Profesní rozvoj 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373PR2 | Z | 3 | 48SS | anglicky, česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- Autorské právo - Copy Left
Co je autorské dílo? (předmět autorského práva. znaky a druhy autorských děl).
Kdo je autor? (subjekt autorského práva, spoluautorství, díla souborná, anonym a pseudonym, vznik autorského práva, vydání a zveřejnění díla.
Co je obsahem autorského práva? Subjektivní práva osobnostní, obecná úprava osobnostních práv v občanském právu.
Trvání majetkových autorských práv, dědictví.
Alternativní druhy autorského práva: CC licence, volné užití, zákonné licence.
Co jsou Licence CC? soubor veřejných licencí, které přinášejí nové možnosti v oblasti publikování autorských děl: posilují pozici autora při rozhodování, za jakých podmínek bude dílo veřejně zpřístupněno. Creative Commons nejsou popřením klasického pojetí autorského práva, jsou jeho nadstavbou a jako takové vycházejí z občanského zákoníku (§ 2358 – 2389 Zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník).
- Uchovávání médií
základní koncepty uchovávání médií - “personální” a institucionální
Forma studia
semináře
Předpoklady a další požadavky
-
Obsah kurzu
Profesní rozvoj 1 & 2 poskytuje řadu dovedností a konceptů nezbytných pro umělce ve 21. století. Výuku zajišťují externí odborníci formou modulů.
- Autorské právo - Copy Left
Tématické okruhy:
Dvoudenní modul sestává z přednáškové, respektive prezentační části a diskuze konkrétních problémů souvisejících s problematikou autorského práva v umělecké praxi. Důraz je kladen na možnosti (znovu)užívání autorských děl, výjimky z autorského zákona, licence typu creative commons a volná díla, resp. public domain. Modul si neklade za cíl zevrubné seznámení se všemi autorskoprávními koncepty, spíše seznámení s limity a krajními oblastmi, jejichž znalost může být pro vlastní uměleckou praxi podstatná. Součást semináře je představení současných přístupů k distribuci a sdílení audiovizuálních děl, které existují nad - nebo mimo rámec stávající legislativy, zejména v oblasti elektronických komunikací. Studenti se seznámí s principy a využitím svobodných licencí, zejména licencí Creative Commons a myšlenkami tkz. „sdílené“ ekonomiky.
Pojem, podstata, systematika a vývoj práv duševního vlastnictví. Vývoj právní úpravy autorského práva a práv souvisejících s právem autorským v Československu a České republice. Ústavní základ práv duševního vlastnictví a zásada proporcionality ústavních práv.
Součástí přednáškové části je stručný výklad možností přístupu k volným dílům prostřednictvím archivů či databází. Výstupem z modulu může být teoretický esej, nebo analýza vybraného příkladu související s vlastní praxí. Modul je možné uspořádat formou prvního dne úvodu a druhého dne prezentací externích hostujících odborníků.
- Uchovávání médií
Tématické okruhy:
Dvoudenní modul sestává z přednáškové části (8 hodin), exkurze na digitální a filmové pracoviště Národního filmového archivu (2 hodiny) a analýzy a diskuze konkrétních případových studií (4 hodiny). Modul je otevřený všem studentům FAMU a je koncipován s ohledem na jejich vlastní odborné a kreativní zázemí, respektive potřeby, tak aby jim poskytl úvodní seznámení s problematikou uchovávání audiovize a nových médií. Tematicky pokrývá mj. související teoretické koncepty, základy tzv. “personal archiving”, institucionální situaci v ČR i zahraničí (archivy, muzea, sbírky) i možnosti vlastní kreativní práce s existujícími audiovizuálními archivy.
Škála případových studií, které mohou být v rámci modulu diskutovány a analyzovány, zohledňuje obor audiovizuálního archivnictví v jeho rozšířené definici (tj. fotochemický film, digitalizace a digitální restaurování, zvukové archivy, novomediální umění, web a počítačové hry ad.), přičemž na výběru 2-3 konkrétních děl určených k diskusi se budou podílet sami účastníci modulu.
Závěrečná práce by měla buď předložit prezervační plán a opatření pro konkrétní audiovizuální dílo, případně formou eseje pojednat některý ze souvisejících teoretických konceptů, respektive prezervačních postupů (restaurování, emulace,virtualizace…).
Doporučená nebo povinná literatura
https://monoskop.org/Copyright_activism
https://www.creativecommons.cz/
Free Culture: How Big Media Uses Technology and the Law to Lock Down Culture and Control Creativity. http://www.free-culture.cc/freeculture.pdf
Další literatura bude upřesněna dle konkrétních řešených případů
BALSOM, E.. „Original Copies: How Film and Video Became Art Objects“, 2013 Cinema Journal 53.1.
EDMONDSON, R. Audiovisual Archiving: Philosophy and Principles UNESCO Digital Library 3rd edition, 112 str. 2016 .https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000243973
IPPOLITO, J.; RINEHART, R. Re-Collection.Leonardo, MIT Press, 312 str.2014. ISBN 9780262027007.
NOORDEGRAAF, J. et al. (eds.) Preserving and Exhibiting Media Art. Amsterdam: Amsterdam University Press, 429. str., 2013 ISBN 9789089642912. https://www.oapen.org/search?identifier=530353
Hodnoticí metody a kritéria
- Jednostránkový popis vlastní umělecké tvorby pojaté jako umělecký výzkum
- Vlastní biografické materiály studenta.
Poznámka
-
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Audiovizuální studia - magistr_2021 (povinný předmět)