Kapitoly z dějin českého divadla 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207KDC2 | ZK | 3 | 2ST | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- Student je schopen samostatně pracovat s literaturou a prameny, hledat údaje a informace v archivech a kulturních institucích tak, aby vypracoval referát na vybrané téma, následně ho přednesl na hodině, stanovil základní východiska a okruhy otázek do diskuse.
- Student dokáže vnímat konkrétní dramatický text a tvorbu autora v souvislostech vývoje českého divadla a literatury, s ohledem na důležité společensko-historické a politické pohyby.
- Student dokáže reagovat na dotazy, argumentovat vlastní názor na základě studia pramenů a osobní čtenářské zkušenosti.
- Student dokáže uvažovat nad dramatickým textem, verbálně formulovat názor nebo polemiku.
- Student je schopen originálního přístupu k tématu za adekvátního použití pramenů a odborné terminologie.
Forma studia
Seminář.
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizita: Kapitoly z dějin českého divadla 2.
Korekvizita: Divadlo v české kultuře 2 ZT.
Obsah kurzu
Seminář je zaměřen především na vývoj českého dramatu, s přesahy do kontextů vývoje českého divadla a mezinárodních souvislostí, od druhé poloviny 20. století až k současnosti. Cílem semináře je nejen seznámení se zásadními autory a díly českého dramatu, ale také pokus o tematizaci a pojmenování základních charakteristik autorského jazyka dramatiků na základě individuální analýzy. Kromě samotných textů se studenti věnují také nástinu inscenační tradice her v českém divadle, s ohledem na významné inscenace.
Témata seminářů:
I. Socialistický realismus, budovatelské drama a české divadlo po roce 1945
- Hry: Vašek Káňa: Parta brusiče Karhana, E. F. Burian: Pařeniště.
II. František Hrubín – návrat básnického dramatu?
- Hry: Srpnová neděle, Křišťálová noc.
III. Josef Topol a české divadlo (spolupráce s Otomarem Krejčou v ND)
- Hry: Konec masopustu, Jejich den, Kočka na kolejích.
IV. Milan Kundera – dramatik (inscenace v českém divadle)
- Hry: Majitelé klíčů, Ptákovina.
V. Milan Uhde a studiová scéna v Brně
- Hry: Král Vávra, Výběrčí, Balada pro banditu.
VI. Václav Havel a česká divadelní kultura (inscenace v Divadle Na zábradlí)
- Hry: Pokoušení, Zahradní slavnost, Vyrozumění.
VII. Český divadelní disent, Bytové divadlo, hry o Vaňkovi, reflexe normalizace
- Hry: P. Kohout: Malá hudba moci/ V. Havel: Audience / T. Stoppard: Rock´n´roll.
VIII. České a slovenské absurdní drama a groteska (Peter Karvaš, Ladislav Smoček)
- Hry: Piknik, Bludiště, Velká paruka, Absolútny zákaz.
IX. Česká divadelní kritika po roce 1989 – periodika, osobnosti, styl
- Periodika: Svět a divadlo, Divadelní noviny, Loutkář, Taneční zóna, deníková kritika, blogy.
X. Česká coolness
- Hry: Tomáš Rychetský: Nevinní jsou nevinní, Jiří Pokorný: Taťka střílí góly, Odpočívej v pokoji,Marek Horoščák: Vařený hlavy
XI. Nové drama („new writing“, „new european drama“), postavení českého dramatu po roce 2000.
- Hry: Martin Františák: Nevěsta, Marek Horoščák, Jiří Pokorný: W. zjistil, že válka je v něm, Iva Volánková, Valerie Schulzová: Barbíny, Lenka Lagronová: Křídlo
XII. Mezi režií a dramatikou – Jan Antonín Pitínský, Arnošt Goldflam
- Hry: Matka, Pokojíček / U Hitlerů v kuchyni, Ženy a panenky.
XIII. Mezi režií a dramatikou – Petr Zelenka, David Drábek
- Hry: Příběhy obyčejného šílenství, Ohrožené druhy / Akvabely, Náměstí bratří Mašínů.
Doporučená nebo povinná literatura
Dramatické texty:
- BURIAN, Emil František. Pařeniště. S.l.: s.n., 1950.
- DRÁBEK, David. Aby se Čechům ovary zachvěly: hry 2003-2011. Praha: Akropolis, 2011. ISBN 978-80-87481-44-8.
- FRANTIŠÁK, Martin. Nevěsta. Brno: Větrné mlýny pro občanské sdružení Centrum pro kulturu a společnost, 2012. ISBN 978-80-7443-039-8.
- GOLDFLAM, Arnošt. Doma u Hitlerů: (Hitlerovic kuchyň). Brno: Větrné mlýny, 2007.
- GOLDFLAM, Arnošt. Ženy a panenky. Brno: Větrné mlýny pro občanské sdružení Centrum pro kulturu a společnost, 2009. ISBN 978-80-86907-66-6.
- HAVEL, Václav. Spisy 2, Hry. Praha: Torst, 1999. ISBN 80-7215-088-X.
- HOROŠČÁK, Marek. Vařený hlavy, aneb, „Děvče tobě na kozách tančí smrt“. Brno: Větrné mlýny, 2002.
- HOROŠČÁK, Marek. W. zjistil, že válka je v něm: existenciálně sadomasochistická komedie. Brno: Větrné mlýny, 2005.
- HRUBÍN, František. Křišťálová noc: hra o čtyřech dějstvích. Praha: Dilia, 1961.
- HRUBÍN, František. Srpnová neděle. Praha: ARTUR, 2011. ISBN 978-80-87-128-59-6.
- KÁŇA, Vašek. Parta brusiče Karhana: hra z 1. pětiletky o 15 obr. Praha: Osvěta, 1952.
- KARVAŠ, Peter. Absolutní zákaz. Praha: Dilia, 1991. ISBN 80-203-0242-5.
- KARVAŠ, Peter. Velká paruka: komedie ve dvou částech s epilogem o jedenácti obrazech. Praha: Orbis, 1965.
- KUNDERA, Milan. Majitelé klíčů: hra o jednom dějství se čtyřmi vizemi. Praha: Orbis, 1962.
- KUNDERA, Milan. Ptákovina: divadelní hra. Brno: Atlantis, 2015. ISBN 978-80-7108-353-5.
- LAGRONOVÁ, Lenka. Hry. Brno: Větrné mlýny, 2010. ISBN 978-80-7443-012-1.
- PITÍNSKÝ, Jan Antonín. Všecko napsané: hry, prózy, básně, hrůzy. Brno: Větrné mlýny, 2010. ISBN 978-80-86907-86-4.
- POKORNÝ, Jiří. Odpočívej v pokoji. Svět a divadlo 10, 1999, č. 2, s. 145-168.
- RYCHETSKÝ, Tomáš. Česká divadelní hra 90. let: 13 - Rychetský, Fischerová, Pitínský, Drábek, Kraus, Balák, Bláhová, Tobiáš, Pokorný, Jecelín, Vůjtek, Horoščák, Volánková. Praha: Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-151-1.
- SCHULCZOVÁ, Valeria. Barbíny. Brno: Větrné mlýny, 2005.
- SMOČEK, Ladislav. Piknik: povídka z pralesa; Podivné odpoledne dr. Zvonka Burkeho: líčená komedie; Bludiště: pokus o interview před vchodem. Praha: Orbis, 1967.
- STOPPARD, Tom. Rock`n`roll. Praha: Maťa, 2007. ISBN 978-80-7287-127-8.
- TOPOL, Josef. Jejich den: hra o třech dějstvích. Praha: Orbis, 1962.
- TOPOL, Josef. Kočka na kolejích: hra o třech situacích. Praha: Dilia, 1969.
- TOPOL, Josef. Konec masopustu. Praha: Artur, 2011. ISBN 978-80-87128-74-9.
- UHDE, Milan. Balada pro banditu a jiné hry na zapřenou. Brno: Atlantis, 2001. ISBN 80-7108-218-X.
- UHDE, Milan. Desítka her. Brno: Atlantis, 1995. ISBN 80-7108-111-6.
- ULLRICHOVÁ, Daria, ed. Pavel Kohout, Malá hudba moci = Eine kleine Machtmusik: [světová premiéra 9. listopadu 2007 ve Stavovském divadle. Praha: Národní divadlo, 2007. ISBN 978-80-7258-279-2.
- ZELENKA, Petr. Obyčejná šílenství: divadelní hry 2001–2012. Praha: Akropolis, 2014. ISBN 978-80-7470-056-9.
- ZELENKA, Petr. Ohrožené druhy. Praha: Občanské sdružení Svět a divadlo, 2011. ISBN 978-80-904474-2-4.
Povinná literatura:
- JANOUŠEK, Pavel. České drama 1945–1948. Divadelní revue 11, 2000, č. 4, s. 14-30.
- JANOUŠEK, Pavel et al. Přehledné dějiny české literatury 1945-1989. Praha: Academia, 2012. ISBN 978-80-200-2057-4.
- JANOUŠEK, Pavel. Rozměry dramatu: autorský subjekt a vývojové proměny poetiky českého meziválečného dramatu. Praha: Panorama, 1989. ISBN 80-7038-091-8.
- KOPECKÝ, Jan. Dramatický paradox. Praha: Československý spisovatel, 1963.
Výběr z doporučené literatury:
- BRABEC, Jan et al. Dějiny českého divadla. [Díl] 4, Činoherní divadlo v Československé republice a za nacistické okupace. Praha: Academia, 1983.
- JUST, Vladimír a KNOPP, František. Divadlo v totalitním systému: příběh českého divadla (1945-1989) nejen v datech a souvislostech. Praha: Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1720-8.
- ŠORMOVÁ, Eva. E.F. Burian: Pařeniště. Divadelní revue 4, 1993, č. 2, s. 40-52.
Hodnoticí metody a kritéria
- 75% docházka - 30 %.
- Příprava na seminář a práce na hodině - 30 %.
- Ústní zkouška - 40 %.
Seminář bude probíhat na dvou úrovních:
- Samostudium (všichni studenti si povinně přečtou zadané dramatické texty).
- Každý student zpracuje vybrané téma na základě vlastního uvážení (stručně o autorovi/autorech, základní pojmenování a zařazení do vývoje české literatury/divadla, charakteristika tvorby na příkladu jednoho vybraného díla, ostatní povinně přečtou k danému tématu hry a připraví si vlastní stručný výklad textů v písemné nebo ústní formě, s pomocí multimediální prezentace), o kterých se bude dále diskutovat. Student si sám dohledá a připraví odbornou a příslušnou literaturu k danému tématu formou rešerše, případně obeznámí i s inscenační tradicí autora v českém divadle a tím otevře následnou diskuzi (může si připravit konkrétní dotazy, problematické otázky, atd a tím aktivně zapojit ostatní do diskuze).
Zkouška proběhne ve formě kolokviálního setkání. Každý student si připraví vlastní cca 20 minutovou přednášku na zvolené téma (zaměřené na české a slovenské drama a divadlo po roce 2000). Přednáška by měla zahrnout jasnou hypotézu, práci s prameny a výzkum problematiky, měla by přinést jisté závěry a otevřít diskusi. Součástí bude i otevřená debata v kruhu nad otázkami, které vyvstanou. Hodnotit se bude obsah příspěvku, odborné zaměření, projev, zapojení do diskuze, schopnost reagovat na dotazy na jisté odborné úrovni.
Rozvrh na zimní semestr 2020/2021:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2020/2021:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 12:00–13:30 | Eva KYSELOVÁ | Probíná online přes MS TEAMS. | paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (povinný předmět)
- Teorie a kritika (B.A.) (povinný předmět)