Psychologie 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
108PSYC1 Z 2 2PT česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Posluchači předmětu psychologie získají přehled a znalosti ve vědním oboru psychologie se všemi jejími disciplínami, které jsou nutné pro výkon povolání učitele hudby a dalších múzických umění. Studenti budou obeznámeni se všemi odbornými pojmy a terminologií vědního oboru psychologie: lidská povaha lidské psychiky, vědomí a nevědomí, prožívání, chování, osobnost a její psychická aktivita a procesy, biologická determinace psychiky, nervová soustava, humorální soustava, dědičnost, a se základními psychickými funkcemi: vnímání, pozornost, paměť, myšlení, představivost a fantazie, city atd. Zároveň studenti získají základní přehled o dějinách psychologie se zaměřením na hlavní osobnosti tohoto oboru v historickém vývoji.

Studium psychologie a hudební psychologie umožní studentovi také hlubší sebepoznání vlastních hudebních předpokladů, zájmů, motivace, vůle a dalších činitelů. Tato látka studentům umožní hlubší proniknutí do vlastního hudebního vědomí a pochopení některých pochodů hudebního tvoření a percepce hudby.

Vazba na SZZ:

Absolvování předmětu Psychologie, včetně předmětů Pedagogika a Didaktika/Vyučovatelská praxe, je zároveň předpokladem k tomu, aby se student mohl přihlásit ke státní zkoušce a získal tak pedagogickou způsobilost pro budoucí povolání učitel hudby/hudební výchovy.

Forma studia

Přednáška

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Obsah kurzu

Cíl výuky:

Cílem dvousemestrálních přednášek je seznámit studenty se všemi základními pojmy a koncepcemi zejména z oblasti pedagogické psychologie v takovém rozsahu, aby absolvent kurzu byl schopen definovat základní pojmy psychologie, objasnit funkce psychických jevů a vysvětlit jejich základní druhy, spolehlivě se orientoval v hlavních psychologických směrech a dokázal charakterizovat přínos jejich hlavních představitelů a především byl připraven získané poznatky z předmětu úspěšně aplikovat ve vlastní pedagogické praxi. Na tento obecný úvod naváže vymezení předmětu psychologie jako svého druhu hudebně pedagogické psychologie a jejího propojení s hudební vědou. Studenti budou seznámeni se všemi diagnostickými metodami, které jsou nezbytné pro budoucí povolání učitele hudby. Jde především o identifikaci hudebních schopností, dovedností, vrozených vloh, hudební inteligence a paměti apod., jež tvoří nezbytný předpoklad pro práci budoucího hudebního pedagoga.

V zimním semestru budou přednášky tematicky zaměřeny na problematiku různých metod učení, na rozvíjení tvořivého myšlení žáků ve vyučování, na objasnění vzniku trémy a hledání způsobů, jak ji odstraňovat, na zásady správného hodnocení a forem zkoušení žáků, na řešení modelových výchovných situací, na problematiku výchovy problémových dětí nebo dětí se specifickými vzdělávacími potřebami. Přednášky zaměřené na dějiny psychologie budou pojaty jako uvedení do vývoje psychologického myšlení v návaznosti na hlavní směry evropské filozofie tak, aby studenti získali jasnou představu o ideových zdrojích významných psychologických teorií a dokázali se spolehlivě orientovat v odlišnostech jejich metodologických přístupů. V letním semestru bude látka rozvíjena s ohledem na specifika hudebního vzdělávání. Studenti budou seznámeni se všemi diagnostickými metodami, které jsou nezbytné pro budoucí povolání učitele hudby: identifikace hudebních schopností, dovedností, vrozených vloh, hudební inteligence a paměti.

Tematické okruhy:

1.Úvodní vzájemně seznamovací hodina s důrazem na poznání individuálního zaměření studentů a jejich předchozího hudební vzdělání.

2.Psychologie jako věda o člověku a její umístění v obecném systému věd, klasifikace psychologických vědních disciplín. Psychologie v životě člověka, využití psychologie ve výchovné praxi.

3.Základní pojmy psychologie: psychika, vědomí, nevědomí, prožívání, chování, psychické procesy, psychické stavy, psychické vlastnosti atd. Základní znaky, funkce a třídění psychických jevů.

4.Základní metody v psychologii: pozorování a sebepozorování, experiment, rozhovor, dotazníky, testy, analýza výsledků činnosti, biografická metoda, přístrojové metody.

5.Charakteristika vnímání: základní druhy počitků, vlastnosti vnímání, základní druhy vnímání, typy vnímání. Charakteristika představivosti a fantazie: základní druhy představ, představové typy, asociace.

6.Problematika paměti, učení a pozornosti: fáze paměťového procesu, základní druhy a typy paměti, vymezení pojmu učení, druhy učení, druhy a typy pozornosti.

7.Emoce a city: základní znaky emocí, složky emocionálního procesu, klasifikace emocí.

8.Teorie motivace: motivační proces a charakteristika základních motivů.

9.Řešení konfliktních situací: zdroje a základní druhy a typy konfliktů, typické konfliktní situace a jejich řešení.

10.Psychologie dítěte.

11.Úvod do dějin psychologie. Psychologie jako součást filozofie, provázanost s filozofickými směry. Asocianismus, strukturalismus, funkcionalismus, behaviorismus.

12.Gestalt psychologie, psychoanalýza, kognitivní psychologie, humanistická psychologie, vývoj české psychologie.

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná literatura:

ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.

GARDNER, Howard. Dimenze myšlení, teorie rozmanitých inteligencí. (kapitola Hudební inteligence). Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1303-1.

HAVASOVÁ, Kató. Nebojte se trémy. Praha: Edition Supraphon, 1990. ISBN 80-7058-155-7.

HELUS, Zdeněk. Úvod do psychologie. Učebnice pro střední školy a bakalářská studia na VŠ. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3037-0.

HOLAS, Milan. Hudební nadání. Praha: Hudební fakulta AMU v Praze, 1994.ISBN 80-85883-007.

HOLEČEK, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3704-1.

KUČERA, Dalibor. Moderní psychologie. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0.

KULKA, Jiří, Ivan POLEDŇÁK a Zdeňka PRAŽÁKOVÁ. Psychologie pro konzervatoře. Praha: SPN, 1998.

PIAGET, Jean a BärbelINHELDEROVÁ. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2007 (2010, 2014). ISBN 978-80-7367-263-8.

PLHÁKOVÁ, Alena. Dějiny psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 978-80-247-0871-3.

POLEDŇÁK, Ivan. ABC Stručný slovník hudební psychologie. Praha: Supraphon, 1984.

SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2060-2.

Vzhledem k obsáhlosti daného předmětu se kromě aktivní účasti na přednáškách předpokládá také aktivní studium povinné a doporučené literatury. Na každé téma jednotlivých přednášek je doporučen alespoň jeden odborný titul nebo pracovní materiál vztahující se na danou oblast.

Doporučené volitelné vzdělávací složky: doporučené volitelné složky samostatného studia jsou následující. V první řadě kromě studia odborné a doporučené literatury bude potřeba také sledovat odborné recenzované časopisy: např. časopis Československá psychologie (ISSN 0009-062X); nebo Psychologie a její kontexty (ISSN 1803-9278 (print) ISSN 1805-9023 (online); dále Psychologie pro praxi (ISSN 1803-8670), ale také časopis Psychoterapie: praxe - inspirace - konfrontace (ISSN 1802 - 3983).

Dalším doporučením je členství v Národní pedagogické knihovně J. A. Komenského v Praze (viz webový odkaz: http://npmk.cz/knihovna), kde je pro posluchače předmětu psychologie dostupná všechna odborná literatura, psychologické slovníky, ve studovně volně přístupné všechny doporučené odborné časopisy také služba e-PK a další.

Hodnoticí metody a kritéria

Zpracování referátů – 50 %

Práce na profesním a odborném portfoliu studenta – 50 %

Studenti budou během zimního semestru vedení k tvorbě vlastního odborného portfolia, které slouží jako písemná závěrečná práce a kterou student předloží u státní závěrečné zkoušky z pedagogiky a psychologie. Obsah portfolia je následující: Obsah, Odborný životopis, Kopie diplomu, co student má za sebou, Vlastní zamyšlení se nad filozofii hudebního vzdělávání, Dvě recenze studenta na odborné články, Jedna recenze (referát) na odbornou monografii, Potvrzení ze školy, kde student absolvoval praxi, Písemný rozbor jedné až dvou hodin pedagogické praxe, Písemné shrnutí celé praxe, Plán vlastního vývoje pro období následujících 5 let.

Poznámka

Nejsou.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů