Hudební teorie - systematika 7
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186HTSN7 | Z | 6 | 2PT | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Absolvent zná a umí vysvětlit systém kompozičních metod 20. století, dovede definovat pojmy a charakterizovat jednotlivé koncepty. Dovede vytvářet jednoduchá kompoziční cvičení s uplatněním daných technik a analyzovat díla, která jsou jimi vytvořena. Má kompetenci uplatnit dané znalosti a dovednosti v samostatné badatelské nebo pedagogické práci a získávat další odborné znalosti.
Forma studia
přednáška
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizity:
Znalostní a dovednostní požadavky, dané rozsahem a úrovní požadavků přijetí ke studiu oboru magisterského studijního programu, tj. odpovídající rozsahu a úrovni znalostí a dovedností, prokázaných v rámci úspěšného absolutoria bakalářského stupně.
Korekvizity - studijní předměty:
Hudební teorie - specializovaná problematika 7
Analýza hudebně teoretického textu 7
Seminář hudební teorie 7
Organologie 1
Hudební estetika 1
Seminář hudební estetiky 1
Uvedené korekvizity nejsou požadovány v případě, zvolí-li si student předmět Hudební teorie - systematika 7 v rámci svého studijního plánu jako volitelný předmět.
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými okruhy hudební teorie vztahující se k hudbě 20. století. Součástí výuky je kritické čtení textů předních teoretiků, vlastní reflexe vybraných konceptů a jejich analytické uplatnění při studiu skladeb.
Tematické okruhy:
Teorie kompozičních metod 20. století
- Významné práce o kompozičních metodách 20. století
Metody deterministické
- Racionální metody organizace tónových výšek
- Komplexní racionální metody organizace hudebních parametrů
Metody, počítající s faktorem náhody
- Aleatorní kompozice
- Aleatorní a grafická notace
Hudebně teoretické aspekty tzv. momentové formy
Hudebně teoretické aspekty minimalismu
Hudebně teoretická problematika kompoziční práce s mikrointervaly
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
JELINEK, Hans. Uvedení do dodekafonické skladby. Přel. Eduard Herzog. Praha – Bratislava: Supraphon, 1967.
RISINGER, Karel. Nauka o harmonii XX. století. Praha: Supraphon, 1978.
RISINGER, Karel. Nauka o kontrapunktu XX. století. Praha: Panton, 1984.
Doporučená literatura:
CAGE, John. Silence: přednášky a texty. Praha: Tranzit, 2010. Navigace. ISBN 978-80-87259-07-8.
COOPER, Grosvenor – MEYER, Leonard B. The rhythmic structure of music. Chicago: University of Chicago, 1960.
COPE, David. Techniques of the contemporary composer. New York: Schirmer Books, 1997. ISBN 0-02-864737-8.
MERTENS, Wim. American minimal music: La Monte Young, Terry Riley, Steve Reich, Philip Glass. New York: Broude, 1983. ISBN 0900707763.
NYMAN, Michael. Experimental Music: Cage and Beyond. Cambridge: Cambridge University Press, 2012. ISBN 0521653835.
PIŇOS, Alois. Tónové skupiny. Praha: Supraphon, 1971.
SCHWARZ, K. Robert. Minimalists. London: Phaidon, 2008. ISBN 9780714847733.
SIMMS, Bryan R. Music of the Twentieth Century: style and structure. New York: Schrimer Books, 1996. ISBN 0-02-872392-9.
Hodnoticí metody a kritéria
Udělení zápočtu podmiňuje ústní zkouška, ve které student prokáže znalosti látky uvedené v anotaci předmětu.
Povinná účast ve výuce min. 90%.
Poznámka
Přednáška se tematicky komplementárně doplňuje se Seminářem hudební teorie.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje