Didaktika a metodika KT 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107DMKT2 ZK 3 2ST česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Podrobná znalost techniky klasického tance, tj. pohybový „slovník“ čítající na 600 pas a temps, všech pozic, póz a placements chodidel, nohou, paží, zápěstí, trupu (boků, pasu, ramen, lopatek) a hlavy.

Schopnost metodicky analyzovat základní prvky techniky klasického tance, artikulovat pedagogické principy výuky klasického tance. Student dovede správně zadávat cvičení i s ohledem na hudební doprovod, umí správně vysvětlovat jednotlivé prvky, rozpoznat chybné provedení a systematicky opravovat žáky.

Student chápe skladbu cvičení a kompozici vazeb v rámci hodiny i delšího období s ohledem na vývoj fyzických dispozic tanečníků s ohledem na jejich motivaci, koncentraci a efektivitu.

Forma studia

seminář

Předpoklady a další požadavky

Korekvizity – Úvod do taneční pedagogiky 2, Pedagogický proseminář 2

Obsah kurzu

Předmět je zaměřen na metodický rozbor základních prvků techniky klasického tance a je propojen svým praktickým rysem s výukou Úvodu do taneční pedagogiky a Pedagogickým proseminářem. Ve výuce jde o pochopení skladby cvičení, propracovávání vazeb a principů správného zadání a vysvětlení prvků.

Průběžně probíhají diskuse nad záznamy výuky a tréninků nebo na základě hospitací na vybraných uměleckých školách. Takto koncipovaná práce umožňuje chápat a aplikovat v praxi celou škálu prvků, vazeb, kombinací v technice KT, rozvíjí kreativitu a schopnost pedagogického vnímání.

Součástí předmětu je také aktivní účast a reference z určených workshopů a seminářů pořádaných nejen katedrou tance, které slouží jako podkladový materiál do portfolia studenta.

Tematické okruhy:

1)motivace a disciplína

2)členění lekce, relaxace, kompenzace

3)rovnováha, koordinace, síla

4)pohybová paměť a rozvoj motorické inteligence

5)praktický nácvik a využití hudebního doprovodu (včetně nahrávek)

6)pochopení systému stereotypního opakování – exercices à la barre e a au millieu

7)otázka budování psychické koncentrace a akceptace cvičení a jednotlivých prvků

8)výcvik detailní a efektivní explikace každého prvku a jak zabránit chybám v jeho provedení

Doporučená nebo povinná literatura

BAZAROVA, Nadežda Pavlovna. Abeceda klasického tance. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980. 117 s.

BAZAROVA, Nadežda Pavlovna. Klasický tanec. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985. 125 s.

TARASOV, Nikolaj Ivanovič. Klasický tanec: škola mužské interpretace. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. 319 s.

VAGANOVA, Agrippina Jakovlevna. Základy klasického tance. 1. vyd. Praha: SPN, 1980. 127, [1]

Doporučená literatura:

GRANT, Gail. Technical manual and dictionary of classical ballet. 2. revised edition. New York: Dover Publications, 1967.

JANEČEK, Václav. Metodika klasického tance v umělecké škole. Praha: O.K.O, 1993. 79 s. il.

KOSTROVICKAJA, V. 100 urokov klassičeskogo tanca : s 1 po 8 klass. 2. dopl. vyd. Leningrad: Iskusstvo, 1981. 260 s. il.

KOSTROVICKAJA, V. Škola klassičeskogo tanca. Leningrad: Iskusstvo, 1968. 261 s. obr. příl.

SCHORER, Suki. Suki Schorer on Balanchine Technique. Florida: University Press of Florida, 2006. ISBN 978-0813029771.

WARREN, Gretchen Ward. Classical Ballet Technique. Florida: University of South Florida Press, 1989.

WARREN, Gretchen Ward. The Art of Teaching Ballet. Florida: University Press of Florida, 1996. ISBN 978-0813017112.

E-learning: https://www.moodle.amu.cz

YOU TUBE – odkazy k daným tématům

Bakalářské a magisterské diplomové práce

Hodnoticí metody a kritéria

Ke zkoušce ve druhém semestru student předvede, jak si osvojil a pochopil základní principy klasického tance a metodiku základních prvků. Obhajoba písemné ročníkové práce v rozsahu min. 5 NS.

Další požadavky: Docházka 80 %, aktivita ve výuce, tvorba portfolia na základě reflexe z workshopů a hospitací

Poznámka

nejsou

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů