Hudba pro tanec 20. a 21. století 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107KHXX1 zápočet 2 10 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 43 až 53 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jiřina MAREŠOVÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra tance

Obsah

Obsahem předmětu Hudba pro tanec 20. a 21. století 1 je poskytnout základní informaci z oblasti vývoje hudby 20. a 21. století, získat základní přehled o vývoji a uměleckých tendencích soudobé hudby, základní orientaci v experimentálních hudebních formách a jejich využití v jiných uměleckých žánrech.

Témata přednášek postihují vývoj moderní hudby ve světě a pomáhají v celkové orientaci v problematice. Těžištěm výkladu jsou osobnosti světového významu v období 20. a 21. století, které významným způsobem zasáhly do vývoje kultury a současného umění, anebo které úžeji spolupracovaly s osobnostmi z oblasti tance. Získané poznatky by měly dostačovat jako základní zdroj a inspirace pro další rozvoj znalostí v ostatních předmětech studijního plánu.

Tématy prvního semestru jsou:

  1. Základní směry a tendence v hudbě 20. a 21. století

nové kompoziční přístupy – vzájemná inspirace tance a hudby

hudební experiment, hledání nové zvukovosti

přehled nových kompozičních technik: hudba seriální, témbrová, aleatorická, minimalistická, elektoakustická, elektronická, etnická, cross-overová ad.

improvizace, alternativní hudební přístupy

přehled hlavních evropských center moderní hudby

  1. Hudba první poloviny 20. století, vývoj hudby mezi světovými válkami

– politicko – společenský vliv na vývoj hudebního umění

hudební formy a nové přístupy k hudbě doprovázející taneční umění v hlavních evropských centrech (v přehledu)

Claude Debussy a jeho vliv na hudební vývoj v Evropě

Eric Satie a jeho vliv na rodící se neoklasické kompoziční přístupy, městský folklor jako tematický fenomén

  1. Neoklasicismus jako nové kompoziční východisko

Pařížská šestka (Darius Milhaud, Arthur Honegger, ad.)

Sergej Prokofjev

vliv Igora Stravinského na další hudební vývoj nové hudby v Evropě, serialita

význam hudby spojené s tancem, rytmus a jeho význam v nové kompozici

Sergej Ďagilev a jeho klíčová úloha v rozvoji neoklasického baletu

  1. Vliv jazzu, lidové tvorby a městského folkloru na meziválečnou hudbu

Bohuslav Martinů, Béla Bartók, (folklorismus – neofolklorismus), Paul Hindemith

proměny kompozičních přístupů, kompoziční práce s náměty a inspiracemi mimo oblast vážné hudby

proměna kompozičního jazyka v rámci neoklasických forem

mikrointervaly jako východisko (A. Hába ad.)

  1. Dodekafonie jako nový kompoziční přístup, atonalita

Druhá vídeňská škola (A. Schönberg, A. Berg, A. Webern)

navazující mladší tvůrci a jejich experimentální kompoziční přístupy (exotismus, meditace, totální organizace hudebního materiálu, apod.)

vzájemná inspirace tance a hudby a centra experimentů a uměleckého hledání - Darmstadt: P. Boulez – K. Sotckhausen – L. Nono, (Donaueschingen)

Olivier Messiaen a jeho originální kompoziční intence, (práce s mody - modalita)

Cíle studia

Student se seznámí se základními vývojovými tendencemi soudobé hudby, získá dovednost chápat tyto vývojové tendence v souvislostech s vývojem dalších uměleckých disciplín, především tance.

Výsledky učení: student se po absolvování předmětu orientuje v přehledu vývojových tendencí soudobé hudby od počátku 20. století do současnosti a dokáže aplikovat vědomosti do vlastní pedagogické i další umělecké praxe.

Výsledky učení

Výsledky učení: student se po absolvování předmětu orientuje v přehledu vývojových tendencí soudobé hudby od počátku 20. století do současnosti a dokáže aplikovat vědomosti do vlastní pedagogické i další umělecké praxe.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

HRČKOVÁ, Naďa a kol. Dějiny hudby I. - IV. Praha: Ikar, 2007. ISBN 978-80-249-0978-3.

Doporučená literatura:

SMOLKA, Jaroslav. Dějiny hudby. Praha: Togga, 2001. ISBN 80-902912-0-1.

Audio a video nahrávky a další studijní opory budou poskytovány vyučujícím během přednášek a konzultací.

Přehledné materiály budou dostupné ve školním e-learningovém kurzu: www.moodle.cz/amu

Hodnoticí metody a kritéria

Písemný test: úspěšnost 70%

Další požadavky: Docházka min. 80%

Poznámka

Informace ke kombinované formě:

Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:4, tj. 40 hodin distančně, 10 hodin prezenčně za semestr.

Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium a kritické myšlení studenta.

Kontakt v distanční formě bude zajištěn:

-telefonicky, emailem, videohovory

-prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace, moodle atd.)

Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:

Student je vyzván k návštěvě a kritické reflexi živého hudebního představení, ideálně v rámci taneční inscenace, které se vztahuje k pobíraným tématům. Výběr představení či koncertu se tematicky vztahuje k probírané látce a doporučení na základě diskuze s vyučujícím během přednášek a konzultací. Těžištěm aktivity a reflexe je přehled v současné době tvořících českých i světových autorů.

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
23.11.2024 Jiřina MAREŠOVÁ
dle domluvy přednášková par. 1

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů