Paměť, mystifikace a archivy v audiovizuální tvorbě

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
307DPMA ZK 3 2DO anglicky, česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Cílem dílny je snaha o překračování hranic jednotlivých uměleckých médií – posouvat fotografii směrem k pohyblivému obrazu, hranému filmu, fiktivnímu dokumentu, videoartu nebo videoinstalaci. Součástí finálního výstupu by měla být i konkrétní představa o finální prezentaci vytvořené práce a vhodně zvoleném prostředí /výtvarná instituce, galerie, kinosál, black-box, internetová platforma, site specific project/.

Forma studia

Prezenční, 5 - 6 lekcí / 2h, dle domluvy

Předpoklady a další požadavky

Dílna je určena pro zájemce a zájemkyně ze všech ročníků, kteří chtějí uvažovat o své práci v intencích současného výtvarného umění a pokoušejí se o překračování žánrů a médií směrem k pohyblivému obrazu. Předpokladem je umět již samostatně pracovat s nějakým tématem v určitém médiu. Znalosti střihových a základních postprodukčních programů jsou výhodou /Final cut, Avid, Adobe After FX/.

Obsah kurzu

Dílna s názvem Paměť, mystifikace a archivy v audiovizuální tvorbě bude zaměřena tématicky a prakticky.

Jejím cílem je otevírat nové perspektivy a snažit se o mezižánrové přesahy a vzájemnou prostupnost médií.

Tématickými okruhy, kterými se budeme zabývat, bude zkoumání osobní a kolektivní paměti, narativ ve videotvorbě a jeho narušování, hranici mezi realitou a fikcí, princip nespolehlivého vypravěče, subjektivní vyprávění, paralelní historie, konspirační teorie, práce s fakenews a mystifikací. Důraz bude kladen na výběr samotného tématu tak, aby zdrojové materiály byly nosné a vztahovaly se nějakým způsobem k současnosti a byly zasazeny do kontextu současné vizuální kultury. S tím souvisí i zapojování archivních materiálů do vlastního díla, jejich rešerše, selekce a jejich další přetváření a zasazování do nových kontextů. Ukážeme si také možnosti manipulace pohyblivého obrazu.

Doporučená nebo povinná literatura

Slavoj Žižek: Lacrimae rerum, Kieślowski, Hitchcock, Tarkovskij, Lynch, AMU v Praze, 2015

Miroslav Petříček: Myšlení obrazem, Herrmann & synové, Praha 2009

Michael Rush: Video Art, Thames and Hudson, 2007

Scott Watson, Diana Thater, Carol J. Clover: Stan Douglas, Phaidon Press Limited, 1998

Allain Robbe-Grillet: Gumy / The Erasers, Patrick Modiano: Ulice temných krámků /Missing Person/, Mladá fronta, 2014

Links:

http://www.archivesandcreativepractice.com/be-inspired

https://www.youtube.com/watch?v=0mu2O5DyQh0

https://www.youtube.com/watch?v=U2Pn8SCFvjM

https://www.youtube.com/watch?v=srhcNFMbSk0

https://www.youtube.com/watch?v=Ao9vUkdeX8Q

http://www.chromart.org/andreas-muhe-mischpoche-at-hamburger-bahnhof-berlin/

https://www.e-flux.com/announcements/42187/slater-bradley-s-doppelganger-trilogy/

Hodnoticí metody a kritéria

Hodnocen bude postup práce, zájem a přístup ke zprácování témat i kvalita finálního výstupu.

Poznámka

Vyučující: Adéla Babanová

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů