Konference Dokumentární tvorba mezi Prahou, Zlínem a Bratislavou

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
303MKONF zápočet 1 24 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 7 až 12 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Alice RŮŽIČKOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Alice RŮŽIČKOVÁ

Obsah

PONĚŠICKÁ AMERICKÁ NOC

„…film je ovel’a harmonickejší ako život, tvrdí, nepozná zastavenia, nepozná mŕtvy čas, všetko v ňom napreduje ako v nočnom vlaku. Alexander pri inej príležitosti poukáže na dal’ší rozdiel: film je ucelený, rozpráva súvislý príbeh, zatial’ čo život, a to najmä život pri nakrúcaní filmu, sa skladá z fragmentárnych scén.“ Takto filozof Miroslav Marcelli parafrázuje slova postavy Alexandra z Truffautovy Americké noci, která je filmem o natáčení filmu. Marcelliho text “Film o filme, film vo filme” vyšel ve sborníku “Hranice (ve) filmu” (1) pojmenovaném podle stejnojmenné konference, která se v říjnu roku 1998 uskutečnila v areálu AMU v Poněšicích. Právě zde se odehrálo jedno z prvních setkání českých a slovenských škol se zaměřením na filmovou teorii, které jsem měl i jako teoretik laik příležitost se s příspěvkem “Od díla k dění! Smrt dokumentárnímu filmu! Ať žije film!” také zúčastnit.

Z těchto filmologických konferencí se stala dodnes trvající tradice a věřím, že stejně tak by tomu mohlo být i v případě prvního poněšického ročníku setkání FAMU (Katedra dokumentární tvorby), FMK UTB ve Zlíně (ateliér Audiovizuální tvorba) a VŠMU (Ateliér dokumentárnej tvorby) s tím, že organizace a místa srazu se budou podle lokalit škol průběžně střídat a že výhledově může dojít i k rozšíření zúčastněných institucí, a to třeba také v rámci dalších středoevropských zemí. Pětadvacet let trvající filmologické konference jsou totiž potvrzením potřeby a smysluplnosti toho potkávat se, seznamovat se, společně myslet a inspirovat se napříč hranicemi generačními, estetickými, institucionálními, státními, světonázorovými. Nabyté podněty se mohou v budoucnosti projevit nejen ve vztahu k autorské imaginaci, ale také z hlediska přátelství a samotné realizace filmů, jak nás o tom mimo jiné přesvědčuje tak plodná historická i současná spolupráce mezi českou a slovenskou kinematografií, k níž dochází na nejrůznějších osobních, producentských, profesních a institucionálních úrovních.

Uvedený Marcelliho citát můžeme vnímat jako ohraničení mentální konstelace naší tentokrát dokumentaristické seance. Prostřednictvím debat nad hotovými i rozpracovanými studentskými filmy budeme opět napříč zmíněnými hranicemi oscilovat mezi životem v řádu díla a mezi společně prožívanými okamžiky: život ve filmu a film v životě. Technika americké noci jako natáčení ve dne, jehož výsledkem je noc: symbióza každodennosti s autorskou perspektivou.

Rámec naší první tvůrčí konference (30. 9. – 2. 10. 2022) přitom tvoří téma výuky filmu akcentované snímkem o přijímacím procesu na filmovou školu La Fémis „Přijímačky“ (2016) francouzské režisérky Claire Simon, s níž budeme mít příležitost vést po projekci on-line rozhovor. Ten ostatně mezi sebou povedeme průběžně po celé tři dny, a to také v podobě výměny zkušeností s tím, jak výuka filmu na té které škole probíhá.

K možnému dosahu třeba i naší dokumentaristické akce se opět v Poněšicích roku 1998 vyjádřil filozof Miroslav Petříček. Ten tehdy promýšlel hranici také jako jev utvářený daným jednáním neboli v podobě – například poněšické události: zjednodušeně řečeno, naše hranice se nacházejí tam, kam dokážeme dojít. Přičemž při události společné jsem vždy závislý i na ostatních. Nemám to jen ve svých nohou, jde i o „baťovky“ těch druhých. Míra a podoba participace každého z nás ovlivní to, jestli a o kolik se hranice našich akademických i tvůrčích možností díky poněšické dílně posunou. Konec konference je jako každý konec smrtí svého druhu, ale jak uvádí Petříček, gesto se může „odloučit od gestikulujícího člověka a utkvět v paměti“ a může se jednat jak o naše gesto vůči ostatním, tak naopak.

Z logiky našeho setkání jako scénosledu prezentovaných projekcí – neboli jakýchsi kapitol – rovněž vyplývá, že bude záviset na každém účastníkovi, k jaké syntéze následně dospěje. Estetik Vlastimil Zuska na zmíněné poněšické konferenci hovořil o tom, že každá událost je vždy společenstvím událostí a toto východisko rozvedl prostřednictvím struktury povídkového filmu jako výzvy v podobě několika filmů v jednom: „…povídkový film jako celek je příběhem, který je třeba ještě odvyprávět, který hledá vypravěče v průběhu svého odvíjení, který hledá syntézu heterogenního, ´scelující´ vyprávění, usiluje o ´kontrast v rámci identity´, což je Whiteheadova definice krásy.“

Zde uvedené odkazy k teorii není třeba vnímat jako snahu dělat z naší dokumentaristické konference – jakkoliv filmovou – vědu. Tehdejší poněšicka filmologická událost mně však utkvěla v paměti jako s naší akcí svým charakterem a místem konání spřízněné gesto, inspirativní v potřebě společně přecházet různorodé hranice. K přeshraničnímu pohybu ostatně odkazuje i zmíněná výzva ke smrti dokumentárnímu filmu a sice k pohybu přes hranici umrtvujícího principu zaznamenávat realitu. Plejáda tzv. dokumentárních filmů nás přece přesvědčuje o tom, že nejen americká noc, ale že také všední den může mít jinou než zdánlivě zjevnou podobu. A že se z filmu může stát ono Petříčkovo gesto odloučené od gestikulující všednosti. Tak vzhůru do Poněšic, za hranice všedních dní a nocí.

Jan Gogola ml. – režisér, dramaturg, pedagog FMK UTB ve Zlíně

Program konference

Pátek 30. 9. 2022

•Příjezd účastníků do UVS AMU Poněšice do 13h

•Oběd 13-14h

•Úvodní blok 14:30-16:30h – projekce filmu Le Concours (2016, 100´) a 16:30-17:30 online masterclass s režisérkou a bývalou vedoucí katedry režie FEMIS Claire Simon

•Večeře 17:30-18:30h

•Blok 1. (příspěvky AA FMK UTB) 19-22h: Pouta Svobody, Byt či nebýt, Marn – zahalená nahotou

Sobota 1. 10. 2022

•Snídaně 9-10h

•Blok 2. (příspěvky AA FMK UTB) 10-13h: Vězení dějin, Hraj kapelo hraj, Porno 2.0

•Oběd 13-14h

•Blok 3. (příspěvky KDT FAMU) 14:30-17:30h: letopis o Viktoru Taušovi, Schránky, Mýtus bez dokladu, A přece se točí, Zpráva o vědomém světě

•Večeře 17:30-18:30h

•Blok 4. (příspěvky KDT FAMU) 19-22h: Proudy, Metrosen, Serpentis, Daleká cesta za domovem

•Překvapení 22-24h

Neděle 2. 10. 2022

•Snídaně 9-10h

•Blok 5. (příspěvky ADT FTF VŠMU) 10-13h: Kinik, V plytkej vode, Hĺadanie spoločnej kompozície, Memoria, Kráčať dole, Ospalky

•Oběd 13-14h

•Blok 6. (příspěvky ADT FTF VŠMU) 14:30-17:30h: Denník princeznej, Požiarne hlásenie, Hĺadám stopu slona, Vale Tudo, Nech žije smrť

•Večeře 17:30-18:30

•Odjezd účastníků z UVS AMU Poněšice po 18:30h

Výsledky učení

Nejvýznamnější filmové školy ve společném prostoru bývalého Československa sice o sobě vědí, ale doposud chybí možnost pravidelného osobního setkávání a sdílení konkrétních tvůrčích i pedagogických zkušeností. To bychom rádi změnili a vytvořili pravidelnou platformu, která bude mít každý rok jiné účastníky (studenty a pedagogy), ale organizační rámec zůstane stejný.

Smyslem uspořádání konference je umožnit studentům i pedagogům sdílet odborné zkušenosti a poznatky v různých oblastech výzkumu i reflexe audiovize a rozvíjet jejich samostatnou badatelskou, uměleckou i pedagogickou činnost. Organizátoři – studenti samotní i akademičtí či vědecko-výzkumní pracovníci – si mohou skrze konferenci rozšířit pole vzdělávacích aktivit fakulty a rozvíjet společné myšlení nad tématy dle jejich vlastního výběru.

Předpoklady a další požadavky

žádné

Literatura

žádná

Hodnoticí metody a kritéria

100% aktivní účast na konferenci v roli organizátora, přispěvatele nebo účastníka debat

Poznámka

žádná

Další informace

Předmět lze absolvovat opakovaně

Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
28.09.2023 Alice RŮŽIČKOVÁ
28.9.-1.10., pouze pro KDT, Bánská Štiavnica paralelka 1

Rozvrh na letní semestr 2023/2024:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů