Historické kompoziční studie 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
101HIKS3 | zápočet | 3 | 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 1 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Jan DOBIÁŠ, Jan DUŠEK, Michal NEJTEK
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra skladby
Obsah
Cíl výuky:
Cílem předmětu je teoretické i praktické seznámení studenta s hudbou renesance, zvl. pak děl na sakrální texty autorů jako G.P. Palestrina a O. di Laaso. Vedle děl na sakrální texty se doporučuje věnovat také formě madrigalu reprezentovaného mistry jako G. da Venosa, L. Marenzio, C. Monteverdi. Díla jsou studována z partitur s poslechem jejich nahrávek spojených s analýzou, aby adept vstřebal styl skladeb uváděné epochy.
Tematické okruhy:
- tvorba jednohlasu - tzv. ,,cantu firmu"
- dvojhlas stejný a nestejný: 2:1, 4:1, synkopický atd. až po dvojhlasý imitační
- ricercar a motet na latinské texty, jejichž užití se přísně řídí dobovými stylovými konvencemi.
Výsledky učení
Student je schopen samostatně vytvořit dvojhlasé skladby ve stylu renesanční, především palestrinovské a lassovské vokální polyfonie – ricercary a moteta.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
FUX, Johann Joseph. The Study of counterpoint from Johann Joseph Fux’s Gradus ad parnassum. rev. ed. New York London: Norton & Company, c1971. 156 s. ISBN 978-0-393-00277-5 noty.
HŮLA, Zdeněk. Nauka o kontrapunktu. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1985. 323 s. noty.
JEPPESEN, Knud. ,,Contrapoint: The polyphonic vocal style of the 16th Century, Dover Publications; Revised ed. Edition, March 27, 1992. ISBN 048627036X.
Doporučená literatura:
Jako studijní pomůcky slouží Ricercary a Moteta na sakrální texty především G. P. Palestriny, dále děl jako Missa papa Marcelli, Stabat Mater apod.
Rovněž Bicinia a Moteta O. di Lasso, G. Frescobaldiho, C. Monteverdiho, L. Marenzia a dalších mistrů tvořících na latinské sakrální texty. Díla je nutné studovat z partitur s možností poslechu.
Vedle sakrální literatury se doporučije věnovat se také formě madrigalu reprezentovaného mistry jako G. da Venosa, L. Marenzio, C. Monteverdi a další.
Hodnoticí metody a kritéria
Student předloží samostatně vytvořené dvojhlasé skladby ve stylu renesanční, především palestrinovské a lassovské vokální polyfonie – ricercary a moteta. Hlavní důraz je kladen na stylovou čistou t.j. správné zacházení jak s vertikálou tak horizontálou při tvorbě hlasů v daném stylu.
Minimální docházka není stanovena.
Poznámka
není
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Čt | 15:10–16:40 | Jan DUŠEK | Učebna KS 2020 Lichenštejnský palác |
HIKS3 Vyučuje Lukáš Matoušek | paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Skladba (Bc) - od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Skladba (Bc) - SP na dostudování od 2024/25 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Jazzová hudba (Mg) od 2024/25 (Povinně volitelné předměty)