Hudebně rytmická výchova 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205HUDP2 | ZK | 2 | 1CT | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Posluchač navazuje na předchozí semestr – osobní rozvoj svých hudebních dovedností v základní hudební teorii dané obsahem kurzu. Rozšíří tónový rozsah hry na zobcovou flétnu v rozsahu c1-g2, pozná další zákonitosti souborové hry ve vztahu k hudební formě a dějinám evropské hudby s využitím stupnic, intervalů a akordů. V oblasti dovednostní dokáže interpretovat hudební text do výše svého talentu hudebně rytmických předpokladů a v oblasti teoretické dle obsahu kurzu. Posluchač si prohloubí základní způsoby a metody nácviku rytmu a melodie v souborové hře, především ve vztahu k rozmanitosti skupiny studentů s rozdílnou mírou hudebního talentu, úrovní vlastních hudebně interpretačních dovedností a zapojením každého člena skupiny v rámci souborové hry. Zapíše transpozici melodie včetně akordů do jiné tóniny a dokáže ji interpretovat zpěvem a instrumentálním výkonem. Pozná metody a formy nácviku melodie a rytmu a dokáže vyhodnotit vhodnost hudebního textu ve vztahu k žákům – jejich věkovým zvláštnostem a úrovni jejich hudebně interpretačních dovedností.
Forma studia
Cvičení.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Obsah kurzu
Základním cílem předmětu v rovině teoretické je orientace v základech hudební nauky a obecně historický přehled vývoje evropského hudebního myšlení. V poloze dovednostní posluchač zvládne v elementární podobě hru na zobcovou flétnu a využije svých schopností hry na další hudební nástroje a pěveckých zkušeností v souborové hře. Předmět je koncipován jako dvousemestrální.
Tematické okruhy:
Hudební formy:
- Motiv, téma, předvětí, závětí.
- Práce s hudebním motivem.
- Velká a malá forma.
- Písňová forma, sonátová forma, variace, rondo, kánon.
- Hudební ukázky.
Obecný přehled evropského hudebního myšlení:
- Období do gregoriánského chorálu. Gregoriánský chorál, romanika. Gotika, ars antiqua, ars nova. Renesance. Baroko. Klasicismus. Romantismus. Secese, impresionismus, expresionismus. Období do 2. světové války. Hudba 50. a 60. let 20. století. Jazz, country, folklor, folk, pop...
Hra na nástroj:
- Hra na zobcovou flétnu v rozsahu c1- g2. Hra z listu. Hra na jiný hudební nástroj.
Zpěv:
- Přirozený zpěv a capella lidové píseň z oblasti svého rodiště (bydliště) s přihlédnutí k vlastním pěveckým dispozicím.
Didaktika rytmických a vokálně-instrumentálních činností.
Posouzení vhodnosti skladby pro děti různých věkových skupin podle partitury.
Metodika a způsoby nácviku skladby vokální a instrumentální.
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
- KOLAFA, Jiří. Hudební nauka pro nehudebníky. 2., rev. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta / Filmová a televizní fakulta, 1999.108 s. ISBN 80-85883-47-3.
- ZENKL, Luděk. ABC hudebních forem. Praha: Supraphon, 1984. 256 s.
- ZENKL, Luděk. ABC hudební nauky. Praha: Supraphon, 1976. 200 s.
- Zpěvník lidových písní dle výběru studenta.
Doporučená literatura:
- DOLINSKÝ, Antonín. Hudební nauka: Učebnice hudební nauky pro 1. až 3. třídu hudebních škol: 1. díl. 3. vyd. Praha: SNKLHU, 1957. 132 s.
- DOLINSKÝ, Antonín. Hudební nauka. Učebnice hudební nauky pro 4. až 7. třídu hudebních škol 2. díl. Praha: SNKLHU, 1957. 120 s.
- HURNÍK, Ilja; EBEN, Petr aj. Česká Orffova škola I: Začátky. Praha: Supraphon, 1969. 100 s.
- MOUREAU, Michel. K hudbě přirozenou cestou: Využití Martenotovy metody při rozvoji dětské hudebnosti: Určeno předškolním dětským zařízením, mateřským a základním školám. Přel. Jaroslava Modrochová. Praha: ARTAMA, 1995. 40 s. ISBN 80-7068-092-X.
- VÁŇOVÁ, Hana. Hudební tvořivost žáků mladšího školního věku. Praha: Supraphon, 1989. 200 s. Comenium musicum, sv. 19. ISBN 80-7058-149-2.
Studijní pomůcka:
- Hudební nástroj – zobcová sopránová flétna
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě zkoušky ústní (hudebně dovednostní – v souboru i jednotlivě) a písemné (test z hudební teorie). Práce studentů je završena individuální samostatnou hudebně dovednostní prací – zvládnutím hudební teorie, hrou na zobcovou flétnou, zpěvem lidové písně z oblasti svého bydliště, obecně hudebním přehledem a aktivní účastí v souborové interpretaci hudební skladby.
Další požadavky na studenta: aktivní zapojení do výuky, docházka (min. 75 %), vlastní hudební nástroj (zobcová sopránová flétna).
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova bakalářské prezenční (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)