Teorie divadla III. 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207TID6 | ZK | 3 | 2ST | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
● student je schopný zacházet se slovem divák jakožto s termínem a odlišovat jeho různé významy vzhledem k použitému kontextu a teoretickým východiskům
● student má povědomí o šíři možných způsobů práce s divákem v odlišných typech divadelních a performativních projektů
● student lépe chápe okolnosti a praktické dopady obratu k participativnosti a sdíleného autorství v současné umělecké tvorbě
● student rozumí základním východiskům a klíčovým konceptům kognitivní teatrologie
● student dokáže aplikovat jednotlivé teoretické nástroje při analýze představení, uvědomuje si jejich silné a slabé stránky
● student se lépe orientuje v anglo-americkém divadelně teoretickém diskurzu a snadněji čte anglickojazyčné odborné texty
Forma studia
seminář
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizita: Teorie divadla I. 1 a 2, Teorie divadla II. 1 a 2, Teorie divadla III. 1
Obsah kurzu
Cíl předmětu:
Kurz Teorie divadla III rozšiřuje povědomí o teoretických konceptech divadla a šířeji performance především z angloamerické oblasti.
Druhý semestr se zaměřuje na problematiku diváka a diváctví z odlišných perspektiv. V první části nabídne hlubší náhled do vybraných teoretických přístupů (recepční teorie, ontologická sociologie, vztahová estetika) i současných podob diváctví ovlivněných digitální kulturou a v současnosti sílícím důrazem na participativnost a spoluautorství. Druhou část semestru tvoří exkurz do kognitivní teatrologie a klíčových pojmů s ní spojených. Recepce divadelního představení zde bude zkoumána skrze současné teorie myšlení a koncepty vtělené mysli, konceptuální integrace či obrazových schémat. Cílem kurzu tak je představit různorodé možnosti náhledu na diváka a jeho pozici v současné divadelní tvorbě, respektive skrze analýzu divácké recepce představit praktickou aplikaci vlivných teoretických přístupů.
Tématické okruhy:
- Divák jako funkce a divák jako koncept
- Divák, každodennost a rámování
- Divák, participace a spoluautorství
- Divák a jeho aktivizace a emancipace
- Divák a konceptuální integrace
- Divák jako vtělená mysl
Doporučená nebo povinná literatura
Vybrané kapitoly z:
AUSLANDER, Philip (ed.). Performance: Critical Concepts in Literary and Cultural Studies. Volume 2. London a New York: Routledge, 2003. ISBN 0-415-25513-9.
BENNETT, Susan. Theatre Audiences: A Theory of Production and Reception. London a New York: Routledge, 1997. ISBN 0-415-15723-4.
BISHOP, Claire (ed.). Participation. London: Whitechapel Gallery a Cambridge, MA: The MIT Press, 2006. ISBN 978-0- 85488-147-5 (Whitechapel Gallery) 978-0-262-52464-3 (The MIT Press).
MCCONACHIE, Bruce. Engaging Audiences. New York: Palgrave Macmillan, 2008. ISBN 978-0-230-11673-3.
ODDEY, Alison a WHITE, Christine (eds.). Modes of Spectating. Bristol a Chicago: Intellect Books, 2009. ISBN 978-1- 84150-239-7.
RANCIÈRE, Jacques. Emancipovaný divák. Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny 3, 2009, č. 6–7, s. 126–142. ISSN 1802-8918.
SOFIE, Gabriel, FALETTI, Clelia a JACONO, Victor (eds.). Theatre and Cognitive Neuroscience. London a New York: Bloomsbury Publishing, 2016. ISBN 978-1-47258-480-9.
Hodnoticí metody a kritéria
80% procentní účast v hodinách a aktivní zapojování se do diskuzí podmíněné čtením průběžně zadávaných textů (70% klasifikace)
průběžné písemné reflexe (cca 1–2 normostrany) probíraných textů (20% klasifikace)
příspěvek na závěrečném kolokviu, při kterém student formou ústní strukturované prezentace aplikuje jedno z probraných témat na analýzu konkrétní inscenace (10% klasifikace)
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (povinný předmět)
- Teorie a kritika (B.A.) (povinný předmět)