Divadlo v kontextu vývoje západní kultury I. 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207DZA1 | zkouška | 3 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Předmět v sobě propojí formu přednášky a semináře. Výuka je členěna do několika širších bloků, které se věnují nejdůležitějším epochám ve vývoji divadla a dramatu. Jednotlivé bloky jsou vybrány a strukturovány tak, aby studenti získali jednak dostatečný faktografický a historický (případně filozofický) náhled na danou epochu, který má posléze pomoct v dalším myšlení o divadle, aby byli schopni sami uvažovat v souvislostech, chápali kontinuitu vývoje dějin divadla. Každý blok je koncipován tak, aby v daném časovém horizontu (souhrnně cca 4-5 vyučovacích hodin) směřoval od obecnějšího výkladu k praktické analýze vybraného díla, která má pomoci pochopit specifika konkrétního období, ale měl by být i zkušeností jak pracovat s dramatickým textem.
Cílem předmětu je nabídnout studentům dostatečnou myšlenkovou základnu, orientaci v historickém a kulturním kontextu a také jistou formu praktické zkušenosti s dramatickým textem a případně dalšími prameny, aby byli schopni dále v dalším ročníku v rámci předmětů Dějiny divadla v kontextu západní kultury II. 1 a 2, zvládnout systém tematizovaných bloků, které budou vyžadovat připravenost, povědomí, schopnost přesahového uvažování nejen v historických, ale i současných souvislostech divadla.
Tematické bloky:
I. Antika:
- Řecké divadlo: charakteristika epochy, antické myšlení, mytologie, rituální podstata divadla, divadlo jako náboženský obřad, inscenační konvence, divadelní prostor, divadelní slavnosti).
- Řecká tragédie a komedie: Aristotelova Poetika jako první teorie dramatu, vývoj řecké tragédie od Aischyla po Euripida, Aristofanes a jeho „politická“ stará attická komedie /Texty na analýzu: Sofokles: Král Oidipus, Aristofanes: Žáby.
- Římské divadlo: koncept divadla jako zábavy a řecký vzor, inscenační konvence, římské žánry mimus, pantomimus/ Texty na analýzu: Seneca: Faidra, Plautus: Komedie o strašidle.
II. Středověk:
- Dva póly středověkého divadla: náboženské a světské (charakteristika, autoři, žánry mystérium, pašiová hra, fraška, sottie).
- Moralita jako žánr na rozhraní světského a náboženského/Texty na analýzu: Everyman, Odsouzení hostiny.
III. Renesance:
- Úvod: charakteristika epochy, vynález perspektivy, divadelní architektura, Italská eenesance od comedie erudity ke commedii dell´arte.
- Alžbětinské divadlo (zdroje, charakteristika, inscenační konvence).
- Shakespeare a jeho divadelní jazyk (charakteristika tvorby, žánrové členění).
- Shakespearova tragédie a komedie/ Texty na analýzu: Hamlet a Sen noci svatojánské.
IV. Baroko:
- Španělské divadlo zlatého věku (charakteristika epochy, žánry, autoři).
- Proměny barokního divadla (scénografie, architektura)
V. Klasicismus
- reakce na baroko, tři jednoty, klasicistní tragédie
VI. Osvícenství
- Charakteristika epochy, od Sturm und Drang k výmarskému klasicismu: hnutí a jeho zdroje, vývoj dramatiky Goetha a Schillera.
Výsledky učení
- Student je schopen samostatně pracovat se zadanou povinnou literaturou.
- Student dokáže pojmenovat konkrétní historické epochy ve vývoji dějin divadla, proměny dramatického textu a inscenační praxe.
- Student dokáže vyložit reprezentativní díla a charakterizovat jejich specifické rysy, případně zhodnotit jejich aktualizační potenciál.
- Student prokáže schopnost vnímat dobový stav divadelního umění i v souvislosti se současnou podobou divadla a v rámci svého konkrétního oboru studia.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné k zapsání tohoto předmětu.
Literatura
Dějiny divadla v kontextu západní kultury I.I.
Povinná literatura:
BOHADLOVÁ, Kateřina. Flaminio Scala a jeho Il Teatro delle Favole rappresentative v zrcadle doby: morfologická analýza Scalových scénářů podle metody V. J. Proppa. Praha: Istituto Italiano di Cultura Libri, 2005. ISBN 80-239- 5410-5.
BROCKETT, Oscar Gross. Dějiny divadla. Praha: Nakladatelství Lidové noviny Institut umění - Divadelní ústav, 2008. ISBN 978-80-7106-576-0. (příslušné kapitoly)
BŽOCHOVÁ-WILD, Jana. Úvod do shakespearovského divadla. Bratislava: Divadelný ústav Kalligram, 1999. ISBN 80-88987-11-3.
CARLSON, Marvin A. Dejiny divadelných teórií. Bratislava: Divadelný ústav, 2006. ISBN 80-88987- 23-7. (příslušné kapitoly)
DUNTON-DOWNER, Leslie. Shakespeare a jeho svět. Praha: Euromedia Group - Ikar, 2006. ISBN 80-249-0738-0. (příslušné kapitoly)
FISCHER-LICHTE, Erika. Dejiny drámy: epochy identity v divadle od antiky po súčasnosť. Bratislava: Divadelný ústav, 2003. ISBN 80-88987-47-4. (příslušné kapitoly)
JURKOWSKI, Henryk. Proměny ikonosféry: vizuální kontext divadelního umění. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2010. ISBN 978-80-7331-189-6. (příslušné kapitoly)
MIKEŠ, Vladimír. Divadlo francouzského baroka. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2001. ISBN 80-85883-91-0.
MIKEŠ, Vladimír. Divadlo španělského zlatého věku. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2012. ISBN 978-80-7331-258-9.
STEHLÍKOVÁ, Eva. Řecké divadlo klasické doby. Praha: Ústav pro klasická studia Československé akademie věd, 1991. ISBN 80-901084-0-7.
Doporučená literatura:
BOHADLOVÁ, Kateřina. Giovan Battista Andreini: Dvě komedie v komedii. IN Divadelní revue. -- 0862-5409. -- Roč. 26, č. 2 (2015), s. 107-128.
KRATOCHVÍL, Zdeněk. Ze světa komedie dell´arte. 2., přeprac. vyd., (v Panoramě 1. vyd.) Praha: Panorama, 1987 584 s
SARKISSIAN, Alena. Být hercem: řečtí thespidové od 5. století před Kristem do nástupu helénismu. IN: Divadelní revue, Roč. 28, č. 1 (2017), s. 7-26.
SARKISSIAN, Alena. Být hercem: řečtí thespidové od 5. století před Kristem do nástupu helénismu. IN: Divadelní revue, Roč. 28, č. 1 (2017), s. 7-26.
STEHLÍKOVÁ, Eva. Římské divadlo. 1.vyd. Praha: Koniasch Latin Press, 1993
VERNANT, Jean-Pierre. Napětí a ambivalence v řecké tragédii. IN: Svět a divadlo. Roč. [3], č. 6 (1992), s. 27-38 Doporučená literatura: Alžbětinské drama (I-III.) Odeon
Hry
Pozn. 1. Je možné zvolit i jiné vydání nebo překlady her
Pozn. 2. Při autorech Moliére, Euripides je povinný minimálně jeden titul. Z her Shakespeara jsou povinné tři tituly (tragédie, komedie, romance).
AISCHYLOS. Oresteia. Praha: Artur, 2014. 242 s. Edice D ; sv. 115. ISBN 978-80-7483-021-1
ANONYM. Everyman: Kdokoli. Divadelní revue 8, 1997, č. 4, s. 79-104.
ARISTOFANÉS. Žáby, Praha: Melantrich, 1940.
CALDERÓN. Život je sen. In: Život je sen Lékař své cti / Pedro Calderón de la Barca 1. vyd. Praha : Artur, 2008 978-80-86216-99-7 s. 7-118
EURIPIDES, Hippolytos. In: Antické tragédie 1. vyd. Praha : Odeon, 1970 S. 485-549.
EURIPIDÉS, Médeia. vyd. 1. v nakl. ARTUR. Praha: ARTUR, 2010. 67 s. Edice D ; sv. 67. ISBN 978-80-87128-37-4.
MACHIAVELLI, Niccolò. Mandragora. Vyd. 2., v nakl. Artur 1. Praha: Artur, 2006. 67 s. ISBN 80-86216- 79-9.
MARLOWE, Christopher. Tragická historie o doktoru Faustovi. IN LUKEŠ, Milan, ed a BEJBLÍK, Alois, ed a HORNÁT, Jaroslav, ed. Alžbětinské divadlo. I, Shakespearovi předchůdci. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1978. 358 s. :
MOLIÈRE, 1622-1673. Tartuffe. V tomto překladu vyd. 1. Praha: ARTUR, 2006. 92 s. Edice D ; sv. 30. ISBN 80-86216-73-X.
MOLIÈRE, Don Juan. Praha: Odeon, 1973. 227 s. Světová četba ; sv. 440.
RACINE, Jean. Faidra : veršovaná tragédie o 5 dějstvích. 1. vyd. tohoto překladu. Praha: Orbis, 1960. 81 s.
SENECA. Faidra. Praha: Artur, 2011. ISBN 978-80-87-128-58-9.
SHAKESPEARE, William. Hamlet. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1819-9.
SHAKESPEARE, William. Sen noci svatojánské. Brno: Atlantis, 2013. ISBN 978-80-7108-341-2.
SHAKESPEARE, William. Romeo a Julie. vyd. 1. v nakl. ARTUR. Praha: Artur, 2010. 156 s. Edice D ; sv. 74. ISBN 978-80-87128-46-6.
SHAKESPEARE, William. Bouře. Vyd. 2. Brno: Atlantis, 2007. 105 s. ISBN 978-80-7108-288-0.
SHAKESPEARE, William. Richard III. V nakladatelství Artur vydání první. Praha: Artur, 2020. 180 stran Edice D ; sv. 153. ISBN 978-80-7483-135-5.
SOFOKLÉS, Král Oidipús. Praha: Artur, 2010. ISBN 978-80-87128-34-3.
Hodnoticí metody a kritéria
- Klasifikace a udělení kreditů jsou podmíněny absolvováním písemné zkoušky z probraných témat, a ověřují zvládnutí látky na úrovni, na které byla přednášená. Úspěšné absolvování předmětu závisí na samostatné studijní přípravě a pravidelné a aktivní účasti na přednáškách.
- Otázky v testu vycházejí z přednášek, literatury a materiálů od pedagogů
Opravný termín proběhne ve formě ústní zkoušky.
Poznámka
Harmonogram na ZS 2020/2021 zde:
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 09:00–10:30 | Eva KYSELOVÁ | Posluchárna - Hallerův sál Karlova 26, Praha 1 |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Taneční věda (Bc) (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Nonverbální divadlo (Bc) - od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Obor Nonverbální divadlo (Bc) - platný pro studenty zapsané v ak.r. 2021/22 a dříve (končí 2024) (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (Povinné předměty)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku - 2leté (M.A.) (Povinně volitelné předměty)
- HATP - Autorské herectví (M.A.) (Povinně volitelné předměty)
- HATP - Autorská tvorba a psychosomatika (M.A.) (Povinně volitelné předměty)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (Povinné předměty)
- Scénografie - kostým a maska (M.A.) (Volitelné předměty)
- Scénografie (B.A.) (Volitelné předměty)
- Scénografie (B.A.) (Povinné předměty)
- Scénografie - Divadelní scénografie (M.A.) (Volitelné předměty)
- Scénografie - Kostým a maska (M.A.) (Volitelné předměty)
- Scénografie (M.A.) (Volitelné předměty)
- Herectví alternativního a loutkového divadla (B.A.) (Povinné předměty)
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (Povinné předměty)
- Scénografie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (Povinné předměty)
- Scénografie alternativního a loutkového divadla (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Herectví alternativního a loutkového divadla (B.A.) (Povinné předměty)
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (Povinné předměty)
- Dramatická výchova - tříleté prezenční (B.A.) (Povinné předměty)
- Dramatická výchova bakalářské prezenční (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Produkce (B.A.) (Povinné předměty)
- Produkce (B.A.) (Povinné předměty)
- Produkce - Management umění (M.A.) (Povinně volitelné předměty)
- Produkce - Producentství (M.A.) (Povinně volitelné předměty)
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Teorie a kritika (B.A.) (Povinné předměty, Volitelné předměty)