Teorie divadla III. 2

Předmět není vypsán Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
207TID6 ZK 3 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Lukáš BRYCHTA

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Lukáš BRYCHTA

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Forma studia

Seminář.

Předpoklady a další požadavky

Prerekvizita: Teorie divadla I. 1 a 2, Teorie divadla II. 1 a 2, Teorie divadla III. 1.

Obsah kurzu

Cíl předmětu:

Kurz Teorie divadla III rozšiřuje povědomí o teoretických konceptech divadla a šířeji performance především z angloamerické oblasti.

Druhý semestr se zaměřuje na problematiku diváka a diváctví z odlišných perspektiv. V první části nabídne hlubší náhled do vybraných teoretických přístupů (recepční teorie, ontologická sociologie, vztahová estetika) i současných podob diváctví ovlivněných digitální kulturou a v současnosti sílícím důrazem na participativnost a spoluautorství. Druhou část semestru tvoří exkurz do kognitivní teatrologie a klíčových pojmů s ní spojených. Recepce divadelního představení zde bude zkoumána skrze současné teorie myšlení a koncepty vtělené mysli, konceptuální integrace či obrazových schémat. Cílem kurzu tak je představit různorodé možnosti náhledu na diváka a jeho pozici v současné divadelní tvorbě, respektive skrze analýzu divácké recepce představit praktickou aplikaci vlivných teoretických přístupů.

Tématické okruhy:

  1. Divák jako funkce a divák jako koncept.
  2. Divák, každodennost a rámování.
  3. Divák, participace a spoluautorství.
  4. Divák a jeho aktivizace a emancipace.
  5. Divák a konceptuální integrace.
  6. Divák jako vtělená mysl.

Doporučená nebo povinná literatura

Vybrané kapitoly z:

AUSLANDER, Philip (ed.). Performance: Critical Concepts in Literary and Cultural Studies. Volume 2. London a New York: Routledge, 2003. ISBN 0-415-25513-9.

BENNETT, Susan. Theatre Audiences: A Theory of Production and Reception. London a New York: Routledge, 1997. ISBN 0-415-15723-4.

BISHOP, Claire (ed.). Participation. London: Whitechapel Gallery a Cambridge, MA: The MIT Press, 2006. ISBN 978-0- 85488-147-5 (Whitechapel Gallery) 978-0-262-52464-3 (The MIT Press).

MCCONACHIE, Bruce. Engaging Audiences. New York: Palgrave Macmillan, 2008. ISBN 978-0-230-11673-3.

ODDEY, Alison a WHITE, Christine (eds.). Modes of Spectating. Bristol a Chicago: Intellect Books, 2009. ISBN 978-1- 84150-239-7.

RANCIÈRE, Jacques. Emancipovaný divák. Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny 3, 2009, č. 6–7, s. 126–142. ISSN 1802-8918.

SOFIE, Gabriel, FALETTI, Clelia a JACONO, Victor (eds.). Theatre and Cognitive Neuroscience. London a New York: Bloomsbury Publishing, 2016. ISBN 978-1-47258-480-9.

Hodnoticí metody a kritéria

Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2022/2023:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů