Oborová didaktika filmové výchovy 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
300ODFV2 zkouška 2 30 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 28 až 38 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Rudolf ADLER, Jiří FOREJT

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Rudolf ADLER, Jiří FOREJT, Lucie HLAVICOVÁ

Obsah

V předmětu „Oborová didaktika filmové výchovy II“ budou studenti seznamováni s dalšími možnostmi utváření oborových metod, technik a průpravných cvičení. Principy didaktických transformací budou ve vztahu k filmovému umění uplatňovány opět ve čtyřech oblastech: produkci, recepci, reflexi a medialitě. Vyučovaný předmět prohlubuje znalosti studentů získaných v „Oborové didaktice filmové výchovy I“. Soustředí se přitom na využití filmového rozboru v pedagogickém procesu, metodiku strukturování filmové projekce pro pedagogické cíle, transponování realizačních postupů filmové tvorby do filmově-výchovného kontextu a využití mediální identity filmového umění v oblasti didaktiky. Semináře budou převážně probíhat formou praktických ilustrací didaktických principů, do kterých se budou studentky a studenti zapojovat jako účastníci i spolutvůrci.

Semináře budou realizovány formou tandemové výuky tak, aby součástí každé lekce byl lektor s pedagogickým vzděláním a praxí a specialista na oblast oborové didaktiky filmové a audiovizuální výchovy.

Výsledky učení

Student/ka je veden/a k prohlubování znalostí získaných v tvorbě původních metod a technik filmově-výchovné práce a samostatnému uvažování při transformaci svých profesních zkušeností do didaktického kontextu. Student/ka dostává příležitost promýšlet možnosti didaktických transformací v různých pedagogických situací, prohlubuje svou zkušenost s elementárními oborovými metodami a technikami, rozvíjí je do komplexnějších a strukturovaných didaktických celků.

Studující:

• kompilují učební celky na základě osvojení principů pedagogického plánování: přípravy, realizace, vyhodnocení a reflexe

• zpracovávají vlastní pedagogickou přípravu na základě znalosti oborových metodických zvyklostí

• orientují se v oborových metodách a technikách, které reprezentují různé výukové postupy od skupinové práce, tvůrčích aktivit, recepčních a analytických cvičení, až po individuální vedení žáků při práci na jejich vlastních tvůrčích projektech

• v pedagogické práci kreativně využívají digitální technologie

• modulují výuku na základě prostorových a časových kapacit

• využívají didaktické pomůcky specifické pro obor F/AV od digitálních záznamových zařízení, projekčních technologií, přes postprodukční software. Do své pedagogické práce jsou schopni integrovat také pomůcky derivované z období tzv. „analogové kinematografie“ (klasické filmové projektory, laterna magika, camera obscura, analogový fotoaparát atp.)

• dokáží na základě detailní znalosti oborových východisek charakterizovat vzdělávací cíle výuky oboru/předmětu, a aktivně spolupracovat na tvorbě výukových celků na úrovni školních vzdělávacích plánů

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

Jiří Forejt. Filmová výchova: úvod do oborového hledání. Disertační práce. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Filmová a televizní fakulta, 2022.

Lucie Hlavicová. Markéta Vondřášková. Metodika Filmové/Audiovizuální výchovy. Certifikovaná metodika. Praha: NIPOS, 2023.

Barbora Holubová. Didaktika Filmové a audiovizuální výchovy. Disertační práce. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2021.

Alexandra F. Lipovská. Soudobé snahy o prosazení filmové/audiovizuální výchovy ve všeobecném vzdělávání. Bakalářská práce. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2012.

Rudolf Adler – Markéta Pastorová – Barbora Holubová – Jiří Myslík – Jarmila Šlaisová. Podkladová studie: Filmová/audiovizuální výchova. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2019.

Rudolf Adler. Vzdělávací obsah Filmová/Audiovizuální výchova. In: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a gymnázia [online]. 2008 [cit. 25. 1. 2023] Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/k/film/10785/FILMOVAAUDIOVIZUALNI-VYCHOVA-PROC-A-JAK.html?rate=4.

Alain Bergala. The Cinema Hypothesis: Teaching Cinema in the Classroom and Beyond. Wien: Synema, 2016.

Irina Ulrychová. Drama a příběh. Praha: NAMU, 2016.

Eva Machková. Metodika dramatické výchovy. Praha: NIPOS, 2020.

Radek Marušák. Literatura v akci: metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. Praha: NAMU, 2017.

Hodnoticí metody a kritéria

Předmět je zakončen zkouškou, jejíž součástí je prezentace výukových konceptů s využitím oborových metod a technik F/AV.

Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2023/2024:

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
01.03.2024 10:00–13:30 Jiří FOREJT
Rudolf ADLER
Učebna 2 (FAMU)
Lažanský palác
paralelka 1
16.03.2024 10:00–18:00 Jiří FOREJT
Rudolf ADLER
Učebna 2 (FAMU)
Lažanský palác
paralelka 1
12.04.2024 10:00–13:30 Jiří FOREJT
Rudolf ADLER
Učebna 2 (FAMU)
Lažanský palác
paralelka 1
26.04.2024 10:00–13:30 Jiří FOREJT
Rudolf ADLER
Učebna 2 (FAMU)
Lažanský palác
paralelka 1
10.05.2024 10:00–13:30 Jiří FOREJT
Rudolf ADLER
Učebna 2 (FAMU)
Lažanský palác
paralelka 1
24.05.2024 10:00–13:30 Jiří FOREJT
Rudolf ADLER
Učebna 2 (FAMU)
Lažanský palác
paralelka 1

Předmět je součástí následujících studijních plánů