Scénografie 6

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
203SCH6 zkouška 4 4 hodiny výuky týdně (45 minut), 58 až 78 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

-Práce s konkrétním divadelním (případně nedivadelním) prostorem.

Ateliérová výuka v rozsahu 8 hod. Týdně probíhá současně s předmětem Kostýmní tvorba.

Scénografie je z hlediska přístupu k výuce studenta vnímána jako komplexní interpretačně orientovaný obor vztahující se k vědomému ovlivnění vnímání prostoru a vzájemných vztahů v něm. Student se učí analyzovat a definovat vjemové parametry a charakteristika prostoru, které následně cíleně modifikuje.

Student se učí aktivně vnímat kontext tématu prostoru/prostředí, jejich možné kulturní a interpretační struktury a stereotypy tak, tak aby s nimi interpretačně a kreativně nakládal, případně aby se vůči nim následně dokázal vědomě vymezit.

Výuka předmětu Scénografie je v tomto semestru směřována z části individuálně na základě tématu bakalářské práce, které se může orientovat i mimo klasický divadelní prostor na konceptuální tvorbu, dramaturgii prostoru, instalaci, výtvarnou komunikaci v prostoru/prostředí.Student zpracovává předlohu ve vztahu k vlastním společenským, kulturním, politickým kořenům v širším kontextu.

Vzniká projekt, který má parametry režijně, dramaturgické, scénografické koncepce pro konkrétní prostor s představou o světelném designu. Scénografické návrhy a technická dokumentace jsou zpracovávány na úrovni profesionálního divadelního provozu. Na základě návrhů, makety a další dokumentace je koncepce konzultována s pedagogy. Student/ka intenzivně pracuje na své bakalářské diplomové práci.

Výsledky učení

Student/ka umí vytvořit scénografické dílo se všemi profesionálními parametry. Je připraven/a po technické stránce pro reálnou scénografickou práci. Umí využívat vlastní kreativitu na co možná nejvyšší úrovni. Využívá nabytých zkušeností a informací, týkajících se nejnovějších technologií. Svou práci umí na vysoké úrovni argumentačně obhájit a v teoretické rovině naformulovat. Je schopen se aktivně zapojit do kolektivního tvůrčího procesu. Může aktivně pomáhat vést tvůrčí a technický tým.

Předpoklady a další požadavky

Literatura

D. Bablet: Scénícká revoluce 20. st.

K. Braun: Divadelní prostor

P. Brook: Prázdný prostor

P. Brook: Pohyblivý bod

F. Groh: Řecké divadlo

V. Hofman: 30 let práce v divadle pro české jeviště

J. Honzl: Sláva a bída divadel

V. Jindra: Scénografické principy

J. Pokorný: Složky divadelní

P. Pörtner: Experimentální divadlo

V. Ptáčková: Česká scénografie 20. st.

V. Ptáčková: Zrcadlo světového divadla

J. Svoboda: Magie divadelního prostoru

Vitruvius: Antické divadlo

O. Zich: Estetika dramatického umění

Časopisy - Interscéna, Scénografie (DÚ), Acta scaenografie 1937-1950

Studie J. Frejky, E. F. Buriana, J. Honzla

Hodnoticí metody a kritéria

Poznámka

Inspirační zdroje: Dog Troep, Teatro Liberto di Roma, Bread and Puppet Theatre.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů