Scénografie 6
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
203SCH6 | zkouška | 4 | 4 hodiny výuky týdně (45 minut), 58 až 78 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
- Práce s dramatickým (případně postdramatickým) textem nebo hudebně dramatickým dílem.
-Práce s konkrétním divadelním (případně nedivadelním) prostorem.
- Intenzivní práce na praktickém i teoretickém bakalářském projektu
- Utváření a precizování režijně scénografické koncepce projektu.
- Aplikace světelného designu ve scénografii.
- Spolupráce na klauzurních úkolech režisérů a absolventských představeních.
- Rozvíjení výtvarných a technických dovedností na vysoké úrovni.
- Výstavní a galerijní činnost
Ateliérová výuka v rozsahu 8 hod. Týdně probíhá současně s předmětem Kostýmní tvorba.
Scénografie je z hlediska přístupu k výuce studenta vnímána jako komplexní interpretačně orientovaný obor vztahující se k vědomému ovlivnění vnímání prostoru a vzájemných vztahů v něm. Student se učí analyzovat a definovat vjemové parametry a charakteristika prostoru, které následně cíleně modifikuje.
Student se učí aktivně vnímat kontext tématu prostoru/prostředí, jejich možné kulturní a interpretační struktury a stereotypy tak, tak aby s nimi interpretačně a kreativně nakládal, případně aby se vůči nim následně dokázal vědomě vymezit.
Výuka předmětu Scénografie je v tomto semestru směřována z části individuálně na základě tématu bakalářské práce, které se může orientovat i mimo klasický divadelní prostor na konceptuální tvorbu, dramaturgii prostoru, instalaci, výtvarnou komunikaci v prostoru/prostředí.Student zpracovává předlohu ve vztahu k vlastním společenským, kulturním, politickým kořenům v širším kontextu.
Vzniká projekt, který má parametry režijně, dramaturgické, scénografické koncepce pro konkrétní prostor s představou o světelném designu. Scénografické návrhy a technická dokumentace jsou zpracovávány na úrovni profesionálního divadelního provozu. Na základě návrhů, makety a další dokumentace je koncepce konzultována s pedagogy. Student/ka intenzivně pracuje na své bakalářské diplomové práci.
Výsledky učení
Student/ka umí vytvořit scénografické dílo se všemi profesionálními parametry. Je připraven/a po technické stránce pro reálnou scénografickou práci. Umí využívat vlastní kreativitu na co možná nejvyšší úrovni. Využívá nabytých zkušeností a informací, týkajících se nejnovějších technologií. Svou práci umí na vysoké úrovni argumentačně obhájit a v teoretické rovině naformulovat. Je schopen se aktivně zapojit do kolektivního tvůrčího procesu. Může aktivně pomáhat vést tvůrčí a technický tým.
Předpoklady a další požadavky
- Talentové předpoklady.
- Dobrá orientace v dějinách kultury a divadla.
- Schopnost koncepčního uvažování.
- Kreativita.
Literatura
D. Bablet: Scénícká revoluce 20. st.
K. Braun: Divadelní prostor
P. Brook: Prázdný prostor
P. Brook: Pohyblivý bod
F. Groh: Řecké divadlo
V. Hofman: 30 let práce v divadle pro české jeviště
J. Honzl: Sláva a bída divadel
V. Jindra: Scénografické principy
J. Pokorný: Složky divadelní
P. Pörtner: Experimentální divadlo
V. Ptáčková: Česká scénografie 20. st.
V. Ptáčková: Zrcadlo světového divadla
J. Svoboda: Magie divadelního prostoru
Vitruvius: Antické divadlo
O. Zich: Estetika dramatického umění
Časopisy - Interscéna, Scénografie (DÚ), Acta scaenografie 1937-1950
Studie J. Frejky, E. F. Buriana, J. Honzla
Hodnoticí metody a kritéria
- Kredity jsou uděleny na základě klauzurní práce a vypracování a obhajobě bakalářské práce.
- Během semestru je vyžadována samostatná práce v ateliérech a minimálně 80% účast na konzultacích (seminářích).
Poznámka
Inspirační zdroje: Dog Troep, Teatro Liberto di Roma, Bread and Puppet Theatre.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scénografie (B.A.) (Povinné předměty hlavní)