Didaktika a metodika LT 5

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107DMLT5 zápočet 4 4 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 64 až 84 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Marie VRBATOVÁ FRIČOVÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra tance

Obsah

Předmět obsahuje detailní rozbor tanečních kroků stěžejních folklórních oblastí – způsob a posloupnost výuky daných kroků, jejich varianty a kombinace. Posloupnost výuky tanečních kroků, krokových variací pro jednotlivé etapy výuky lidového tance na odborných školách. Způsob práce s folklórním tanečním materiálem a tvorba exercicie pro různé folklórní oblasti, přístup k výuce lidových tanců tak, aby byla vytvořena tvůrčí atmosféra.

Cílem studia je rozvoj metodického myšlení, schopnost analyzovat prvky folklórních oblastí, pochopení jejich možných kombinací, osvojení postupu výuky tanečních kroků a tanců, osvojení postupu výuky a samostatného vedení hodiny LT. Při studiu se prohlubuje odborné chápání souvislostí v lidovém tanci, jeho etnografické zařazení, a to i v rámci rodinné a výroční obřadnosti.

Předmět je úzce spojen s Pedagogickým seminářem LT a připravuje technicky i teoreticky pro zvládnutí lidového tance a orientace v etnografických oblastech. Ve třech ročnících studia si student postupně osvojí a prohloubí znalosti všech základních prvků, variací a tanců různých oblastí Čech, Moravy a Slezska.

Na základě hospitací na tanečních konzervatořích, ZUŠ a návštěvě folklórních festivalů vznikají debaty, při kterých si studenti vzájemně sdělují své poznatky, které rozšiřují jejich odborný vhled nezbytný pro jejich budoucí pedagogickou praxi a jsou podkladem pro tvorbu obrodného portfolia. Nedílnou součástí výuky je vyhledání a příprava vhodného notového materiálu a spolupráce s korepetitorem, zejména při práci s materiálem určité folklórní oblasti je vyžadován pečlivý přístup.

Součástí výuky je návštěva folklorního festivalu dle vlastního výběru studenta, ze kterého student vypracuje zprávu v rozsahu 1-3 NS textu.

Tematické okruhy

V pátém semestru se jedná o pedagogiku na úrovni mírně pokročilých (dětí ve věku 10 – 15 let). Příprava lekce pro daný věkový úsek.

Studenti se zaměří na stylové odlišnosti a repertoár vybraných regionů, metodickou práci se složitějšími kroky a tanci (mateníky), posluchač se učí vypracovávat techniku otáčení (samostatně a zejména v páru).

Procvičování složitějších kroků a vazeb u tyče, které se převádí na práci na volnosti a do pohybu z místa.

Taneční kroky se spojují do větších celků, kdy se jednou kombinací spojí více kroků v jeden celek, který lze nalézt v popisech tanců ve sbírkách.

Posluchači tvoří kombinace z prvků a kroků jednoho tanečního regionu, snaží se vidět a rozeznat u žáků chyby, ty pak vysvětlit a opravit. Přidávají se další taneční pohyby, kroky a rytmické prvky. Témata navazují na předchozí semestr:

1)Ostré pérování (průprava pro natřásanou polku), “Vetvičky” naskočením do podřepu s výsunem a zavřením do výchozího postavení, švihy do pokrčení a z pokrčení, valašský krok na místě (s přinožením, křížený vpředu a vzadu)

2)Taneční vazby na volnosti a změny směru pohybu Taneční kroky v pohybu v prostoru a krokové vazby jsou vybírány z tanců, které žáci znají nebo se jim teprve budou učit.

3)Taneční kroky a jejich motivické celky jsou probírány v různých možnostech směru pohybu (kruh, diagonála, dráha ve tvaru S, oblouk). Dále se posluchači seznámí s postupem pohybu do tak zvaného lehčího a těžšího směru (po směru tance doprava, proti směru tance do leva = lehčí směr a po směru doleva, protisměru doprava = těžší směr). Posluchači se seznamují s rytmickou přípravou žáků pro tance s proměnlivým taktem (mateníky).

4)Partnerská práce a otáčení v lidovém tanci. Otáčení jednotlivě, a pak i v páru má svá úskalí, proto se posluchači seznamují s jednoduchými pomůckami pro tuto práci. Je jím například směrování (špičkou a patou do směru pohybu), vzájemné vyvážení dvojice (opření do partnerových dlaní, zavěšení za lokty), prostorový vztah dvojice, trojice i skupiny. Technicko-pohybová cvičení prohlubující tuto dovednost.

5)Taneční repertoár: Šotyš polka, Dupák, Hulán 2/4 a 3/4, Kalamajka s Maděrou, Kohut, Podšable (dětská varianta), Rokycanská, Talián, Jidáš, Sýkorka.

6)Na základě získaných znalostí student vytváří taneční variace pro počáteční výuku lidových tanců, dále pak jejich oblastní varianty, které vzájemně zadává, hodnotí a analyzuje.

7)Připravuje si složitější variace a cvičení pro starší žáky (druhý stupeň).

8)Posluchač vyhledává tance jednotlivých oblastí, ke kterým následně vytváří pohybovou přípravu.

  1. Nedílnou součástí výuky je vyhledání a příprava vhodného notového materiálu a spolupráce s korepetitorem.
  2. Vyhledá si materiál určité folklórní oblasti a navrhne způsob zařazení do lekce LT.
  3. Studenty seznamujeme jak se základními tanečními kroky, tak i s jejich možnými variantami, se způsobem a

pravidly kombinování kroků do vazeb.

  1. Postupně si studenti osvojí rozdílnost provedení jednotlivých tanečních kroků různých folklórních oblastí Čech,

Moravy a Slezska.

Výsledky učení

Student po absolvování kurzu

-ovládá spojení tanečních kroků a jejich variant do větších celků

-chápe dobře rozdílnost etnografických oblastí, připraví si technické cvičení pro některou oblast Čech

-samostatně dokáže modifikovat tance, rozšířit varianty o komplikovanější pohybový rejstřík

-volí správný postup výuky a posloupnost zadávání

-umí vysvětlit práci chodidla a její rozdílnosti pro jednotlivé oblasti

-má přehled ve výukových metodách, kterými dovede žáky k pohybovému rozlišování etnografických oblastí

-dokáže správně strukturovat taneční lekci, ovládá strukturované zadávání vazeb i tanců

-dokáže analyzovat zadání a připravit si vlastní postup, kterým dosáhne kýženého výsledku

-dokáže analyzovat práci jednak svou, i ostatních studentů, kterou je schopen odborně ohodnotit, poukázat na nedostatky, vidět chyby i vyzdvihnout klady

-na základě získaných komplexních znalostí je schopen vystavět lekci pro různé věkové kategorie, dokáže zaujmout různé skupiny věkových i výkonnostních kategorií

-je schopen sepsat vlastní text hodnotící práci vybraného lidového souboru

Předpoklady a další požadavky

Korekvitizita: Pedagogický seminář LT 3

Literatura

Povinná literatura:

BONUŠ, František. Lidové tance: (výbor lidových tanců z Čech, Moravy a Slezska). Strážnice: Ústav lidové kultury, 1996, ©1995. 191 s. ISBN 80-238-0362-X.

BONUŠ, František. Lidový tanec, jeho teorie a metodika .: akad. múzic. umění v Praze, Fak. hudební č.1. I. Praha: St. pedag. nakl., 1986. 221 s.

BONUŠ, František. Tance, písně a hudba plzeňského kraje. Praha: SNKLHU, 1955. 213 s., 32 s., 31 s.

Doporučená literatura:

JEŘÁBEK, Richard, ed. Lidová kultura: národopisná encyklopedie Čech, Moravy a Slezska. 1. svazek, Biografická část. Vydání první. Praha: Etnologický ústav Akademie věd České republiky v Praze a Ústav evropské etnologie Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně v nakl. Mladá fronta, 2007. 284 stran. ISBN 978-80-204-1711-4.

DRDÁCKÝ, František. Lidové tance: české lidové tance a taneční pásma v úpravě pro tělovýchovné hnutí, školy a zájmovou uměleckou činnost. 1. vyd. Praha: Olympia, 1983. 220 s.

JANÁČEK, Leoš, ed. Národní tance na Moravě [hudebnina]. 2. vyd. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1953. 44 s., [1] s. obr. příl.

JELÍNKOVÁ, Zdena, ed. Dětské hry a říkadla z Horňácka sebrala a popsala Zdenka Jelínková. 1. vyd. Praha: SNKLHU, 1954. 183, [1] s.

KOS, Bohumil. Lidové tance ve školní tělesné výchově: Metodická příručka pro učitele tělesné výchovy na školách 1. a 2. cyklu. 3. vyd. Praha: SPN, 1983. 260 s. Edice met. příruček / SPN.

KREJČÍ, Pavel a PROCHÁZKOVÁ, Jarmila. Písně, tance a lidé v Podkrkonoší. 1. vyd. Hradec Králové: Kruh, 1984. 254 s., [24] s. obr. příl. Kraj.

NERUDA, Jan. České národní tance. Praha: Nová osvěta, 1946. 17 s.

NOSÁĽ, Štefan. Choreografia ľudového tanca. 2. rozš. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1984. 247 s. ISBN 80-08-01819-4.

PLICKA, Karel, ed. a VOLF, František, ed. Český rok v pohádkách, písních, hrách a tancích, říkadlech a hádankách. Podzim. 3. vyd., V Mladé frontě 1. Praha: Mladá fronta, 2011. 426 s. ISBN 978-80-204-2283-5.

PODEŠVOVÁ, Hana. Lidové tance na Opavsku. Sešit 1. 1. vydání. Opava: Okresní kulturní středisko, 1979. 67 stran.

SEIDEL, Jan, ed., TREFIL, Václav, ed. a ŠPIČÁK, Josef, ed. Zahrajte mi do kola!: tance českého lidu. Vydání 1. Praha: L. Mazáč, 1945. 284 - [4] s.

SOCHA, Vincenc, ed. Lidové tance na Lašsku. Část I [hudebnina]. 1. vyd. Lhotka, p. Metylovice: V. Socha, 1948. 38 s. VETTERL, Karel. Lidové písně a tance z Valašskokloboucka. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1955.

Hodnoticí metody a kritéria

Ústní a praktická prověrka praktických a teoretických znalostí, předvedení vlastních variací obsahujících probranou látku s didaktickou vazbou na jejich výuku. Seminární práce na základě folklorního festivalu (3-5 NS).

Další požadavky: docházka 80 %, aktivita ve výuce, tvorba portfolia na základě workshopů a hospitací

Poznámka

nejsou

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost H1041
černý sál

(Hartigovský palác)
VRBATOVÁ FRIČOVÁ M.
12:30–14:00
(přednášková par. 1)
St
Čt

místnost H2041
bílý sál

(Hartigovský palác)
VRBATOVÁ FRIČOVÁ M.
10:45–12:15
(přednášková par. 1)
Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Út 12:30–14:00 Marie VRBATOVÁ FRIČOVÁ černý sál
Hartigovský palác
přednášková par. 1
10:45–12:15 Marie VRBATOVÁ FRIČOVÁ bílý sál
Hartigovský palác
přednášková par. 1

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů