Didaktika/Vyučovatelská praxe skladebných nauk 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
108DPSN2 | zkouška | 1 | 7 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 7 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 15 až 20 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Didaktika se váže na všechny výukové metody včetně specifikace metodických výstupů a kvality výstupů interpretačních, teoretických oborů a skladby. Cílem výuky je seznámení s hlavními didaktickými zásadami a se specifikou výuky teoretických předmětů na středních hudebních školách. Výuka se zaměřuje na strukturní aspekty moderní hudby a problematiku jejich začlenění do tradičních teoretických disciplin. Student osvědčuje získané znalosti i formou dialogu s vyučujícím a vypracováním vlastních metodických příprav na výuku.
Pedagogické praxe probíhají na středních hudebních školách. Studenti zde provádějí náslechy i samostatné pedagogické výstupy. Ty jsou předem konzultovány s pedagogem předmětu a následně též vyhodnocovány. Vyhodnocování probíhá formou diskuse v kolektivu za vedení pedagoga předmětu i učitele třídy, kde probíhal studentský výstup. Studenti mohou výkon praxe rozložit do dvou semestrů. Celkový rozsah pedagogické praxe je 8 vyučovacích hodin.
Tematické okruhy:
- Problematika výuky vybraných principů a technik moderní harmonie.
- Problematika výuky vybraných principů a technik moderního kontrapunktu.
- Problematika výuky hudebních stylů a žánrů.
- Problematika výuky hudební tektoniky.
- Problematika analýzy moderní artificiální hudby.
Výsledky učení
Student je schopen samostatného a tvůrčího přístup k výuce hlavních hudebně teoretických disciplin na základních a středních hudebních školách.
Předpoklady a další požadavky
- Znalost nauky o harmonii na úrovni konzervatoře
- Znalost nauky o hudebních formách na úrovni konzervatoře
- Znalost nauky o kontrapunktu a rozboru skladeb na úrovni konzervatoře
Literatura
Povinná literatura:
RISINGER, Karel. Metodika praktické výuky evropské tektoniky XX. století. Živá hudba IX, Praha 1986, s. 5 - 25.
RISINGER, Karel. Metodika výuky evropské harmonie XX. století. Živá hudba 1973, č. 1, s. 165 - 173
RISINGER, Karel. Metodika výuky evropského kontrapunktu XX. století, Živá hudba 1976, č. 6, s. 139 - 158
Doporučená literatura:
RISINGER, Karel. Vůdčí osobnosti české moderní hudební teorie: Otakar Šín - Alois Hába - Karel Janeček. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1963. Hudební rozpravy.
JANEČEK, Karel. Základy moderní harmonie. Praha: Československá akademie věd, 1965.
JANEČEK, Karel. Tektonika : nauka o stavbě skladeb. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1968.
Výběr z novější zahraniční literatury, dle časových možností tematického plánu.
Hodnoticí metody a kritéria
Příprava a aktivní účast na semináři, vypracování metodických příprav zaměřených na dané okruhy a disciplíny.
Absolvování pedagogické praxe student prokáže předložením potvrzení z příslušné školy, které bude podepsané vyučujícím, u kterého byla praxe vykonána, a vedením příslušné školy. Formuláře dokládající praxi studenti obdrží emailem od vyučujícího.
Minimální docházka je 60 %.
Poznámka
není
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Skladba-specializace elektroakustická hudba (Mg) (Volitelné předměty)
- Skladba (Bc) - od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Skladba (Mg) od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Obor Skladba-specializace skladba (Mg) (Volitelné předměty)