Divadlo pro děti a dětský divák
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205DPDE | zkouška | 2 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Kateřina SCHWARZOVÁ, Michaela VÁŇOVÁ
Obsah
Obsahem předmětu je analýza zhlédnutých představení z pohledu divadelních prostředků a z pohledu specifik dětského diváka, společné formulování kritérií hodnocení dramatických děl pro děti a mládež, seznámení s různými typy dětského divadla a možnostmi pedagogické práce a reflexe, sdílení a analýza vlastních diváckých i autorských zkušeností.
Cílem předmětu je zformulovat si specifika divadla pro děti a mládež a kritéria hodnocení dramatických děl pro děti a mládež, orientovat se v různých typech divadla pro děti a mládež, zamýšlet se nad pedagogickými aspekty divadla pro děti a mládež, seznámit s odbornou literaturou.
Tematické okruhy:
- Vlastní divácké i autorské zkušeností s divadlem pro děti a mládež, specifika divadla pro děti a mládež.
- Texty divadla pro děti a mládež.
- Typy divadla pro děti a mládež.
- Divácká cílová skupina, divadelní představení pro různé věkové skupiny, divadelní představení pro školky a školy, pro rodiny s dětmi, ve specifickém prostoru.
- Divácká reflexe.
- Kritéria hodnocení divadla pro děti a mládež.
- Analýza zhlédnutých představení z pohledu divadelních prostředků a z pohledu působení na diváka.
- Možnosti pedagogické práce před návštěvou divadelního představení a po něm, pedagogická reflexe divácké skupiny.
- Současný stav divadla pro děti a mládež.
Výsledky učení
Student:
- zná významné aktuální inscenace divadlo pro děti/divadla hraného dětmi;
- analyzuje dramatický text divadla pro děti a mládež;
- analyzuje divadelní představení divadla pro děti a mládež z pohledu divadelních prostředků a z pohledu působení na diváka;
- navrhuje pedagogické činnosti vztahující se k návštěvě divadelního představení;
- reflektuje působení divadelního představení na dětského diváka.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- MACHKOVÁ, Eva. Mezi skutečností a snem: kapitoly z poetiky pohádkové hry. 1. vyd. Praha: KANT, 2013. 223 s. Disk. Velká řada; sv. 23. ISBN 978-80-7437-101-
- MARUŠÁK, Radek. Chodíme s dětmi do divadla. In BERAN, Vít a Hana KASÍKOVÁ, ed. Raadce učitele. 2. Praha: Raabe, 2000-. Nahlížet - nacházet. ISBN 80-86307-06-9. ISSN 1801-8289.
- PANOVOVÁ, Oľga. Cesty detskej literatúry na javisko. Bratislava: Mladé letá, 1989. 136 s. ISBN 80-06-00149-9.
- ŠMAHELOVÁ, Hana. Návraty a proměny: Literární adaptace lidových pohádek. Praha: Albatros, 1989. 240 s.
- URBANOVÁ, Alena. Mýtus divadla pro děti. Praha: ARTAMA, 1993. 68 s. ISBN 80-7068-063-6.
- RICHTER, Luděk. Literatura, divadlo a my: převod literárního díla do loutkového divadla. Praha: ÚKVČ, 1985. 136 s.
- RICHTER, Luděk. Od pohádky-- --k pohádce: (od literatury k divadlu). Vyd. 1. Praha: Dobré divadlo dětem, 2004. 95 s. ISBN 80-902975-4-4.
- RICHTER, Luděk. Pohádka-- --a divadlo. Vyd. 1. Praha: Dobré divadlo dětem, 2004. 94 s. ISBN 80-902975-2-8.
- VÁŇOVÁ, Michaela. Se třídou do divadla. Praha, 2017. Bakalářská práce. Akademie múzických umění. Divadelní fakulta. Katedra výchovné dramatiky.
- Tvořivá dramatika. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1990-. ISSN 1211-8001. Dostupné také z: http://www.drama.cz/periodika/td_obsah.html.
Doporučená literatura:
- BETTELHEIM, Bruno. Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000. 335 s. Edice 21, sv. 14. ISBN 80-7106-290-1.
- MACHKOVÁ, Eva. Volba literární látky pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. Praha: Akademie múzických umění. Divadelní fakulta. Katedra výchovné dramatiky, 2000. 126 s. ISBN 80-7331-013-9.
- MACHKOVÁ, Eva. O sani s mnoha hlavami: Dramaturgie a dramatika dětského divadla. Praha: Pražské kulturní středisko, 1990. 58 s. Sešity dramatické výchovy, sv. 8. ISBN 80-85040-05-0.
- PROPP, Vladimir Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. Vyd. tohoto souboru 1. Přeložili Miroslav ČERVENKA, Marcela PITTERMANNOVÁ a Hana ŠMAHELOVÁ. Jinočany: H & H, 1999. 362 s. ISBN 80-86022-16-1.
- SIROVÁTKA, Oldřich. Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře. V Brně: Ústav pro etnografii a folkloristiku AV ČR, 1998. 183 s. ISBN 80-85010-06-2.
- URBANOVÁ, Alena. Popelka divadla pro děti: o dramaturgii amatérského divadla dospělých pro děti: met. materiál. Čes. Budějovice: Kraj. kult. středisko, 1986. 106 s.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě aktivní účasti na seminářích a vypracování písemné závěrečné práce.
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 17:30–19:00 | Michaela VÁŇOVÁ Kateřina SCHWARZOVÁ |
Zasedací místnost Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova dvouleté prezenční magisterské (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)