Zvukový design 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Semestr |
---|---|---|---|---|
203ZVD2 | zkouška | 6 | 80 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 90 až 120 hodin domácí příprava |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
V druhém semestru je výuka zvukového designu zaměřena na specifické žánry scénického umění (pohybové a tanečním divadlo, hudební divadlo, loutkového a činoherního, sound art, zvuková scénografie)), ale dostává se i mimo divadelní prostor (exteriér, site-specific). Studující tak prohlubují své znalosti a dovednosti v oblasti scénického zvukového designu a učí se vybírat technické a umělecké prostředky podle potřeb a možností projektu. V tomto semestru jsou také motivováni ke spolupráci se studenty jiných oborů (například KALD, Nonverbální divadlo nebo operní režie na HAMU).
Teoretická část výuky se zabývá především metodologií práce ve specifických oblastech živého umění a do hloubky rozvíjí témata zpracovaná v rámci společných modulů. Praktická část výuky opět probíhá formou mikro-cvičení s okamžitou zpětnou vazbou.
Letní semestr I
MODUL 1 – Vnoření – Společný modul
- Úvod do témat semestru
- Praktické cvičení – prostorová instalace s prvkem živé akce/performance. Konkrétní téma, tvůrčí impulzy od studentů (v rámci přípravy na tento modul). Možná spolupráce s externím lektorem.
- Zpětná vazba, shrnutí
MODUL 2 – Rytmus, pohyb, intenzita – Samostatný modul
- Teoretický úvod – Práce s prostorem a časem v různých žánrech zvukového designu, zvuk a tělo (objekt, loutka, prostor), zvuk ve fotografii a filmu; obraz a zvuk 1; sound art
- Host(é) (zvukový designér, skladatel scénické hudby z oblasti loutkového, činoherního, tanečního divadla), tvorba a práce ve zvukovém studiu DAMU
- Mikro cvičení (světlo a tělo, světlo a hudba, zvuková improvizace)
- Zpětná vazba, shrnutí, závěr
- Zadání domácí přípravy na další modul (rešerše, četba)
MODUL 3 – Interakce – Společný modul
- Práce v plenéru. Krajina, prostředí, atmosférické jevy, přírodní zvuky a sound art; záznam zvuku v plenéru; ozvučení
- Analýza, zpětná vazba a závěr
MODUL 4 – Prostor, barva, materiál – Samostatný modul
- Teoretický úvod, detailní pohled na práci v prostoru a na interakci výšky, barvy, intenzity zvuku a času ve vztahu k prostoru. Fenomén ticha v kompozici – principy pomlk, pauz, fermat v interakci s hladinou intenzity zvuku v toku scénického díla – vnímání zvuku v situaci světlo, tma.
- Mikro cvičení (světlo, tma, kontrast – interakce času, prostoru a ticha)
- Zpětná vazba, shrnutí, závěr
- Zadání domácí přípravy na další modul (rešerše, četba)
MODUL 5 – Příběh – Společný modul
- Praktické cvičení velkého formátu, zpracování konkrétního tématu (rešerše, společná tvorba koncepce, realizace)
- Analýza, zpětná vazba a závěr
MODUL 6 – Od imaginace k prezentaci – Samostatný modul
- Teoretický úvod – příprava a prezentace site-specific projektů a instalací – principy ozvučení nedivadelního prostoru; aplikace poznatků z předmětu Dramaturgie prostoru
- Mikro cvičení
- Zpětná vazba, shrnutí, závěr
MODUL 7 – Závěrečný společný modul
- Prezentace všech průběžných společných úkol
Výsledky učení
Základní znalosti a dovednosti nutné k vytvoření návrhu scénického zvukového designu v různých žánrech (činohra, loutky, taneční divadlo, opera, site-specific). Schopnost samostatné práce v rámci tvůrčího týmu. Prohloubení znalosti zvuku jako média z hlediska jeho fyzikálních i kulturních aspektů.
Předpoklady a další požadavky
Literatura
Výuka bude probíhat v prostoru vybaveném zvukovou, světelnou a projekční technikou a ve Zvukovém studiu DAMU, jejichž využití bude vždy přizpůsobeno konkrétnímu úkolu. Dále bude postupně vytvářená knihovna materiálů pro účely výuky i praktické práce. Předpokládá se, že k vypracování některých úkolů budou studenti využívat vlastní počítače se studentskými licencemi potřebných programů.
Multimediální, dostupné v online prostředí, psaný text, grafy, fotografie, video ukázky, audio ukázky, aktuální audiovizuální materiál, odkazy na odbornou literaturu.
DEIORIO, Victoria. The Afrt Of Theatrical Sound Design, Methuen Drama 2018, 240 stran. ISBN 978-1474257794
FARNELL, Andy. Designing sound. Cambridge, Mass: MIT Press, c2010. 664 p.
Roginska, Agnieszka, Geluso, Paul: Immersive Sound: The Art and Science of Binaural and Multi-Channel Audio. by Routledge, 2017; ISBN 978-11-3890-000-4.
KAYE, Deena a LEBRECHT, James. Sound and music for the theatre: the art and technique of design. 2nd ed. Boston: Focal Press, ©2000. xix, 268 s. ISBN 0-240-80371-X
VRZAL, Martin. Střih záznamu hudby. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2007. 103 s. : Akustická knihovna Zvukového studia Hudební fakulty AMU; sv. 7. ISBN 978-80-7331-114-8 (brož.) 1 CD.
OTČENÁŠEK, Zdeněk. O subjektivním hodnocení zvuku. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2008. 141 s. Akustická knihovna Zvukového studia Hudební fakulty AMU; 8. ISBN 978-80-7331-113-1 (brož.)
PETR, Jan. Jevištní technologie v 21. století. Vydání první. Brno: JAMU, 2022. 342 stran. ISBN 978-80-7460-197-2.
BLÁHA, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. 3., upr. vyd. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2014. 153 s. ISBN 978-80-7331-303-6.
KOLEGAR, Jan. Historie scénických technologií. 2. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011. 68 s., 136 s. obr. příl. ISBN 978-80-86928-94-4.
PEJCHA, Jiří a ŠKUBAL, Jan. Zvuk v divadle: učební texty pro výuku předmětu Základy scénického zvuku. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2005. 86 s. ISBN 80-86928-01-2. Zvuk v divadle Škubal
SYROVÝ, Václav a GUŠTAR, Milan. Malý slovník základních pojmů z hudební akustiky a hudební elektroniky. 3. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze (Nakladatelství AMU), 2016. 121 stran. ISBN 978-80-7331-383-8.
SYROVÝ, Václav. Hudební zvuk: příspěvek k teorii zvukové tvorby. 2., dopl. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2014. 317 s. Akustická knihovna Zvukového studia Hudební fakulty AMU; 9. ISBN 978-80-7331-323-4.
KOTRUBENKO, Viktor. Tajemství syntezátorů, Praha Editio Supraphon 1987, 147 stran. ISBN: 09/22 02-044-88
TEOCHARISOVÁ, Vanda. Sound Design, Muzikus 2009, 112 stran + CD. ISBN 978-80-8625-353-4
KOŠUT, Michal. Kapitoly z hudebních forem, Muni PRESS 2019, 88 stran. ISBN 9788021093294
Mrkvička, Luboš. Barva a souzvuk, Praha: TRIGA 2008, ISBN 978-80-904266-1-0
JANEČEK, Karel. Tektonika, Praha Editio Supraphon 1968, 244 stran.
JANEČEK, Karel. Hudební formy, Praha: SNKLHU 1955, 490 stran.
JANEČEK, Karel. Harmonie rozborem, Praha Editio Supraphon 1982, 216 stran
KLÍMA, Miloslav a kolektiv autorů. Divadlo a interakce série 1-11, Pražská scéna, AMU Divadelní fakulta 2006-2018
RATAJ, Michal. Zvukoprostor prostorozvuk, NAMU 2018, 242 stran. ISBN 978-80-7331-485-9
RATAJ, Michal, Electronic ,music today: Where are we gouing and what ar we doing, JAMU 2014,126 stran. ISBN 978-80-7460-071-5
Hodnoticí metody a kritéria
Docházka 80 % průběžné praktické výstupy a jejich závěrečná prezentace v rámci klauzurní výstavy. Studující budou prezentovat semestrální výstupy v jeden společný, předem stanovený termín, prostředky dle svého výběru. První den výstavy proběhne hodnocení prací, poté by měly zůstat několik následujících dní k nahlédnutí zájemcům
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje