Kompoziční techniky 20. století 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
101KTXX1 zápočet 3 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 1 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 48 až 63 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Luboš MRKVIČKA

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Luboš MRKVIČKA

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra skladby

Obsah

Cíl výuky:

Předmět mapuje vývoj kompozičních technik 20. století na základě přístupu k organizaci tónového materiálu, který následně ovlivňuje zacházení i s dalšími hudebními parametry a naopak. K teoretickému uchopení probírané hudby celé uvedené epochy slouží chápání organizace tónových výšek coby střetu melodického/horizontálního a harmonického/vertikálního principu (jejich vzájemné působení, kompenzování, přechody a vlastní dopady i v dalších hudebních rovinách).

Předmět se skládá ze dvou částí: 1) analytická část (přednáška); 2) praktická část (individuální konzultace studií, které studenti vytvořili). Student by si tak měl osvojit probíranou látku jak teoreticky, tak i prakticky. Během čtyř semestrů je sledován vývoj nejprogresivnější větve hudby 20. století, která začíná klasickou dodekafonií (Schönberg, Webern); dále pokračuje rozvojem seriálních principů až k jejich úplnému opuštění u skladatelů po druhé světové válce (Boulez, Nono, Stockhausen, Berio); a nakonec pak přechod ke spektrálním kompozičním technikám a jejich dopadu až do současné doby (Ligeti, Messiaen, Xenakis, Grisey, Murail).

Tematické okruhy:

Výsledky učení

Student je schopen analytického vhledu a pochopení plynulého přechodu funkčně tonální harmonie v hudbu dodekafonickou. Ovládá teoreticky i prakticky kompoziční techniky klasické dodekafonie.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

COPE, David. Techniques of the Contemporary Composer. Cengage Learning, 1997, ISBN 0-02-864737-8.

JELINEK, Hanns. Uvedení do dodekafonické skladby. 1. vyd. Bratislava Praha: Supraphon, 1967. 194 s. + 5 příl. volně vlož.

Doporučená literatura:

Nové cesty hudby: sborník studií o novodobých skladebných směrech a vědeckých pohledech na hudbu. Vyd. 1. Praha: Supraphon, 1969. 263 s.

Nové cesty hudby: Sborník studií o novodobých skladebných směrech a vědeckých názorech na hudbu. Praha, 1964.

SCHÖNBERG, Arnold. Harmonielehre. Vídeň: Universal Edition, 2014, ISBN 9783702400293.

Partitury:

SCHÖNBERG, Arnold. Verklärte Nacht: Sextett: für zwei Violinen, zwei Violen und zwei Violoncelli: Op. 4. [Místo vydání není známé]: Dreililien, [mezi 2000-2015]. 6 hlasů (8, 11, 11, 10, 10, 6 stran). ISBN 978-3-7024-6319-9.

SCHÖNBERG, Arnold. Fünf Orchesterstücke: Opus 16: original version. London: Eulenburg, c1922. 1 partitura (60 s.). ISBN 3-7957-6130-1.

SCHÖNBERG, Arnold. Klavierwerke: Piano Works. Wien: GmbH, [19--]. 1 partitura (58 s.).

WEBERN, Anton. Passacaglia, Op. 1. Vídeň: Universal Edition, 1950. UE 7095.

WEBERN, Anton. Fünf Sätzte für Streichquartett, Op. 5. Vídeň: Universal Edition, 1922, OCLC 254192517.

WEBERN, Anton. Sechs Bagatellen für Streichquartett, Op. 9. Vídeň: Universal Edition, 1952,

OCLC 221937606.

WEBERN, Anton. Sechs Stücke für großes Orchester, Op. 6. Vídeň: Universal Edition, 1961,

OCLC 77862923.

WEBERN, Anton. Fünf Stücke: für Orchester: Op. 10. Wien: Universal Edition, c1923. 1 partitura (14 s.).

WEBERN, Anton. Streichtrio: Op. 20. Wien: Universal Edition, c1927. 1 partitura (20 s.).

WEBERN, Anton. Symphonie für Klarinette, Basklarinette, zwei Hőrner, Harfe, 1. u. 2. Geige, Bratsche und Violoncell, Op. 21. Wien: Universal Edition, c1956. 1 partitura (16 s.).

WEBERN, Anton. Konzert op. 24. London Wien: Universal Edition, c1948. 1 partitura (16 s.).

WEBERN, Anton. Variationen für Klavier Op. 27. Wien: Universal Edition, c1965. 1 partitura (11 s.).

WEBERN, Anton. Streichquartett : Op. 28. Wien: Universal Edition, c1955. 1 partitura (20 s.).

WEBERN, Anton. I. Kantate für Sopran-Solo, gemischten Chor und Orchester op. 29. Wien: Universal Edition, c1957. 1 partitura (40 s.).

WEBERN, Anton. Variationen für Orchester Op. 30. Wien: Universal Edition, c1956. 1 partitura (30 s.).

WEBERN, Anton. II. Kantate: für Sopran - und Bass-Solo, gemischten Chor und Orchester: op. 31. Wien: Universal Edition, c1956. 1 partitura (ix, 52 s.).

Hodnoticí metody a kritéria

Student v průběhu roku vypracuje minimálně 1 kompoziční studii ve stylu klasické dodekafonie. Hlavní důraz je kladen na čistotu a zvládnutí techniky požadovaného stylu.

Požadovaná minimální docházka: 75 %

Poznámka

není

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost 2016
Učebna

(Lichenštejnský palác)
MRKVIČKA L.
13:40–15:10
(paralelka 1)

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Čt 13:40–15:10 Luboš MRKVIČKA Učebna
Lichenštejnský palác
paralelka 1

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů