlení o divadle. Jde o teorii divadla, vycházející ze Zichovy Estetiky dramatického umění a jejího pojmoslovného aparátu a o teoretická východiska, která vnesl do českého divadelního myšlení meziválečný československý strukturalismus. V přednáškách pak půjde nejprve o objasnění úplných počátků českého divadelně - vědného myšlení a poté o pečlivou analýzu jednotlivých, postupně se v českém prostředí formujících, divadelně – teoretických pojmů (herecká postava, dramatická osoba, dramatická situace, divadelní inscenace, divadelní představení, režie, dramaturgie, scénografie, mizanscéna,
dramatická postava, jevištní postava, syžet, fabule, děj, atd.)
Tematické okruhy:
- J. Durdík, O. Hostinský, herbartismus a počátky teoretického uvažování o divadle v Čechách.
- Počátky a vliv německé divadelní vědy (Theaterwissenschaft) na české myšlení o divadle. Postupná emancipace a odlišení divadla od literatury. Věda o divadle jako samostatná disciplína (M. Herrmann, A. Kutscher, H. Dinger aj.).
- O. Zich a pojmy jeho Estetiky dramatického umění (herecká postava, dramatická osoba, obě významové představy - obrazová a technická).
- Vliv ruské formální školy (Šklovskij a další) na českou divadelní teorii. Meziválečný československý estetický a literární strukturalismus a jeho pohled na divadlo (Mukařovský, Honzl, Veltruský, Brušák a další).
- F. de Saussure a sémiologie. První pokusy o systematické chápání divadelního jazyka jako specifické znakové struktury.
- Složky divadelního výrazu.
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
BOGATYREV, Petr Grigor'jevič, BENEŠ, Bohuslav, ed. a KOLÁR, Jaroslav, ed. Souvislosti tvorby: cesty k struktuře lidové kultury a divadla. Překlad Jaroslav Kolár. Praha: Odeon, 1971.
CÍSAŘ, Jan. Život jevišti: formování české realistické kritiky. Praha: Orbis, 1962.
ETLÍK, Jaroslav. Termíny k dohodnutí. In: Miloslav Klíma a kol. Divadlo a interakce 1/2006. Praha: Pražská scéna ve spolupráci s katedrou alternativního a loutkového divadla Divadelní fakulty AMU, 2006. ISBN 80–86102–51–3, s.13–26.
HONZL, Jindřich a POKORNÝ, Jaroslav, ed. K novému významu umění: divadelní úvahy a programy 1920-1952. 1. vyd. Praha: Orbis, 1956.
HONZL, Jindřich. Roztočené jeviště: Úvahy o novém divadle. Praha: Odeon, 1925.
HOSTINSKÝ, Otakar. Studie a kritiky. Praha: Československý spisovatel, 1974.
MUKAŘOVSKÝ, Jan a CHVATÍK, Květoslav, ed. Studie z estetiky. Praha: Odeon, 1966.
OSOLSOBĚ, Ivo. Dramatické dílo jako komunikace komunikací o komunikaci. Otázky divadla a filmu = Theatralia et cinematographica 1/1970. Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1970, s. 11-46.
POKORNÝ, Jaroslav. Složky divadelního výrazu. Praha: Ústav pro učebné pomůcky průmyslových a odborných škol, 1946.
VELTRUSKÝ, Jiří. Příspěvky k teorii divadla. Překlad Kateřina Hilská. Praha: Divadelní ústav, 1994. ISBN 80-7008-046-9.
ZICH, Otakar. Estetika dramatického umění: teoretická dramaturgie. Praha: Panorama, 1987.
Doporučená literatura (průběžně v celém cyklu Teorie divadla I.-III.):
CÍSAŘ, Jan. Proměny divadelního jazyka. Praha: Melantrich, 1986.
ETLÍK, Jaroslav. Divadlo jako zakoušení. Divadelní revue 10, 1999, č. 1, s. 3–30.
HERMANN, Max. Prožívání divadelního prostoru. Divadelní revue 22, 2011, č. 3, s. 52–57.
HOŘÍNEK, Zdeněk. Divadlo jako hra. Brno: Blok, 1970.
KOTTE, Andreas. Divadelní věda: úvod. Překlad Jana Slouková. Praha: Kant, 2010. ISBN 978-80-7437-019-9.
OSOLSOBĚ, Ivo. Ostenze, hra, jazyk: sémiotická studie. Brno: Host, 2002. ISBN 80-7294-076-7.
PAVIS, Patrice. Divadelní slovník: slovník divadelních pojmů. Ed. Anne Ubersfeld – Daniela Jobertová. Praha: Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-157-0.
PAVLOVSKÝ, Petr (ed.). Základní pojmy divadla: teatrologický slovník. Praha: Libri, 2004. ISBN 80-7277-194-9.
Hodnoticí metody a kritéria
minimálně 80% účast na přednáškách (40% klasifikace)
závěrečné kolokvium, které prověří dosažené znalosti (60% klasifikace)
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (povinný předmět)