Pedagogika 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
108PEDA1 Z 2 2PT česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Posluchači předmětu pedagogika získají přehled ve vědním oboru pedagogiky se všemi jeho disciplínami, které jsou nutné pro výkon povolání učitele hudby. Studenti budou znát všechny odborné termíny vědního oboru pedagogika, jako jsou například: výchova, hudební výchova, vzdělávací systém, školská dokumentace, mikroprostředí školy, klima školy, školní vzdělávací programy, hospitace, metody a formy práce učitele, didaktické postupy ad.

Studenti získají přehled o dějinách pedagogiky se zaměřením na hlavní osobnosti oboru v průběhu dějin. Dále budou seznámeni s právní legislativou nutnou pro výkon povolání učitele. Naučí se všechny didaktické a metodické postupy při práci se žákem/ky a další formy práce. Osvojí si základní komunikační dovednosti při práci učitele, vhodné formy vyjadřování, oblékání apod. Osvojí si komunikační a motivační metody pro práci se žáky a v neposlední řadě získají základní povědomí o managementu a řízení školy.

Studenti pochopí, v čem spočívá úspěšná organizace výuky, příprava učitele na výuku a nejrůznější formy utváření časových plánů. Student zvládne a bude schopen efektivně použít všechny formy hodnocení žáků tak, aby bylo motivující a smysluplné. Seznámí se se základy osobnosti žáka a práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a principy úspěšné tvorby individuálního vzdělávacího plánu (IVP) a Plánu pedagogické podpory (PLPP) pro tyto žáky. Pochopí a aktivně bude schopen používat všechny vymoženosti audiovizuální techniky v procesu výuky.

Vazba na SZZ:

Absolvování předmětu Pedagogika, včetně předmětů Psychologie a Didaktika/Vyučovatelská praxe, je zároveň předpokladem k tomu, aby se student mohl přihlásit k závěrečné státní zkoušce, a tak získal pedagogickou způsobilost pro budoucí povolání učitel hudby/hudební výchovy.

Forma studia

přednášky

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Obsah kurzu

Cíl výuky:

Cílem dvousemestrálních přednášek je seznámit studenty se všemi vědními disciplínami pedagogiky (základní, hraniční a aplikované), základními pojmy a termíny v takovém rozsahu, aby absolvent kurzu byl schopen definovat základní pedagogické pojmy, například výchova a vzdělání, vzdělávací systém, socializace výchovného procesu, školská a vzdělávací dokumentace, mikroprostředí a klima školy, školní vzdělávací programy, hospitace ad., spolehlivě se orientoval v hlavních pedagogických směrech a dokázal charakterizovat přínos jejich hlavních představitelů a především byl připraven získané poznatky z předmětu úspěšně aplikovat ve vlastní pedagogické praxi. Přednášky budou tematicky zaměřeny na problematiku různých didaktických a metodických postupů učení, osvojení si základních komunikačních dovedností a motivačních metod při práci se žáky. Studenti se seznámí s podstatou úspěšné organizace výuky, přípravou učitele na výuku a nejrůznějšími formami utváření časových plánů. Na základě absolvování kurzu budou studenti schopni zvládnout a efektivně použít všechny formy motivujícího a smysluplného hodnocení žáků. Osvojí si základy osobnosti žáka a způsob práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami včetně správného vytváření individuálního vzdělávacího plánu (IVP) pro tyto žáky. Přednášky v zimním semestru zaměřené na dějiny pedagogiky budou pojaty jako uvedení do vývoje oboru v návaznosti na hlavní směry v takovém rozsahu, aby studenti získali jasnou představu o ideových zdrojích významných pedagogických teorií a dokázali se spolehlivě orientovat v odlišnostech jejich metodologických přístupů. Letní semestr bude výlučně zaměřen na proces hudebního vzdělávání a vzdělávání hudbou, přičemž se bude opírat o rozlišení oboru pedagogiky na tři základní oblasti: pedagogiku, didaktiku a metodiku. Studenti budou seznámeni s nejdůležitějšími postupy a metodami všeobecné a profesionální hudební výchovy na jednotlivých institucionálních druzích a stupních hudebního školství.

Tematické okruhy:

1.Výchova jako pojem všeobecného pedagogického procesu, výchova jako specifická lidská činnost, cíle a úkoly výchovy.

2.Pojetí pojmu hudební výchova, rozdíl mezi všeobecnou a profesionální hudební výchovou.

3.Pedagogika jako věda a její disciplíny.

4.Vývoj pedagogického myšlení v antice, středověku a v období renesance, pedagogický systém J. A. Komenského a jeho odkaz dnešní hudební pedagogice.

5.Hudební pedagogika v kontextu vývoje evropské pedagogiky 18. a 19. století, vývoj pedagogiky v českých zemích v 19. století a její vliv na formování českého hudebního školství.

6.Škola a školský systém, škola a její vnitřní a vnější prostředí a mikroprostředí, neboli vnitřní prostředí školy.

7.Obsahy vzdělávání: obecná charakteristika, teorie a chápání výběru vzdělávacích obsahů.

8.Osobnost žáka, rodina a její výchovný význam, volnočasové aktivity. Způsob práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, vytváření individuálního vzdělávacího plánu (IVP) či plánu pedagogické podpory (PLPP) pro tyto žáky.

9.Seznámení se základními dokumenty evropské legislativy, evropské dimenze vzdělávání (principy, priority a cíle) a její strategické záměry (rozvíjení klíčových kompetencí).

10.Seznámení se základními dokumenty vzdělávání v ČR: Národní program vzdělávání v ČR (tzv. Bílá kniha) a dvojí úroveň vzdělávacích dokumentů: státní v podobě RVP a školní v podobě ŠVP.

11.Seznámení s platnou zákonnou legislativou: Zákon č. 561/2004 Sb., a Zákon 563/2004 Sb.

12.Osobnost učitele, práva a povinnosti učitele, kariérní růst pedagogů DVPP.

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná literatura:

BEN-TOVIM, Atarah a Douglas BOYD. Hudební nástroj a naše dítě. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-206-5.

ČAPEK, Robert. Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.

FUKAČ, Jiří a Jozef VEREŠ. Hudební pedagogika: koncepce a aplikace hudebně výchovných idejí a minulosti a přítomnosti. Brno: FF MU, 2000. ISBN 80-210-2458-5.

GREGOR, Vladimír a Tibor SEDLICKÝ. Dějiny hudební výchovy v Čechách a na Slovensku. Praha: Edition Supraphon, 1990.

HOLAS, Milan. Hudební pedagogika. Praha: Nakladatelství AMU, 2004. ISBN 80-7331-018-X.

HOLAS, Milan. a Pavel KLOUB. Pedagogická teorie a praxe v profesionální hudební výchově. Praha: 1997.

JŮVA, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-062-X.

KLJUNIĆ, Bojana. Český systém základního uměleckého vzdělávání je unikát. Učitelské noviny. Týdeník pro učitele a přátele škol 117, 2014, č. 40, s. 22–23. ISSN 0139-5718.

KLJUNIĆ, Bojana. Hudební didaktická interpretace na modelu Beethovenových klavírních sonát. Praha: Tigris, 2014. ISBN 9788026064480.

PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.

PRŮCHA, Jan. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.

PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0872-3.

PRŮCHA, Jan., Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.

SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy I. a II. Učebnice pro studenty pedagogických fakult. Praha: SPN, 1985.

SKALKOVÁ, Jarmila. (Ed). Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.

SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole. Východiska a nové metody pro praxi. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.

ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Psychodidaktika. Metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011.

Vzhledem k obsáhlosti daného předmětu se předpokládá kromě aktivní účasti na přednáškách také studium povinné a doporučené literatury. Na každé téma jednotlivých přednášek je doporučen alespoň jeden odborný titul nebo pracovní materiál vztahující se na danou oblast.

Doporučené volitelné vzdělávací složky: doporučené volitelné složky samostatného studia jsou následující. V první řadě kromě studia odborné a doporučené literatury také sledovat odborné recenzované časopisy, jako jsou např. časopisy Pedagogika (ISSN 0031-3815-Print, ISSN 2336-2189-Online), Pedagogická orientace (ISSN 805-9511 (on-line) ISSN: 1211-4669 (print), Hudební výchova (ISSN 1210-3683), slovenský časopis Múzy v škole (ISSN 1335-1605), Aura Musica (ISSN 1805-4056), e-Pedagogium (ISSN 1213-7758-Print, ISSN 1213-7499-Online), Didaktické studie (ISSN 1804-1221), Studia paedagogica (ISSN 1803-7437), dále Speciální pedagogika (ISSN 1211-2720), časopis Řízení školy, i když nerecenzovaný (ISSN 1802-4785), a jeho součást Speciál pro ZUŠ anebo nerecenzovaný týdeník Učitelské noviny (ISSN 0139-5718).

Dalším doporučením je členství v Národní pedagogické knihovně J. A. Komenského v Praze (viz webový odkaz: http://npmk.cz/knihovna), kde je pro posluchače předmětu Pedagogika dostupná všechna odborná literatura, pedagogické slovníky, ve studovně jsou volně přístupné všechny doporučené odborné časopisy a také služba e-PK a další.

Hodnoticí metody a kritéria

Zpracování referátů – 50 %

Práce na profesním a odborném portfoliu studenta – 50 %

Studenti budou během zimního semestru vedení k tvorbě vlastního odborného portfolia, které slouží jako písemná závěrečná práce a kterou student předloží u státní závěrečné zkoušky z pedagogiky a psychologie. Obsah portfolia je následující: Obsah, Odborný životopis, Kopie diplomu, co student má za sebou, Vlastní zamyšlení se nad filozofii hudebního vzdělávání, Dvě recenze studenta na odborné články, Jedna recenze (referát) na odbornou monografii, Potvrzení ze školy, kde student absolvoval praxi, Písemný rozbor jedné až dvou hodin pedagogické praxe, Písemné shrnutí celé praxe, Plán vlastního vývoje pro období následujících 5 let.

Poznámka

Nejsou.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů