Dějiny tance a baletu v Čechách 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107KDBC1 zápočet 4 10 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 93 až 113 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Dorota GREMLICOVÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra tance

Obsah

Předmět Dějiny tance a baletu v Čechách 1 má podobu přehledové přednášky, zabývající se vývojem tance na českém území od nejstarších dokladů a zmínek do konce 18. století. Důraz je položen na charakteristiku vývoje taneční kultury na našem území a na formování divadelního tance, které je nahlíženo v kontextu ostatních podob tance a dalších uměleckých disciplín. Zvláštní pozornost je věnována utváření specificky české divadelní taneční kultury a jejím vazbám k evropskému tanečnímu dění a také vztahům mezi taneční kulturou a dalšími formami kultury v českém prostředí.

Cílem studia je poskytnout studentům vědomosti o místě taneční kultury ve spektru českého uměleckého dění, pomoci pochopit specifika historického vývoje tanečního umění, jejich příčiny a důsledky pro současnou situaci tance v Čechách.

Témata přednášek

1.Periodizace dějin uměleckého tance v Čechách: vymezení základních fází vývoje, jejich charakteristika, výrazné rysy a hlavní představitelé; přehled a charakteristika pramenů pro studium tance v Čechách; tanec v nejstarším období: zprávy o tanci v písemných památkách českého písemnictví (kroniky, náboženské a mravokárné texty, úřední dokumenty apod.) a možnosti jejich interpretace, nejstarší období v ikonografických dokladech (knižní malba, vyobrazení na užitkových předmětech, sochařství, nástěnná malba, kachle); taneční kultura vrcholného středověku;

2.Taneční umění v raném novověku: taneční kultura jednotlivých společenských vrstev – taneční příležitosti, repertoár, vlivy; ohlasy renesančních a barokních aristokratických tanečních forem, speciálně ballet de cour (Phasma dionysiacum Pragense);

3.Formování divadelní taneční kultury: tanec jako součást produkcí kočovných společností, aristokratická taneční kultura 17. století; zámecká divadla a tanec v jejich rámci, repertoár, osobnosti (Johann Baptista Danese); vzor vídeňské dvorní opery – představení Costanza e fortezza a Sub olea pacis 1723;

4.Počátky divadelního tance ve veřejných divadlech: pražské divadelní scény 18. století - Šporkovo divadlo, Divadlo v Kotcích, Vlastenské divadlo, balet v rámci moravských divadel (Brno v období J. B. Bergopzooma); ohlasy ballet d´action na českých scénách, Anton Rössler, Vojtěch Morávek-Alberti;

5.Balet v měšťanské divadelní kultuře – Nosticovo/Stavovské divadlo v Praze, baletní preromantismus – Martin Porst, Giacomo Brunetti.

Výsledky učení: Student se orientuje v kontextu dějin tance v Čechách v probíraných obdobích.

Výsledky učení

Výsledky učení: Student se orientuje v kontextu dějin tance v Čechách v probíraných obdobích.

Předpoklady a další požadavky

Prerekvizita: Přehled dějin tance a baletu 1, 2

Literatura

Povinná literatura:

BRODSKÁ, Božena. Dějiny baletu v Čechách a na Moravě do roku 1945. Praha: AMU, 2006. ISBN 80-7331-047-3.

BUREŠOVÁ, Lucie. Tanec v prostředí aristokratického rodu Schwarzenberků na přelomu 18. a 19. století. Svědectví krumlovských pramenů. In: KOL. Tanec a společnost. Praha: AMU, 2009, s. 108–117. ISBN 978-80-7331-162-9.

JAKUBCOVÁ, Alena. Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla. Praha: Divadelní ústav; Academia, 2007. ISBN 978-80-7008-201-0.

KAZÁROVÁ, Helena. Barokní balet ve střední Evropě. Praha: AMU, 2008. ISBN 978-80-7331-130-8. (Speciálně s. 34–41; 97–109; 136–155).

PÁTKOVÁ, Hana. Tanec ve středověkých Čechách. Písemné prameny městské a církevní provenience. In: GREMLICOVÁ, Dorota ed. Stopy tance: taneční prameny a jejich interpretace. Praha: AMU, 2008, s. 24–30. ISBN 978-80-7331-118-6.

SMUGALOVÁ, Zuzana; GREMLICOVÁ, Dorota; BUREŠOVÁ, Lucie. Mísa zvaná Hroznatova. Taneční motivy na dílech středověkého uměleckého řemesla. In: GREMLICOVÁ, Dorota ed. Stopy tance: taneční prameny a jejich interpretace. Praha: AMU, 2008, s. 31–41. ISBN 978-80-7331-118-6.

STRATILOVÁ URVÁLKOVÁ, Eva; STRATIL, Petr. Neznámá známá Waldmädchen. Balet Pavla Vranického. In: KOL. Tanec a společnost. Praha: AMU, 2009, s. 49–67. ISBN 978-80-7331-162-9.

ZÍBRT, Čeněk. Jak se kdy v Čechách tancovalo. Praha: F. Šimáček 1895; Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1960.

Doporučená literatura:

BŘEZAN, Václav. Životy posledních Rožmberků. Praha: Svoboda, 1985.

GREMLICOVÁ, Dorota. Tanec jako předmět literární debaty v Čechách na přelomu 18. a 19. století. Nad spisem Ueber Anstand, Schönheit und Grazie im Tanz. Živá hudba, 5, 2014, s. 118-128. ISSN 0514-7735, ISBN 978-80-7331-334-0.

Gremlicová, Dorota ed. Stopy tance: taneční prameny a jejich interpretace. Praha: AMU, 2008. ISBN 978-80-7331-118-6.

Dějiny českého divadla, I-IV, Praha: Academia, 1968, 1969, 1977, 1983.

ČERNÝ, František. Divadlo v Kotcích. Praha: Panorama, 1992. ISBN 80-7038-210-4.

KAZÁROVÁ, Helena. Kdo byl Johann Baptista Danese. Taneční listy 29, 1991, č. 1, s. 15; č. 2, s. 13. ISSN 0039-937X.

KAZÁROVÁ, Helena. Šlechtická divadla a tanec. Taneční listy 31, 1993, č. 5, s. 14; č. 6, s. 14. ISSN 0039-937X.

KOL. Tanec a společnost. Praha: AMU, 2009. ISBN 978-80-7331-162-9.

LOMNICKÝ, Šimon z Budče. Tanec, anebo traktát skrowný o tancy. Wytisstěn w Starém Městě Pražském: v Giřijka Nygrina, [1597].

MACEK, Josef. Jagellonský věk v českých zemích. I, II. Praha: Academia, 2001. ISBN 80-200-0895-0.

MACEK, Josef. Jagellonský věk v českých zemích. III. Praha: Academia, 1998. ISBN 80-200-0629-X.

MACEK, Josef. Jagellonský věk v českých zemích. IV. Praha: Academia, 1999. ISBN 80-200-0699-0.

SCHERL, Adolf. Berufstheater in Prag 1680 – 1739. Wien: Verl. d. Österr. Akad. d. Wiss. 1999. ISBN 978-3-7001-2799-4.

SPECHT, Bernard. Ueber Anstand, Schönheit und Grazie im Tanz. Prag 1789.

e-learningové materiály: https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=315

Hodnoticí metody a kritéria

ověření znalostí formou písemného testu;

Studium povinné literatury – předložení vypracovaných poznámek k textům

Další požadavky: Docházka; zapojení do diskuse

Poznámka

Informace ke kombinované formě:

Výuka předmětu probíhá kombinovanou formou kontaktní a bezkontaktní výuky v poměru cca 1:9

Přednášky 10 hodin, distanční forma cca 90 hodin, skupinové a individuální konzultace podle domluvy.

Samostatná práce studenta:

Studium povinné literatury, zpracování písemných poznámek

Písemné úkoly

Formulování otázek pro konzultace

Kontakt v distanční formě bude zajištěn:

Telefonicky, elektronicky (e-mail, Skype apod.)

Prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci (sociální sítě, moodle atd.)

Samostatná práce podle tematických okruhů:

1.Periodizace a nejstarší dějiny tance na českém území: student prostuduje příslušnou pasáž v e-learningu (Téma 1), přečte v Zíbrt, Čeněk: Jak se kdy v Čechách tancovalo – Kniha první, Pátková, Hana: Tanec ve středověkých Čechách. Písemné prameny městské a církevní provenience, Smugalová, Zuzana; Gremlicová, Dorota; Burešová, Lucie: Mísa zvaná Hroznatova. Taneční motivy na dílech středověkého uměleckého řemesla; podle domluvy pročte jeden text z výběru – Kosmova kronika česká; Kronika Dalimilova; Zbraslavská kronika; Břežan, Václav: Životy posledních Rožmberků; Hus, Jan: Dcerka; Nová rada; Vévoda Arnošt, Lomnický z Budče: Tanec. Vypracuje poznámky k jednotlivým textům podle zadaného vzoru.

2.Taneční umění v raném novověku: student prostuduje příslušnou pasáž v e-learningu (Téma 1), Kazárová, Helena: Barokní balet ve střední Evropě, s. 34–41, samostatně vyhledá další materiály k představení Phasma dionysiacum Pragense; vyhledá informace k tématům masopust, posvícení, svatodušní svátky, trhy a jarmarky a oba úkoly písemně vypracuje a odevzdá.

3.Formování divadelní taneční kultury: student prostuduje příslušnou pasáž v e-learningu (Téma 2), pročte Kazárová, Helena: Barokní balet ve střední Evropě, s. 97–109 a případně porovná s další doporučenou literaturou (Kazárová, Helena: Kdo byl Johann Baptista Danese; Kazárová, Helena: Šlechtická divadla a tanec); Burešová, Lucie: Tanec v prostředí aristokratického rodu Schwarzenberků na přelomu 18. a 19. století. Svědectví krumlovských pramenů samostatně vyhledá hudební materiál (notové záznamy nebo nahrávky) taneční hudby české provenience daného období (jeden příklad) a stručně písemně zpracuje podle zadání.

4.Počátky divadelního tance ve veřejných divadlech: student prostuduje příslušnou pasáž v e-learningu (Téma 3), Brodská, Božena: Dějiny baletu v Čechách a na Moravě do roku 1945 (s. 11–31; 35–37; 45–51); prostuduje hesla Rösler, Anton; Morávek-Alberti; Kurtz, Joseph; Seve, Franz Xaver; Butteau, Jean v Jakubcová, Alena a kolektiv: Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla a zpracuje stručné medailonky.

5.Balet v měšťanské divadelní kultuře: student prostuduje příslušnou pasáž v e-learningu (Téma 3, kapitola 3.4.), pročte Brodská, Božena: Dějiny baletu v Čechách a na Moravě do roku 1945 (s. 32–33; 37–44) - především s ohledem na charakteristiku dobového tanečního stylu a náměty a obsahy uváděných baletů; Stratilová Urválková, Eva; Stratil, Petr: Neznámá známá Waldmädchen. Balet Pavla Vranického; Burešová, Lucie: Tanec v prostředí aristokratického rodu Schwarzenberků na přelomu 18. a 19. století. Svědectví krumlovských pramenů. In: Kol.: Tanec a společnost. Praha: AMU 2009, s. 108–117. Vyhledá 1 titul šlechtických deníků, cestovních deníků nebo pamětí.

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů