Didaktika a metodika KT 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107DMKT2 | ZK | 3 | 2ST | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Podrobná znalost techniky klasického tance, tj. pohybový „slovník“ čítající na 600 pas a temps, všech pozic, póz a placements chodidel, nohou, paží, zápěstí, trupu (boků, pasu, ramen, lopatek) a hlavy.
Schopnost metodicky analyzovat základní prvky techniky klasického tance, artikulovat pedagogické principy výuky klasického tance. Student dovede správně zadávat cvičení i s ohledem na hudební doprovod, umí správně vysvětlovat jednotlivé prvky, rozpoznat chybné provedení a systematicky opravovat žáky.
Student chápe skladbu cvičení a kompozici vazeb v rámci hodiny i delšího období s ohledem na vývoj fyzických dispozic tanečníků s ohledem na jejich motivaci, koncentraci a efektivitu.
Forma studia
seminář
Předpoklady a další požadavky
Korekvizity – Úvod do taneční pedagogiky 2, Pedagogický proseminář 2
Obsah kurzu
Předmět je zaměřen na metodický rozbor základních prvků techniky klasického tance a je propojen svým praktickým rysem s výukou Úvodu do taneční pedagogiky a Pedagogickým proseminářem. Ve výuce jde o pochopení skladby cvičení, propracovávání vazeb a principů správného zadání a vysvětlení prvků.
Průběžně probíhají diskuse nad záznamy výuky a tréninků nebo na základě hospitací na vybraných uměleckých školách. Takto koncipovaná práce umožňuje chápat a aplikovat v praxi celou škálu prvků, vazeb, kombinací v technice KT, rozvíjí kreativitu a schopnost pedagogického vnímání.
Součástí předmětu je také aktivní účast a reference z určených workshopů a seminářů pořádaných nejen katedrou tance, které slouží jako podkladový materiál do portfolia studenta.
Tematické okruhy:
1)motivace a disciplína
2)členění lekce, relaxace, kompenzace
3)rovnováha, koordinace, síla
4)pohybová paměť a rozvoj motorické inteligence
5)praktický nácvik a využití hudebního doprovodu (včetně nahrávek)
6)pochopení systému stereotypního opakování – exercices à la barre e a au millieu
7)otázka budování psychické koncentrace a akceptace cvičení a jednotlivých prvků
8)výcvik detailní a efektivní explikace každého prvku a jak zabránit chybám v jeho provedení
Doporučená nebo povinná literatura
BAZAROVA, Nadežda Pavlovna. Abeceda klasického tance. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980. 117 s.
BAZAROVA, Nadežda Pavlovna. Klasický tanec. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985. 125 s.
TARASOV, Nikolaj Ivanovič. Klasický tanec: škola mužské interpretace. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. 319 s.
VAGANOVA, Agrippina Jakovlevna. Základy klasického tance. 1. vyd. Praha: SPN, 1980. 127, [1]
Doporučená literatura:
GRANT, Gail. Technical manual and dictionary of classical ballet. 2. revised edition. New York: Dover Publications, 1967.
JANEČEK, Václav. Metodika klasického tance v umělecké škole. Praha: O.K.O, 1993. 79 s. il.
KOSTROVICKAJA, V. 100 urokov klassičeskogo tanca : s 1 po 8 klass. 2. dopl. vyd. Leningrad: Iskusstvo, 1981. 260 s. il.
KOSTROVICKAJA, V. Škola klassičeskogo tanca. Leningrad: Iskusstvo, 1968. 261 s. obr. příl.
SCHORER, Suki. Suki Schorer on Balanchine Technique. Florida: University Press of Florida, 2006. ISBN 978-0813029771.
WARREN, Gretchen Ward. Classical Ballet Technique. Florida: University of South Florida Press, 1989.
WARREN, Gretchen Ward. The Art of Teaching Ballet. Florida: University Press of Florida, 1996. ISBN 978-0813017112.
E-learning: https://www.moodle.amu.cz
YOU TUBE – odkazy k daným tématům
Bakalářské a magisterské diplomové práce
Hodnoticí metody a kritéria
Ke zkoušce ve druhém semestru student předvede, jak si osvojil a pochopil základní principy klasického tance a metodiku základních prvků. Obhajoba písemné ročníkové práce v rozsahu min. 5 NS.
Další požadavky: Docházka 80 %, aktivita ve výuce, tvorba portfolia na základě reflexe z workshopů a hospitací
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje