Osvětlování 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
304OSVT1 | Z | 2 | 3T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Předmět je určen k seznámení s teorií i praxí osvětlování ve filmu a televizi. Výchozím bodem studia je poznání a rozbor denních i mimodenních světelných situací daných přírodními zdroji. Výklad pokračuje seznamováním s vlastnostmi osvětlovacích prostředků s hlediska jejich využitelnosti k nápodobě zdrojů přírodních i umělých.
Forma studia
seminář
Předpoklady a další požadavky
Obsah kurzu
Výuka je provázena demonstracemi způsobů konstrukcí osvětlení jak v reálných prostředích, tak i v atelierech a to s objekty základního významu (lidská tvář, postava). Specifikum výuky je osvětlování s vazbou na vlastnosti záznamového media, čímž je od počátku věnována pozornost praktické exponometrii.
Funkce užití světla na natáčení:
- Světlo jako základní technický předpoklad vzniku optického zobrazení.
- Světlo z pohledu informace o vlastnostech předmětů scénické reality, jejich textuře a odrazivosti (reflektanci).
- Světlo jako prostředek umělecké stylizace optického zobrazení.
- Kontinuita
Světlo:
Světlo a jeho expoziční účinek jsou z kameramanského hlediska hodnotitelné ze tří aspektů:
- Kvalita
a) kvalita daná jeho spektrálním složením,
b) kvalita daná charakterem světelného zdroje (bodový, difuzní).
- Směr
a) podpora nebo potlačování vjemu prostoru zobrazením
b) podporování či popírání vjemu skutečných tvarů a objemů zobrazovaných objektů.
- Intenzita
a) intenzita jediného zdroje a modifikace jeho vzdáleností
b) skladba intenzit více zdrojů: světlo hlavní, doplňkové a pomocné.
Praktická exponometrie:
- Analýza poměrů osvětlení scény měřením luxmetrem
- Analýza osvětlení scény z hlediska její jasové struktury - bodová exponometrie
Zdroje světla a svítidla:
- Prostředky ke změně spektrálního složení světla umělých zdrojů
- Prostředky ke změně charakteru světla zdrojů (difuzory, gridy).
- Regulace povahy svazku emitovaných paprsků toku - konvergence vs. divergence
Základní osvětlovací pojmy:
Faktor odrazivosti plochy (reflektance), expoziční účin, expoziční osvětlení, světelný poměr
Metodika konstrukce osvětlení scénického prostoru:
- Styl imitované primární světelné skutečnosti
- Styl profesionální konvence - odklon od striktní logiky osvětlení
- Aktivita osvětlování ve službách podpory významových gest v rámci dramatického účinku včetně tvůrčího uplatnění jak estetických hodnot, tak i rázu neobvyklosti
Praktické cvičení: (víc ve: „návod k cvičení OSV 1+2“ + „sylabus portrét u okna“)
A.“tvář a světlo” - fotky č/b digitál
osvětlení lidské tváře; základní pojmy osvětlení, rámování a komponovaní; poměry světla. 3 bodové osvětlení; světlo jako dramatický nástroj; interakce objektu a pozadí
B.“portrét u okna” - fotky č/b na negativ 5222
vztah exteriér/ interiér. Záměrná před-/ podexpozice. (polo-)silueta
Předmět je určen k seznámení s teorií i praxí osvětlování ve filmu a televizi. Výchozím bodem studia je poznání a rozbor denních i mimodenních světelných situací daných přírodními zdroji. Výklad pokračuje seznamováním s vlastnostmi osvětlovacích prostředků s hlediska jejich využitelnosti k nápodobě zdrojů přírodních i umělých.
Doporučená nebo povinná literatura
Ján Šmok - Umělé světlo ve fotografii: SNTL 1978, 232 stran, ISBN: 04-503-78
Ilja Bojanovský: Základní principy osvětlování
Ilja Bojanovský: Filmovým objektivem roč. 1961 č. 1-12, roč. 1962 č. 1-9
Anatolij Golovňa - Umění kameramana: 1951, Signatura: GD 3547
Ludvík Baran - Portrét ve fotografii: Orbis, 1969, 278 stran
Ján Šmok - Úvod do teorie skladby kinematografického obrazu: 173 stran
Kris Malkiewicz - Film Lighting - Talks with HOlywood´s Cinematographers and gaffers: Touchstone, 1986, 198 stran
David Samuelson - Motion picture, camera and lighting equipment: 2. vydání 1980, ISBN-10: 0240512618
american cinematographer’s manual
Firemní katalogy s přehledem o světelných zdrojích
Hodnoticí metody a kritéria
Povinná účast na seminářích 80%
Aktivní účast v semináři, přesnost a kvalita praktických cvičení jsou předpoklady pro udělení hodnocení.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje