Hra na nástroj 5
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
174NJZ5 | Z | 5 | 1T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
David DORŮŽKA, Štěpánka HAVLÍČKOVÁ BALCAROVÁ, Jaromír HONZÁK, Vít KŘIŠŤAN, Jiří SLAVÍČEK, Jiří SLAVÍK, Luboš SOUKUP, Martin ZBROŽEK
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- student se orientuje v charakteristických rysech hry významných průkopníků jazzové hudby
- student zdokonalil své rytmické cítění a dovednost improvizace
- student dokáže transkribovat hru vybraných jazzových hudebníků
- student má řemeslné dovednosti ve vztahu k reprezentativnímu repertoáru, různým stylům apod.
- uvědomuje si, reflektuje a rozvíjí vlastní styl učení se a k tomu potřebné dovednosti a strategie
-student disponuje interpretační a technickou zdatností potřebnou ke kvalitnímu veřejnému provedení náročnějších přednesových skladeb
Forma studia
přednáška/ cvičení
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizity: Hra na nástroj 4, Ansámblová hra 4, Rytmický ansámbl 4, Improvizace jazzových nástrojů 4, Jazzová teorie 4, Sluchový trénink 4, Dějiny jazzové hudby 2
Korekvizity: Ansámblová hra 5, Rytmický ansámbl 5, Improvizace jazzových nástrojů 5, Jazzová teorie 5, Dějiny jazzové hudby 3
Obsah kurzu
Předmět Hra na nástroj slouží ke zdokonalení studenta ve hře na svůj nástroj. Kromě čistě technických aspektů hry jde o schopnost improvizace v doprovodné a sólové hře, rytmické a stylové cítění v různých jazzových subžánrech a budování standardního jazzového repertoáru.
Student se tak zdokonaluje ve všech aspektech hry na svůj nástroj, aby co nejlépe vyhověl požadavkům kladeným na univerzálního instrumentalistu, schopného obstát v ansámblu jakéhokoli stylového zaměření a obsazení v rámci jazzu a příbuzných žánrů, a naplnit tak svou specifickou roli v konkrétním hudebním kontextu.
Ve třetím ročníku je důraz kladen též na hledání vlastního interpretačního a improvizačního přístupu. Cílem je nalezení vlastního „hlasu“, kterým se hudebník odliší od ostatních hráčů na stejný nástroj.
Tematické okruhy:
1.TRANSKRIPCE VÝZNAMNÝCH INSTRUMENTALISTŮ MODERNÍHO JAZZU – detailní napodobení melodického a rytmického cítění vybraných hráčů prostřednictvím transkripcí jejich hry.
2.IDENTIFIKACE SLABÝCH A SILNÝCH STRÁNEK STUDENTA V OBLASTI IMPROVIZACE – práce na odstranění slabin a využití studentových předností v improvizaci.
3.PRÁCE NA VLASTNÍM INTERPRETAČNÍM A IMPROVIZAČNÍM STYLU – postupné oproštění od závislosti na studovaných vzorech, využití nabytých znalostí a zkušeností k nalezení osobitého stylu hry.
4.BUDOVÁNÍ VLASTNÍHO REPERTOÁRU – s osobitým přístupem k interpretaci a improvizaci souvisí i výběr vhodného jazzového repertoáru, reflektujícího osobnost hráče.
Doporučená nebo povinná literatura
Doporučená literatura:
BAKER, David. How to play Bebop. Van Nuys: Alfred Publishing Company Inc., 1987.
COKER, Jerry – CASALE, Jimmy – CAMPBELL, Gary – GREENE, Jerry. Patterns for Jazz. Miami, FL: Studio P/R, 1970.
COKER, Jerry. Rhythmic Studies Of Today's Music. Miami, FL: Studio 224, 1987.
MIRIGIAN, David. Pentatonic Patterns. Hayward, CA: Fivenote Music Publishing, 1991.
NELSON, Oliver. Patterns for Improvisation. New Albany: Jamey Aebersold, 1990.
PARKER, Charlie. Omnibook. New York: Atlantic Music Corp., 1978.
RICKER, Ramon. Technique Development in Fourths for Jazz Improvisation. Miami, FL: Studio 224, 1976.
Hodnoticí metody a kritéria
aktivní účast na cvičeních
Další požadavky: docházka minimálně 50%
Poznámka
NEJSOU
Rozvrh na zimní semestr 2020/2021:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2020/2021:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Jazzová hudba (bakalářský studijní program) (povinný předmět hlavní)