Dějiny a literatura vysokých smyčců 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
105DLVS2 | ZK | 2 | 1PT | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Výsledky učení:
- student zná poslechově zevrubně literaturu svého oboru s příslušnými historickými a obsahově stylovými konotacemi
- student zná významné interpretační osobnosti, jejich profil a významné počiny
- student zná významné pedagogické směry, jejich charakteristiku a významné představitele
- student je schopen získané poznatky využít při budování svého repertoáru a dramaturgie koncertů
Forma studia
přednáška
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Cílem předmětu Dějiny a literatura vysokých smyčců v letním semestru je orientace v literatuře pro vysoké
smyčce od období baroka po 20. století.
Tematické okruhy:
- formy a literatura vysokých smyčců období baroka a významní tvůrci, charakteristické rysy italského, německého a francouzského nástrojového projevu, problematika stylové interpretace
- literatura v období klasicismu, posun v oblasti forem, významní tvůrci, počátek prolínání zásad houslových škol v jednotlivých oblastech
- literatura v období preromantismu a romantismu, významní tvůrci, vývoj v oblasti forem a rozměrů skladeb, přínos francouzských smyčců a první etapy debarokizace nástroje, zakládání prvních konzervatoří
- literatura v období novoromantismu, Paganini a další virtuosové, kteří ji spolu se skladateli formovali. Vývoj žánru sonáty, vývoj žánru houslového a violového koncertu, cesta k posluchačskému prosazení nejvýznamnějších děl. těchto žánrů. Oddělení symfonických a komorních forem a vývoj komorních forem.
- literatura v období 1900–1945, všeobecný přehled vývoje metodiky a pedagogiky
- literatura po roce 1945, všeobecný přehled vývoje metodiky a pedagogiky
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
PAZDERA, Jindřich. Dějiny a literatura nástroje 2. díl, sylaby k přednáškám, 2018
Doporučená literatura:
BOYDEN, David. The history of violin playing from its origins to 1761: and its relationship to the violin and violin music. Oxford [London]: Clarendon Press, c1990. ISBN 0198161832.
DOLMETSCH, Arnold. Interpretace hudby 17. a 18. století. Přeložila Dana ŠETKOVÁ. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1958.
DONINGTON, Robert. Baroque music. London: 1982, W. W. Norton & Company, ISBN 9780393300529.
DORIAN, Frederick. The history of music in performance: the art of musical interpretation from the renaissance to our day. New York, N.Y.: W.W. Norton & Company, 1942.
SADIE, Stanley, ed. The New Grove dictionary of music and musicians. Repr. New York: Grove, 1995.
TARLING, Judy. Baroque string playing for ingenious learners. St. Albans: Corda Music, 2001. 296 s. ISBN 0-9528220-1-6.
Tematické katalogy skladeb: J. S. Bach, J. B. Lully, G. F. Händel, J. Mysliveček, W. A. Mozart, L. Van Beethoven etc.
Hodnoticí metody a kritéria
Atestace je udělena na základě písemného testu z tematických okruhů za zimní a letní semestr.
Další požadavky: aktivita ve výuce, docházka minimálně 80 %.
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje