Didaktika cembalové hry 3

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
104DCH3 zápočet 1 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 16 až 21 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Petra BLAŽKOVÁ ŽĎÁRSKÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra klávesových nástrojů

Obsah

Cíl výuky:

Obsah předmětu vychází z historické posloupnosti a studia historických pramenů a další odborné literatury. Je zaměřen na dějiny cembalové hry a pedagogiky ve spojení s praktickou aplikací materiálů a názorů předních osobností minulosti do interpretační a pedagogické praxe současnosti.

Dále je věnována pozornost charakteristice hlavních vývojových období klávesové pedagogiky, základním cílům výchovy interpreta a způsobům výuky žáků v kontextu historického vývoje, aplikaci názorů vynikajících osobností minulosti do interpretační a pedagogické praxe, oživení trvale platných myšlenek starých mistrů v současné cembalové pedagogice, praktickému využití znalostí historie při studiu urtextových vydání skladeb, orientaci v obtížnosti a stylových aspektech cembalového repertoáru.

Tematické okruhy:

Výsledky učení

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná studijní literatura:

BACH, Carl Philipp Emanuel. Úvaha o správném způsobu hry na klavír. Paido, Brno 2002. ISBN 8073150255.

COUPERIN, François. L ́Art de toucher le clavecin. Leipzig: VEB Breikopf & Härtel Musikverlag, 1977. s. 8-23.

COUPERIN, François. L’Art de Toucher le Clavecin. Paris: Chez L’Auteur, le Sieur Foucaut, 1716.

http://ks.imslp.net/files/imglnks/usimg/2/21/IMSLP302585-PMLP09374-Couperin_-_L'art_de_toucher_le_clavecin_-1716-.pdf

DLABAČOVÁ, Olga. Historické interpretačně-metodické prameny pro cembalo 18. století. Praha, 2010. 98 s. noty.

DLABAČOVÁ, Olga. Teoretické prameny se zaměřením na metodiku hry na cembalo: Srovnání děl autorů 17., 18.století. Praha, 2008. 55 s. noty.

Doporučená literatura:

BACH, Johann Sebastian.; MOSCA, Ludovica ed. Album para Ana Magdalena Bach. Barcelona: Editorial Boileau, 1993, 91 s. ISBN 978-84-8020-032-5.

BACH, Johann Sebastian.; MOSCA, Ludovica. ed. Invenciones y Sinfonías: Inventions and Symphonies. Barcelona: Editorial Boileau, 2008, 95 s. ISBN 978-84-8020-817-8.

BACH, Johann Sebastian.; MOSCA, Ludovica. ed. Pequeños Preludios/Fughettas. Barcelona: Editorial Boileau, 1994, 103 s. ISBN 978-84-8020-082-0.

DANDRIEU, Jean François. Principes de l’Accompagnement du clavecin. 1719.

LAMBERT, Monsieur de Saint; FRANKOVÁ, Jana Pravidla hry na cembalo. Brno: vlastní náklad Jana Franková, 2010.

QUANTZ, Johann Joachim. Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu. Praha: Supraphon, 1990. ISBN 9788070581872.

MOZART, Leopold. Leopolda Mozarta, velkoknížecího salcburského vícekapelníka.

Důkladná škola na housle se čtyřmi mědirytinami a jednou tabulkou: Leopolds Mozart

hochfurstl. Salzburgischen Vice Capellmeisters grundliche Violinschule mit vier

Kupfertafeln und Einer Tabelle. 1. vydání. Praha: Klassic, 2000. 216 s. ISBN 80-902689-

1-9 il., noty.

TILNEY, Collin. The Art of the Unmeasured Prelude for harpsichord: France 1660-1720. Schott& Co Ltd. London, 1991. ISBN 0-946535-15-9.

TÜRK, Daniel Gottlob. Klavierschule oder Anweisung zum Klavierspielen für Lehrer und

Lernende. Faksimile-Reprint der 1. Ausgabe 1789. Kassel: Bärenreiter, 1997. 408 s.

ISBN 3-7618-1381-3.

Hodnoticí metody a kritéria

Zápočet je udělen na základě splněné docházky a přednesení referátu o rozsahu 2 NS.

Další požadavky: aktivita ve výuce, docházka minimálně 90 %

Poznámka

není

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů