Didaktika/Vyučovatelská praxe skladebných nauk 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
108DPSN2 zkouška 1 7 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 7 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 15 až 20 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Oddělení hudebně teoretických disciplín

Obsah

Cíl výuky:

Didaktika se váže na všechny výukové metody včetně specifikace metodických výstupů a kvality výstupů interpretačních, teoretických oborů a skladby. Cílem výuky je seznámení s hlavními didaktickými zásadami a se specifikou výuky teoretických předmětů na středních hudebních školách. Výuka se zaměřuje na strukturní aspekty moderní hudby a problematiku jejich začlenění do tradičních teoretických disciplin. Student osvědčuje získané znalosti i formou dialogu s vyučujícím a vypracováním vlastních metodických příprav na výuku.

Pedagogické praxe probíhají na středních hudebních školách. Studenti zde provádějí náslechy i samostatné pedagogické výstupy. Ty jsou předem konzultovány s pedagogem předmětu a následně též vyhodnocovány. Vyhodnocování probíhá formou diskuse v kolektivu za vedení pedagoga předmětu i učitele třídy, kde probíhal studentský výstup. Studenti mohou výkon praxe rozložit do dvou semestrů. Celkový rozsah pedagogické praxe je 8 vyučovacích hodin.

Tematické okruhy:

  1. Problematika výuky vybraných principů a technik moderní harmonie.
  2. Problematika výuky vybraných principů a technik moderního kontrapunktu.
  3. Problematika výuky hudebních stylů a žánrů.
  4. Problematika výuky hudební tektoniky.
  5. Problematika analýzy moderní artificiální hudby.

Výsledky učení

Student je schopen samostatného a tvůrčího přístup k výuce hlavních hudebně teoretických disciplin na základních a středních hudebních školách.

Předpoklady a další požadavky

  1. Znalost nauky o harmonii na úrovni konzervatoře
  2. Znalost nauky o hudebních formách na úrovni konzervatoře
  3. Znalost nauky o kontrapunktu a rozboru skladeb na úrovni konzervatoře

Literatura

Povinná literatura:

RISINGER, Karel. Metodika praktické výuky evropské tektoniky XX. století. Živá hudba IX, Praha 1986, s. 5 - 25.

RISINGER, Karel. Metodika výuky evropské harmonie XX. století. Živá hudba 1973, č. 1, s. 165 - 173

RISINGER, Karel. Metodika výuky evropského kontrapunktu XX. století, Živá hudba 1976, č. 6, s. 139 - 158

Doporučená literatura:

RISINGER, Karel. Vůdčí osobnosti české moderní hudební teorie: Otakar Šín - Alois Hába - Karel Janeček. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1963. Hudební rozpravy.

JANEČEK, Karel. Základy moderní harmonie. Praha: Československá akademie věd, 1965.

JANEČEK, Karel. Tektonika : nauka o stavbě skladeb. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1968.

Výběr z novější zahraniční literatury, dle časových možností tematického plánu.

Hodnoticí metody a kritéria

Příprava a aktivní účast na semináři, vypracování metodických příprav zaměřených na dané okruhy a disciplíny.

Absolvování pedagogické praxe student prokáže předložením potvrzení z příslušné školy, které bude podepsané vyučujícím, u kterého byla praxe vykonána, a vedením příslušné školy. Formuláře dokládající praxi studenti obdrží emailem od vyučujícího.

Minimální docházka je 60 %.

Poznámka

není

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů