Dějiny a analýza novodobých akustických umění 4

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
101DANA4 zkouška 3 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

materialy ke studiu pro LS 2023

https://amu365-my.sharepoint.com/:u:/g/personal/michal_rataj_hamu_cz/EStn3BTBuWRIjdF9br4-_cQB66NtTyhVu59ihr5sQIlpJQ?e=ExWcFm

DANAII-2-LS2023

syllabus

13. 2. Návštěva Kunsthalle Prague s komentovanou prohlídkou

Gregor Hildebrandt: A Blink of an Eye and the Years are Behind Us

20. 2.Post-akusmatické. Uzlové body současné hudby

Radiohead, P. A. Tremblay a Arve Henriksen

četba: Post-Acousmatic Practice: Re-evaluating Schaeffer’s heritage (pdf)

27. 2.Miguel Azguime

text - sound - visual

četba: rozhovor s M. Azguimem

6. 3.Dr. Mathew Goodheart, Rensselaer Polytechnic Institute USA,

guest composer's talk

13. 3.Heiner Goebbels - Estetika absence

Mezi hudbou, divadlem a scénickou instalací

četba: Heiner Goebbels. FIGURY PSANÍ: ČERNÉ NA BÍLÉM (pdf)

20. 3NIME New Interfaces for musical expression

Laetitia Sonami, ImmogenHeap a Reactable & Björk

doporučené texty:

Problems and Prospects for Intimate Musical Control of Computers

One Knob To Rule Them All: Reductionist Interfaces for Expansionist Research

Control parameters for musical instruments: a foundation for new mappings of gesture to sound

27. 3.Michal Rataj - live concert interface

ukázky interaktivní instrumntace a gestických kontrolerů z živých koncertů

3. 4. Soundscape - Music Of The Environment

R. M. Schaffer

četba: Schafer-TheMusicOfThe Environment.

10. 4.Za radiem. Zvuk mezi prostory

Bill Fontana, Andreas Ammer, Chantal Dumas

četba: Akustické (mediální) umění: Ars acustica a myšlenka původního umění pro rozhlas – průzkum historických rámcových podmínek v Německu

17. 4.Alvin Curran: Un altro ferragosto

Polyfonie mezi akusmatickou hudbou, soundscapem a dramaty vzdáleností

24. 4.prof. Julius Fujak, UKF Nitra, SK: Priesvitné zvukové sochy (hostující přednáška)

1. 5.státní svátek

8. 5. státní svátek(náhradní výuka po vzájemné domluvě)

Výsledky učení

Více teoreticky zaměřené dvousemestrální studium se orientuje na celkový,

základní i pokročilý vhled do problematiky vztahů technologie a umění v širokém

slova smyslu, zejména pak partikulárních vztahů technologie a hudby v perspektivě

historických reálií přibližně posledních 120 let.

Silný akcent je kladen na čtení textů z oblasti rozmanitých vztahů hudby a

technologie digitálního věku a to jak z aktuální, tak historiských perspektiv.

Dalším akcentem je zorientování se v problematice probíhajících tvůrčích

i teoretických diskurzů napříč druhy a žánry, které je možné považovat za sónické.

Vedle soudobé vážné hudby v tradičním slova smyslu se jedná o vhled do světa

soundartu (zvukové instalace apod.), net-artu (digitální umění v globálních sítích) a

dalších forem současého umění, v nichž tradiční estetická i historiografická měřítka

ztrácejí svůj pojmový aparát.

Předpoklady a další požadavky

Znalosti na úrovni absolvovaného bakalářského studia

Literatura

Bude doporučena na základě vlastní práce během semestru.

Hodnoticí metody a kritéria

Zkouška na základě vypracované eseje v délce min. 10 normostran na téma spojené s diskurzem přednášky.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů