Metody uměleckého výzkumu
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
940MUV | zkouška | 4 | 6 hodiny SEMINÁŘŮ za celý akademický rok (45 minut), 96 až 116 hodin domácí příprava | česky | akademický rok |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Jindřiška BLÁHOVÁ, Tereza STEHLÍKOVÁ
Obsah
Přednášející: Dr. Tereza Stehlíková
Kontakt: tereza.stehlikova@vskk.cz
Termíny: úterý 20. 2. / 5. 3./ 19.3. / 2. 4./ 16. 4. / 30.4.
Čas: 14.00 – 17.00
Místo konání: Zasedací místnost 412, Dům u Bílého jelena (vchod přes Hartigovský palác)
Kurz je otevřený pro studenty z celé AMU a ročníků studia a bude probíhat formou seminářů a workshopu. Jeho součástí jsou i hostování zahraničních lektorů, předních osobností z oblasti uměleckého výzkumu. Důraz bude kladen na investigaci toho, co si vlastně představujeme pod pojmem (umělecký) výzkum, co znamená propojení teorie a praxe, výzkum skrz praxi, jak nejlépe klást otázky a odpovídat prostřednictvím jak teorie i praxe. Jaké metody jsou k dispozici, které jsou nejvhodnější a proč, případně jak vytvořit své vlastní metodologické přístupy. Na seminářích budou mít studenti možnost diskutovat a sdílet své výzkumné otázky a s tím spjaté metodologie, jak teoreticky, tak prakticky. Studentům bude tak poskytnut jakýsi „bezpečný prostor pro nejistotu“ (William Kentridge).
1.20. 2. 24 Co je umělecký výzkum?
2.5. 3. 24 Úvod do metod uměleckého výzkumu + představení studentských projektů a otázek
3.19. 3. 24 Úvod do metod uměleckého výzkumu – pokračovaní
4.2. 4. 24 Případové studie 1: jak přistupovat k uměleckému výzkumu. Hostem bude profesorka a umělkyně Birgitta Hosea (Zoom), která se podělí o své metody. Pracuje primárně s časovými médii - rozšířenou animací, experimentální kresbou a živou performancí - a vytváří trvalé obrazy, ztělesněné události, zážitkové instalace a krátké filmy, které rozšiřují koncept pohyblivého obrazu mimo obrazovku a do přítomného okamžiku. Její práce často vychází z výzkumu a zkoumá otázky týkající se identity, genderu a sexuality (birgittahosea.co.uk)
5.16. 4. 24 Případová studie 2: jak přistupovat k uměleckému výzkumu. Hostem bude Vincent Roumagnac (TBC), baskicko-francouzský umělec a výzkumník věnující se praxi „jeviště“ vyvíjející se prostřednictvím klimatické transformace, techno-kondicionalizace a mediální hybridizace a také spojení mezi uměním a výzkumem (https://vincentroumagnac.com/)
6.30. 4. 24 Workshop sdílení metod vedený studenty + společná reflexe, shrnutí a jak definovat další možné otázky.
Probíraná témata a přístupy:
Mapování terénu, definování správných otázek
Kritické myšlení
Transparentnost, etika, subjektivita, reflexe
Metody zkoumání
Naturalistické zkoumání: přístup pro reálné situace
„Bricoleur“: kolážový a konstrukční přístup
Akční výzkum: navržen tak, aby změnil situaci
Výsledky učení
•Uchopení klíčových aspektu a problematiky uměleckého výzkumu
•Uchopení rozsahu možností zkoumání nových metod a prístupu
•Praktická zkušenost v práci na pripadovych studiích
•Praktická zkušenost v terénu, včetne mezioborové spolupráce
•Schopnost analýzy a reflexe
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Carroll, N. (2009) On Criticism, Routledge
Bohm, D. (2004) On Dialogue, Routledge
Beshty, W. (2015) Ethics: Documents of Contemporary Art. London: MIT Press.
Deacon, D et al (2007), Researching Communications: A Practical Guide to Methods in Media and Cultural Analysis (2nd ed), Bloomsbury
Kentridge, W. (2014) Six Drawing Lessons, Harvard University Press
Barrett, E and Bolt, B (2007), Practice as Research: Approaches to Creative Arts Enquiry: London; IB Taurus
O’Leary, Z (2010), The Essential Guide to Doing Your Research Project (2nd ed), Sage
Rose, Gillian, 2000, Visual Methodologies, London: Sage
Hodnoticí metody a kritéria
Požadavky:
Účast na minimálně 5 seminářích.
Vypracování reflektivního deníku
Poznámka
Životopis pedagoga
Tereza Stehlíková je česko-britská umělkyně která pracuje napříč médii, primárně s videem a performance. Nedávno se stala vedoucí oddělení vizuálních umění na Vysoké škole kreativní komunikace v Praze. Stehlíková je držitelkou doktorátu z londýnské Royal College of Art, kde zkoumala taktilní jazyk kinematografie a momentálně je zapojena do interdisciplinárního výzkumu, kde zkoumá jak může být pohyblivý obraz použit pro komunikaci zosobněné zkušenosti a úlohu smyslů v estetickém prožitku. Je zakladatelkou Sensory Sites, mezinárodního kolektivu se sídlem v Londýně, který pořádá výstavy, instalace a výzkumné projekty, které zkoumají mnohosmyslové vnímání a tělesnou zkušenost. Práce Terezy Stehlíkové byla vystavena na různých filmových a uměleckých festivalech po celém světě. Stehlíková také pracuje na dlouhodobém uměleckém filmovém projektu 4 Generations of Women (zachycujícím vztahy napříč čtyřmi generacemi žen v její rodině), který se dostal do úzkého výběru na BFI 61 st London Film Festival Experimental Pitch, byl uveden v pražském kině Světozor a v roce 2019 byl vybrán pro samostatnou výstavu na Alchemy Film and Art Festival v britském Hawicku. Nedávno také založila nový online umělecko/filozoficko/vědecký časopis se zaměřením na smysly nazvaný TT journal https://tangibleterritory.art/
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na akademický rok 2023/24:
Rozvrh zatím není připraven